Den store gitartråden

Jeg har vært igjennom noen gitarer. Men jeg har omsider landet på en Gibson SG 61'reissue med 57 humbuckere og kropp i solid mahogny. Første gang jeg fikk denne i hendene bare stemte alt. Fikk umiddelbart en flyt med denne som jeg ikke har opplevd med andre gitarer. Det blir lite spilling nå som jeg har en liten en i huset. Men når jeg er aleine hjemme så tar jeg den frem og kan spille i timesvis. Det skader heller ikke at den ser sånn ut:






Så har den stort hode. Jeg elsker stort hode på Sg.
 
B8tbb2LIUAAJc6R.jpg:large
 
  • Liker
Reaksjoner: Skoggy og Thore
Denne tråden har gått meg forbi, og har lurt på hvorfor denne fantes :p

Da min gitar interresse har dalt de siste årene har jeg dessverre solgt unna alt det gøye..

Har hatt i min tid:
ENGL Fireball som ble brukt med ett Marshall 1960A kabinett som ble spilt sammen med Ibanez (husket ikke modell) og en Dean ML.
Så ble ENGL + kab solgt til fordel for Mesa Boogie Mk4 combo og inn kom en Gibson LP standard faded sunburst.
Og som den flipperen jeg er så røyk Gibson ut og inn kom en ESP Eclipse som heller ikke ble så alt for lenge da interessen falt i denne tiden.
Har også hatt en del effekt pedal og div som jeg aldri kommer til å huske navnene på akkurat nå.
Så pengene i den tiden ble blåst bort på morsomhetene for en 16-17 åring :p
Sitter per dags dato igjen med Deanen, en cort acoustic, en billig kasse fra Obs og en Hamer Californian USA fra '88 som nok aldri forsvinner som går opp til 27 bånd. + en billig Orange 30w transistor amp.
Har forresten en DIY bygge sett av en replica Marshall JMP 50 (om jeg husker rett) som ikke er bygd enda pga mangel på tid..

Må nok få inn en Gibson igjen og en skikkelig rør amp med tid og stund :)
 
Endelig en tråd jeg også kan bidra noe med :)

Jeg har mine største interesserer innen gitar og musikkinstrumenter da jeg ble introdusert til musikkens del av en katolsk organisasjon og har siden fått meg et mer ideelt arsenal.

Har hatt over 70 gitarer inn og ut av hus og har per i dag dette(copy paste fra GN-forumet):


Den dyreste akustiske gitaren i kolleksjonen, som er vellåtende, deilig å spille på, og bare helt fantastisk!
For en fin og definert lyd! Fishman F1 Aura systemet på den er heller ingenting å klage på, langt i fra.
Det er det beste systemet jeg har brukt så langt.
Martin OMCPA1. My love!
20s876r.jpg


Har endelig fått inn en Gibson J-45. Gitaren jeg har digget lenge og som har vært på ønskelisten i flere år. Jeg har hatt dyrere akustiske gitarer, men faller alltid for denne når jeg prøver en. Så nå har jeg fått min egen, men vi får se om det er denne eller en True Vintage jeg egentlig vil ha. Jeg er veldig fan av mellomtonen til denne og hvordan bassen samarbeider både med fingerspill og strumming. Elektronikken er ikke i samme klasse som Martin-gitaren, men låter absolutt brukbart. God gitar!
smdmc0.jpg


Min aller første el-gitar, en Ibanez GRG170DX. Den er lettspilt, har rask hals og er en god gitar.
Har byttet knotter og oppgradert til GFS Retrotron Nashville pickuper.
Det låter veldig bra og gitaren ble helt annerledes etter!
Nå funderer jeg på om jeg skal bytte ut stemmeskruene. Veldig brukbar gitar!
Høy affeksjon og sentimental-verdi, så den forlater aldri hula selv om den ikke blir brukt like mye som de andre.
ef2c3.jpg


Over til den eneste straten jeg har, og den dyreste el-gitaren i samlingen.
Har RS potter og kondis med Lindy Fralin Blues Special pickuper.
Fiesta Rød, slank C-hals, 7.25" og medium frets. God hals, lett og er helt herlig!
Har masse krakkeleringer og en hel god del mojo! Fender Custom Shop Time Machine 60's Stratocaster.
Fra år 2000. En av Skandinavia's Fender Custom Shop Bench teknikere nevnte at dette var en av de bedre eksemplarene.
kah3xl.jpg


Den eldste damen i samlingen, en fantastisk hollowbody med vakker sjel!
Har Gibson T-buckers, Dunlop 6230 frets og er en tobacco sunburst finish!
Gibson ES-335 Pro '79.
15k2uo.jpg


Eneste les paulen jeg har. Original og låter godt! Denne er fra 2010.
Gibson Les Paul Custom Shop 1958 Reissue - Iced Tea.
htcuuu.jpg


Og her er utstyret som forsterker signalet, beveger luft og lager lyd.


Helt sinnsykt kul og god amp! Lavwatt og helt i mål! 3x10", handwired og blir definitivt en stayer!
Den lyden man får med kabel rett fra gitaren er helt fantastisk. WOW, bare wow!
Fender '57 BANDMASTER!!!
w027u8.jpg



Boutique amp i mindre størrelse. 12W og 10", låter veldig bra og har attenuator innebygd! Kanal for rhythm, tweed og lead! SER FEEEEEEEET UT og låter enda bedre!
Tone King Falcon!!!
14kwdvr.jpg


Kommer også inn en Gibson SG Standard ebony '10 denne uken.

Mangler bare en ordentlig tele igjen, så er jeg ganske fornøyd.
 
Dette kan jeg ingenting om, så ikke le.

Jeg har aldri spilt gitar, men kunne tenke meg å chille med en elgitar og en øl av og til.

Dette kommer ikke til og høres bra ut, så jeg vil helst spare familien for mitt musikalske bidrag.

Hva trenger jeg for å kunne spille av lyden til et par hodetelefoner, sånn bortsett fra gitaren?

Ser ikke etter en Patek-løsning her, men håper det finnes en Seiko-variant i denne verdenen også?
 
Endelig en tråd jeg også kan bidra noe med :)

Jeg har mine største interesserer innen gitar og musikkinstrumenter da jeg ble introdusert til musikkens del av en katolsk organisasjon og har siden fått meg et mer ideelt arsenal.

Har hatt over 70 gitarer inn og ut av hus og har per i dag dette(copy paste fra GN-forumet):


Den dyreste akustiske gitaren i kolleksjonen, som er vellåtende, deilig å spille på, og bare helt fantastisk!
For en fin og definert lyd! Fishman F1 Aura systemet på den er heller ingenting å klage på, langt i fra.
Det er det beste systemet jeg har brukt så langt.
Martin OMCPA1. My love!
20s876r.jpg


Har endelig fått inn en Gibson J-45. Gitaren jeg har digget lenge og som har vært på ønskelisten i flere år. Jeg har hatt dyrere akustiske gitarer, men faller alltid for denne når jeg prøver en. Så nå har jeg fått min egen, men vi får se om det er denne eller en True Vintage jeg egentlig vil ha. Jeg er veldig fan av mellomtonen til denne og hvordan bassen samarbeider både med fingerspill og strumming. Elektronikken er ikke i samme klasse som Martin-gitaren, men låter absolutt brukbart. God gitar!
smdmc0.jpg


Min aller første el-gitar, en Ibanez GRG170DX. Den er lettspilt, har rask hals og er en god gitar.
Har byttet knotter og oppgradert til GFS Retrotron Nashville pickuper.
Det låter veldig bra og gitaren ble helt annerledes etter!
Nå funderer jeg på om jeg skal bytte ut stemmeskruene. Veldig brukbar gitar!
Høy affeksjon og sentimental-verdi, så den forlater aldri hula selv om den ikke blir brukt like mye som de andre.
ef2c3.jpg


Over til den eneste straten jeg har, og den dyreste el-gitaren i samlingen.
Har RS potter og kondis med Lindy Fralin Blues Special pickuper.
Fiesta Rød, slank C-hals, 7.25" og medium frets. God hals, lett og er helt herlig!
Har masse krakkeleringer og en hel god del mojo! Fender Custom Shop Time Machine 60's Stratocaster.
Fra år 2000. En av Skandinavia's Fender Custom Shop Bench teknikere nevnte at dette var en av de bedre eksemplarene.
kah3xl.jpg


Den eldste damen i samlingen, en fantastisk hollowbody med vakker sjel!
Har Gibson T-buckers, Dunlop 6230 frets og er en tobacco sunburst finish!
Gibson ES-335 Pro '79.
15k2uo.jpg


Eneste les paulen jeg har. Original og låter godt! Denne er fra 2010.
Gibson Les Paul Custom Shop 1958 Reissue - Iced Tea.
htcuuu.jpg


Og her er utstyret som forsterker signalet, beveger luft og lager lyd.


Helt sinnsykt kul og god amp! Lavwatt og helt i mål! 3x10", handwired og blir definitivt en stayer!
Den lyden man får med kabel rett fra gitaren er helt fantastisk. WOW, bare wow!
Fender '57 BANDMASTER!!!
w027u8.jpg



Boutique amp i mindre størrelse. 12W og 10", låter veldig bra og har attenuator innebygd! Kanal for rhythm, tweed og lead! SER FEEEEEEEET UT og låter enda bedre!
Tone King Falcon!!!
14kwdvr.jpg


Kommer også inn en Gibson SG Standard ebony '10 denne uken.

Mangler bare en ordentlig tele igjen, så er jeg ganske fornøyd.

Nice gear :)

Jeg pleide for øvrig å være admin på GN :)

Dette kan jeg ingenting om, så ikke le.

Jeg har aldri spilt gitar, men kunne tenke meg å chille med en elgitar og en øl av og til.

Dette kommer ikke til og høres bra ut, så jeg vil helst spare familien for mitt musikalske bidrag.

Hva trenger jeg for å kunne spille av lyden til et par hodetelefoner, sånn bortsett fra gitaren?

Ser ikke etter en Patek-løsning her, men håper det finnes en Seiko-variant i denne verdenen også?

Line 6 Pocket POD. Endte opp med det samme selv, og syns løsningen fungerer veldig OK. Litt knotete å lage presets, men når man først har nailet de, så fungerer det veldig bra.
 
Hvis noen her ønsker å starte høyt i gitarverdenen har jeg noe jeg kan bytte mot en klokke :)

Min Gibson SG Standard har forresten kommet inn, knall gitar!
wrhwec.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Thore
For å holde litt liv i denne tråden, så har Gibson SG Standard og Gibson R8 blitt solgt til fordel for ny klokke.

J-45'n og Fender CS '57 Bandmaster er for salg og kan eventuelt byttes mot klokker om noen skulle få noen interesse, haha.

Jeg vet at det er flere her inne som har flere kule gitarer. Vi får håpe at de poster bilder :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Kommet inn noen Ibanezer også, men de er lagt ut for salg igjen da jeg ønsker en ny el-gitar eller klokke, haha.
 
Får ikke dette til å rime, @gulenissen. Vi havner på 30-tallet, og så tidlig tror jeg fretboard binding var svært uvanlig. Martin hadde det ikke på annet enn 4x-serien, og da ville det vært abalone i soundhole-purflingen (som dessuten ikke er Martinmønstret). Så hva er det for slags gild prewar gitar du har? Kanskje best om du svarer i gitartråden ...

Godt observert. Flott at vi har flere Martin-entusiaster på forumet.

Gitaren som er avbildet er en Yamaha CJ-818, en modell som er mistenkelig lik Gibson sine Jumbo-akustiskegitarer (merkelig nok ikke en Lawsuit-modell).
Modellen er mest kjent for sin oppteden i musikkvideoen til "Satellite" av Dave Matthews
Fra serienr. samt forrige eier skal denne være fra 1983. (37år)
Seiko-en skal være fra 1974. (42 år)
Derav 79 år totalt.

Men serienr. registerene til både Yamaha og Seiko er vel meget ymse.
Seiko-en er vel antagelig fra 1974, men kan like gjerne være NOS fra 84.
 
  • Liker
Reaksjoner: aek