Den store gitartråden

og der... har jeg nesten solgt alt til fordel for klokker.

Har igjen min Martin og min aller første Ibanez. Pedalbrettene og Tone King Falcon comboen.

Blir nok til å skaffe meg en Fender Baja Tele eller Classic Player strat. Tror jeg klarer å komme meg langt med det.
 
Baja og Classic Player er vel gitarverdens svar på Seiko SKX.
Skifter man ut S1-systemet på Baja-en så har man en utmerket 50-talls Tele ;)
Eneste nedsiden er den tjukke Poly-lakken
 
Baja og Classic Player er vel gitarverdens svar på Seiko SKX.
Skifter man ut S1-systemet på Baja-en så har man en utmerket 50-talls Tele ;)
Eneste nedsiden er den tjukke Poly-lakken

Vil si at jeg er ganske enig. S1-switchen er jo ingen problem for min del, ikke at jeg legger så veldig veldig mye merke til forskjell i det. Polylakken er jeg forsåvidt enig i. Syns en AVRI52 tele liksom er det nærmeste en kommer custom shop igjen uten at det er det, men prisene er jo skyhøye i forhold til før. Jeg ser nå altså etter min nye hovedgitar etter å ha hatt rundt 70-80 gitarer inn og ut av hus. Tror jeg angrer over tid, men spilletiden og gleden har dabbet av ganske mye. Spesielt etter at de jeg spiller med opererte med utstyr som var i flere prisklasser lavere enn det jeg hadde.

Med en baja tele eller CP strat, så vil jeg hvertfall ikke være redd for å dulte borti andre mens jeg spiller og kan gå god for at kvaliteten på gitaren fortsatt er god nok.

Eventuelt kan jeg bytte pickuper og potter hvis det føles helt feil.
 
Vil si at jeg er ganske enig. S1-switchen er jo ingen problem for min del, ikke at jeg legger så veldig veldig mye merke til forskjell i det. Polylakken er jeg forsåvidt enig i. Syns en AVRI52 tele liksom er det nærmeste en kommer custom shop igjen uten at det er det, men prisene er jo skyhøye i forhold til før. Jeg ser nå altså etter min nye hovedgitar etter å ha hatt rundt 70-80 gitarer inn og ut av hus. Tror jeg angrer over tid, men spilletiden og gleden har dabbet av ganske mye. Spesielt etter at de jeg spiller med opererte med utstyr som var i flere prisklasser lavere enn det jeg hadde.

Med en baja tele eller CP strat, så vil jeg hvertfall ikke være redd for å dulte borti andre mens jeg spiller og kan gå god for at kvaliteten på gitaren fortsatt er god nok.

Eventuelt kan jeg bytte pickuper og potter hvis det føles helt feil.

Det som skiller Baja-en mest fra AVRI52 er vel halsprofilen.
Classic Player Strat med oppgradert elektronikk er også vanvittig mye "bang for the buck".

Men i samme prisleie er det vel mulig å skru sammen en ordentlig partocaster med ønskede specs ;)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: MrRambutan
Det som skiller hovedsakelig AVRI52 og Ba


Det som skiller Baja-en mest fra AVRI52 er vel halsprofilen.
Classic Player Strat med oppgradert elektronikk er også vanvittig mye "bang for the buck".

Men i samme prisleie er det vel mulig å skru sammen en ordentlig partocaster med ønskede specs ;)

Yups, mye fint som Warmoth har som jeg kunne tenkt også. Men man vet aldri og det stopper vel egentlig aldri heller. Vi får nå se hva det blir til :)

Husker jo Classic Vibe serien til Squier også som er drøyt mye for pengene.

Jeg skulle vel kanskje bare ha beholdt CS straten.
 
Hva med de road worn gitarene fra Fender? Ligger endel ute til OK priser... De bruker vel også en Nitrobasert lakk såvidt jeg vet? Har ikke testet de selv, men høres veldig åpne og fine ut på tester jeg har hørt.

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=71336142

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=71336142

Prøvde en Road Worn 50s strat for et par år siden.
God resonans, grunnet den tynne lakken. Men relic-jobben så veldig kunstig ut. Fretwear var dårlig simulert
 
Jeg er ikke fan av lønn i gripebrettet uansett men må si meg enig der. Hadde kanskje blitt bedre (mørkere) ved bruk, evt, et par strøk med nitroklarlakk kunne gjort jobben da veldig få ekte 1950 varianter harslitasje gjennom lakken på gripebrettet, iallefall så ille som på ROad Worn. Synes uansett 1960 utgavene virker bedre, men enklere å få til med solide farger enn med sunburstvarianter og sikkert enklere med rosewood gripebrett også.

Heavy relic fra Custom Shop

maxresdefault.jpg


Prøvde en Road Worn 50s strat for et par år siden.
God resonans, grunnet den tynne lakken. Men relic-jobben så veldig kunstig ut. Fretwear var dårlig simulert
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: gulenissen
IRR3Rh1.jpg
Denne ble med hjem i stad. Er en svart baja som lå ute på finn.

Har skjermet den allerede og skal nok bare ha en setup så er den klar.

Road worn serien skal være ganske bra, og jeg foretrekker også nitrolakk egentlig.
 
Stas med en egen gitartråd :)

Jeg har hatt litt av hvert opp gjennom, men har blitt en en-gitar-mann etter jeg kjøpte min PRS DGT. (Og etter at jeg sluttet i bandet jeg var med i en del år.) Det perfekte instrumentet for meg på alle måter. Utrolig allsidige PUs og monster fretwire.


dWVaY2Jn.jpeg


WXVMalIv.jpeg




Slenger opp et par bilder av noen av godbitene jeg har hatt. :)


PRS Soapbar 22. Fantastisk øks...
MnBtM1Ri.jpeg


PRS CE22. Denne var en godbit...
ZTh2UTdj.jpeg


Stratocaster JV 72RI. Angrer på jeg solgte denne...
RGQ0TEpU.jpeg


Telecaster 50s roadworn
NUJYY3hl.jpeg


SG 61RI
Q0YvR0Jt.jpeg


G#
TUFxN2xO.jpeg


ES335
K2svMC85.jpeg


Tele 52RI
VUFJUGF1.jpeg


Strat 62RI
bmxnMndR.jpeg
 
Redigert:
Det er vel knapt noen som nerder like mye rundt absolutt alle aspektene ved gitarene sine som David Grissom. Jeg er ingen kjempefan av spillinga hans, men det låter og spiller bra.
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf
Det er vel knapt noen som nerder like mye rundt absolutt alle aspektene ved gitarene sine som David Grissom. Jeg er ingen kjempefan av spillinga hans, men det låter og spiller bra.

Vet du, jeg kan si meg veldig enig i det ang materialet han har gitt ut på plate. Jeg hører tidvis på det, men produksjonen og låtene gir meg ikke så mye. Ser man imidlertid et par youtube-klipp fra live opptredener.... Jøye meg, den mannen har sjel.

Gitaren som han utviklet meget tett sammen med PRS var en reise i tekniske finurligheter. DG er jo en mad scientist når det kommer til lyd. Ser jeg bort fra den gode halsprofilen, tunerene (gitaren holder ekstrem tuning), etc, er det helt klart PUsa som er høydepunktet for meg. Raffinert, vintage sound, men med nok output til å spille det meste av sjangre. 6100 (?) fretwire kombinert med 11-52 gir gitaren en voldsom "bite". 25" skalalengde - som vandrer mellom G og F - sitter som et skudd i mine fingre.

En limitert "Standard"-versjon ble jo også lansert for noen år siden med kropp i hel mahogny som visstnok også skal være interessant lydmessig.

Anbefaler alle om mulig å prøve denne saken... (Men det skjønte dere vel allerede. :))

bENDRmRy.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Vegard
Har sett endel av opptakene på youtube. Han har noen knallbra greier der han spiller på HX/DA ampen til PRS som låter noe vanvittig. Det skal også sies. Ampene som PRS har kommet ut med de siste årene er noe av det beste jeg hører live. Doug Sewell er en magiker.

Vet du, jeg kan si meg veldig enig i det ang materialet han har gitt ut på plate. Jeg hører tidvis på det, men produksjonen og låtene gir meg ikke så mye. Ser man imidlertid et par youtube-klipp fra live opptredener.... Jøye meg, den mannen har sjel.

Gitaren som han utviklet meget tett sammen med PRS var en reise i tekniske finurligheter. DG er jo en mad scientist når det kommer til lyd. Ser jeg bort fra den gode halsprofilen, tunerene (gitaren holder ekstrem tuning), etc, er det helt klart PUsa som er høydepunktet for meg. Raffinert, vintage sound, men med nok output til å spille det meste av sjangre. 6100 (?) fretwire kombinert med 11-52 gir gitaren en voldsom "bite". 25" skalalengde - som vandrer mellom G og F - sitter som et skudd i mine fingre.

En limitert "Standard"-versjon ble jo også lansert for noen år siden med kropp i hel mahogny som visstnok også skal være interessant lydmessig.

Anbefaler alle om mulig å prøve denne saken... (Men det skjønte dere vel allerede. :))
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf
Jeg havnet oppi et impulskjøp på Ebay her om dagen. En Fender American Special i Surf Green med stort hode.
abece6da3ed007251ff996a53f0c25f5.jpg

Jeg tenkte å bytte ut pickups og elektronikk med et Dave Murray Loaded Pickguard ifra Seymour Duncan (hot rails og JB jr) for å gjøre denne til den hotte fuzzgitaren jeg skal bruke den til.

I samme slengen tenkte jeg å se om jeg kan finne en liten forsterker med en god Aux ut til hodetelefoner. ( har to småbarn som må sove om natten). Jeg har de siste årene nøyd meg med Amplitube for iPad, men den klipper i lyden og høres ikke bra ut, men har funket fint til teknikkdrilling.

De nye Micro Dark hodene til Orange kan se ut til å være interssante siden de har Aux-utgang med Cabsim, samt fx loop. Pluss at de kan kobles til cabs for å spille med andre.

Noen her som har noen erfaring med disse? Eller har tips til andre alternativer som kan dekke samme behov?
 
DSC_0285.jpg


NGD!

Ser ut til å bli en bra helg :)

Gitaren er satt opp med .010. Jeg har alltid brukt .009, men vurderer nå å bare fortsette med .010. Vanskelig å vurdere lydforskjellen, da jeg jo ikke har fått testet denne gitaren med tynnere strenger ennå, men merker i alle fall en ganske stor forskjell når jeg skal bende etc.

Dere som spiller - hva bruker dere?
 
DSC_0285.jpg


NGD!

Ser ut til å bli en bra helg :)

Gitaren er satt opp med .010. Jeg har alltid brukt .009, men vurderer nå å bare fortsette med .010. Vanskelig å vurdere lydforskjellen, da jeg jo ikke har fått testet denne gitaren med tynnere strenger ennå, men merker i alle fall en ganske stor forskjell når jeg skal bende etc.

Dere som spiller - hva bruker dere?

Pen gitar! Selv spiller jeg mest på en Schecter 7-strenger med en .070 på den mørkeste. De øvrige er jeg litt usikker på for å være ærlig, men jeg mener å huske at det er .011-.052. Liker ikke å spille på for tynne strenger.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Gratulerer! Tyler er spennende gitarer!
Selv havnet jeg veldig tidlig på Ernie Balls .010-.046 og hatt det på alle gitarene. Aldri vært misfornøyd med det, men har vært dårlig til å teste andre merker. Har hatt GHS, Fender og ett par til på enkelte, men var raskt tilbake til det vante EB.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Jeg bruker kun Elixir strenger. Jeg syns Ernie Ball har en tendens til å låte døde og flate etter kort tid. Elixir derimot syns jeg synger mye mer og lengre.

Har 11-52 på min Gibson SG som også er stemt ned til drop-C# (standard D# med laveste streng ned til C#). På Telecaster har jeg 09-42 og på Stratocaster har jeg 09-46. Alt til sitt bruk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik