Den store gitartråden

Jon Henrik

Ansvarlig redaktør
Medlem
12. okt. 2007
Innlegg
6.109
Sted
Fredrikstad
Etter å være delvis skyldig i å spore av tråden "Dere musikkinteresserte", tenkte jeg det kunne vært gøy å ha en egen tråd for de av oss som spiller og/eller samler på gitar(er).

Her kan vi dele tipse hverandre om nye og gamle gitarguder, dele erfaringer med utstyr etc.

Start gjerne med å fortelle litt om dere selv og hvilket forhold dere har til dette fantastiske instrumentet :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Spiller selv gitar, selv om jeg må innrømme at jeg ikke så noen gitar på vedlagte bilde:eek:
Har en Takamine stålstreng med navnet "mina". Hun er satt opp med Elixirstrenger og er lettspilt og holder stemmingen lenge. Hu er den som får mest spilletid. Alle gitarer er av hunkjønn foresten, av følgende grunner: De er runde og fine i formene, og tar man ikke riktige grep blir det bare ulyd ut av det:D
Elgitaren er en Hagstrøm Super Sweede. Lettspilt den og, satt opp med elixir strenger og blir stort sett med på lasset når jeg spiller (eller prøver å spille heter det vell) blues av den brune grøtete sorten. En VOX forsterker med rør gir akkurat passe bluessound. I tillegg har jeg en Yamaha nylonstrenger, som får veldig lite spilletid. Første gitaren min det, og ble kjøpt brukt av en kollega for 200 kr. Men med Ernie ball husmorstrenger har den en vakker klang, men holder stemming heller dårlig. Er mer blitt en vegg-gitar.
Har skumle tanker om å utvide samlingen med en Fender Strat. Helst 57 modellen, med den nydelige v halsen.
I tilegg har jeg ett assortert utvalg av gitar remedier, bøker, og kjekt å ha gitargjenstander. Sirilig sortert og plassert på furterommet, hvor platespilleren, de gamle høytalerene mine, den gode gamle lenestolen som ikke får lov til å stå i stua, platesamlingen og gitarene står.
 
Det der var et virkelig flott instrument. Hadde hatt mye glede av å spille på det i sene natt-timer.

P.S Gitaren var også fin.

P.P.S Sorry, har ikke mye å bidra med her, men gudbedre. HUN var slett ikke ille :)
 
Ser, og høyner med

guitargirl.jpg









Men, spiller litt gitar. Samler desverre ikke da dette er noe jeg rett og slett ikke har råd til (jeg vet, prioriteringer og slikt, men altfor mange andre kostbare interesser).

Har arvet en Galanti fra fattern som er bygget en gang på 60´tallet. Desverre så den ikke ut som den under etter at fattern hadde pusset ned hele til trefarge med blank pleksi, litt 80´s. Pusset denne opp i svart med hvite kanter så den ser riktignok ikke slik ut som på bildet under, men men. Parer den sammen med en vintage Roland RE 301. :)

1960s-Galanti-Grand-Prix-Sunburst-Big.jpg
 
Wow...ikke verst jsf ;)


Jeg har hatt en el-gitar fri periode frem til slutten av fjoråret, da jeg tenkte at det var på tide å skaffe seg en OK el-gitar (el-gitar er jo mye morsommere enn akkustisk ;) ). Pleide å spille mye gitarronk tidligere, men etter en lengre pause fra gitaren har det vist seg tre ting:
1. Jeg er mye tregere i fingrene enn før.
2. Jeg husker lite av gitarronken jeg pleide å spille.
3. Jeg har blitt en bedre og mer "moden" gitarist nå som jeg ikke bare kan flenge opp ferdig innterpede fraser...
 
Når det kommer til gitarer så har jeg vel nå funnet meg til rette med Gibson, der SG og Firebird er de store favorittene. Har en SG me 3 humbuckere og voldsom trykk gjennom en Orange Tiny Terror og et 1*12 kabinett me blue alnico celestion i. Glimrende forsterker for litt aggressiv husbruk
Hadde denne som jeg satte sammen av deler fra Warmoth, med knallgoe Kinman Blues mikker i, den ble offer for litt juling (som sees på bildet) da jeg måtte bryte opp et nachspiel. Denne er det nå en kompis som har brukt ett par år.
DSC00084.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=vxENoYKwwa8
Noen som kjenner den igjen kanskje? Ble faktisk signert av Mark Knopfler da han var gjest hos Tore Strømøy. Og han skal angivelig ha sagt at om strengene hadde vært nye så skulle han spilt med den live på showet .



!
 
I'll just stick to what Presley and Cash did...

;)
Electric=Quartz
Acoustic=Automatic


:D
 
Har nok en mer komplett gitarsamling en klokkesamling, synes derfor dette var en morsom tråd! Har spilt i flere band de siste årene og turnert i både inn og utland, i sjangre ifra jazz/pop til screamo/hardcore. Har også jobba en del som gitarlærer. Gitarer jeg eier:

1959 Gibson ES125T(D)
1968 Gibson ES345
2000 Fender CS Nocaster Relic
2006 Fender CS 56 Stratocaster Relic (LTD 50th anniversary i aztec gold med gold anodized pickguard)
2009 Gibson CS R9

2007 Martin D28 Marquis (Pre-war style, adirondacktopp)
2007 Furch OOM34-SR (parloursize)
 
Det går mest i blues til hjemmebruk, selv om repertoaret i det siste er utvidet med "Sol sol, kom igjen, sola er min beste venn" og andre schlägers fra barnehagen.

Konfirmasjonsgaven fra -88, en 6-strengers Ovation-hommage fra Applause, er fortsatt i bruk av og til.

IMG_5702.jpg


IMG_5601.jpg




Har også en 70-talls Takamine F-400 12-strenger, stemt i åpen D.

IMG_4934.jpg


_MG_1000.jpg


IMG_3953.jpg




El-gitaren fra Vantage er derimot pensjonert.


EDIT: Må jo ha med en gammel gitarhelt...:)

[video=youtube;gQ-r8b2-tO8]http://www.youtube.com/watch?v=gQ-r8b2-tO8[/video]


Og en til - som også er brukbar på munnspillet:

[video=youtube;08OlC4QLp_E]http://www.youtube.com/watch?v=08OlC4QLp_E[/video]

[video=youtube;lZ1nMmSSkpQ]http://www.youtube.com/watch?v=lZ1nMmSSkpQ[/video]
 
KaiArne,dine Gibson årgangsgitarer er jo skikkelig snadder!
Nocasteren er jo også spesiell.
Jeg får se til å fotografere min lille gitarsamling og legge den inn.......

Thore

Har nok en mer komplett gitarsamling en klokkesamling, synes derfor dette var en morsom tråd! Har spilt i flere band de siste årene og turnert i både inn og utland, i sjangre ifra jazz/pop til screamo/hardcore. Har også jobba en del som gitarlærer. Gitarer jeg eier:

1959 Gibson ES125T(D)
1968 Gibson ES345
2000 Fender CS Nocaster Relic
2006 Fender CS 56 Stratocaster Relic (LTD 50th anniversary i aztec gold med gold anodized pickguard)
2009 Gibson CS R9

2007 Martin D28 Marquis (Pre-war style, adirondacktopp)
2007 Furch OOM34-SR (parloursize)
 
Skal få tatt noen bilder jeg òg, dersom det er interesse for slikt snusk! :) Du har rett i at de gamle gibsonsa er bra Thore, men jeg er rimelig overbevist over 1959 Les Paul reissuen også. Er nok den, sammen med Martin`en som får mest spilletid i disse dager...prøve å få kasta inn noen bilder imorra kveld! :cool:
 
Jeg lurer på om noen har erfaringer med Amplitube 3 og/eller Guitar Rig 4?

Har nettopp bestilt et lydkort/interface, og det kommer i posten på fredag. Er veldig gira på å få prøvd demo versjonene til AT3 og GR4 :D

Har saumfart Youtube, og man kan faktisk få respektable tones.

Sitter å spiller en del på kveldstid og utover natten, og da er det greit å spille med headset slik at naboene får nattesøvnen sin ;)
 
Husets strengeinstrumenter: Alhambra crossover, martin OMC16 custom, begge mikket, et vrak av en morgan som poden har lært seg opp på, og til slutt en american special tele. Ja, og så er det en cello og en gibson thunderbird bass også da. Jeg spiller litt, men det er junior som tryller frem vellyden. På loftet står en rør-bogner som fyres opp når han er alene. Nå mangler det bare at mor tar opp trombonespillet igjen, så har vi et rimelig brokete husorkester.

TBE_8925.jpg


TBE_8926.jpg
 
Har spilt gitar siden barneskolen (5 klasse, er nå 22 år). Gikk hos lærer i 4 år ca, og utenom en periode i band på ungdomskolen spiller jeg kun for meg selv.

Spiller igjennom en axe-fx ultra->M-audio interface-> rockit studiomonitorer for øyeblikket. Har hatt ett par rørforsterkere oppover, men axe-fx'n er første gang jeg føler en digital enhet kan måle seg med rør. Helt rå, og anbefales på det varmeste.

Har 4 gitarer for øyeblikket.
1. Carvin 727 med BKP warpig pickups (7 strenger).
2. Schecter loomis 7 strenger (oh yes hahah)
3. Agile Septor 7strenger med BKP nailbomb sett.
4. Ibanez rga121 6 strenger med BKP warpig i bridge.

Her er et par bilder av Carvin gitaren. Uten tvil den beste av de jeg har, og jeg er ufattelig glad i den da den er mer eller mindre custom-made etter mine spesifikasjoner. Den har dermed en veldig spesiell kombinasjon av treverk: kropp av valnøtt, mahogany og lønn. Fretboardet er av ebony.

Litt bilder fra da jeg fikk den:

Bilde010-2.jpg


Bilde014-1.jpg


Bilde013-2.jpg


Bilde017.jpg


Bilde010-3.jpg


Engravert trussrod lokk
Bilde020.jpg


Sorry for bildespam :D
 
Badass! Legg gjerne ut video der du løfter taket med denne :D



Har spilt gitar siden barneskolen (5 klasse, er nå 22 år). Gikk hos lærer i 4 år ca, og utenom en periode i band på ungdomskolen spiller jeg kun for meg selv.

Spiller igjennom en axe-fx ultra->M-audio interface-> rockit studiomonitorer for øyeblikket. Har hatt ett par rørforsterkere oppover, men axe-fx'n er første gang jeg føler en digital enhet kan måle seg med rør. Helt rå, og anbefales på det varmeste.

Har 4 gitarer for øyeblikket.
1. Carvin 727 med BKP warpig pickups (7 strenger).
2. Schecter loomis 7 strenger (oh yes hahah)
3. Agile Septor 7strenger med BKP nailbomb sett.
4. Ibanez rga121 6 strenger med BKP warpig i bridge.

Her er et par bilder av Carvin gitaren. Uten tvil den beste av de jeg har, og jeg er ufattelig glad i den da den er mer eller mindre custom-made etter mine spesifikasjoner. Den har dermed en veldig spesiell kombinasjon av treverk: kropp av valnøtt, mahogany og lønn. Fretboardet er av ebony.

Litt bilder fra da jeg fikk den:

Bilde010-2.jpg






Sorry for bildespam :D
 
Etter lang tid uten forsterker kjøpte jeg i dag en av mine store kjærligheter i ungdomstiden, en Boogie MkIV.
Deilig deilig...!
 
Min intro til strengenesverden begynte for 5 år siden. En sen lørdagsnatt satt jeg på ebay. Et par uker senere kom den en hentelapp. I og med at jeg ikke ante hva det var.(bestillt etter mye drikke) var overraskelsen stor da en liten ukulele lå i esken.

Etter den tid har det blitt 7 ukuleler og de siste åra har det kommet inn:

En art&luther amy(fin overgang fra ukulele når den er liten)
Taylor 414ce. -nydelig
Taylor gs mini. Fin på tur
PatrickSimon mahogany. God varm lyd.
Martin HD28. -ja!
Bluridge 163 ("homage" til Martin OMJM")