Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Noen som har erfaring med å handle Speedy Pro fra Japan via Chrono24?
Har tidligere kjøpt 3 stk nye hos urmaker Christensen og urmaker Larsen i 2015, 2017 og 2019, men alle ble solgt etter ca 1 år her på sonen. Husker jeg betalte 32K, 35K og 42K, men i dag er prisene hinsides (ja, vet at uret er betydelig oppgradert). Selv på bruktmarkedet synes jeg prisene er over det jeg ønsker å betale for en klokke som vil bli brukt sporadisk.
Historien til Speedmaster er historisk og jeg vurderer å få inn en i samlingen igjen. Vil bli brukt i rotasjon med Rolex Explorer 214270 og et par andre i samlingen.
Er mye å velge i på Chrono fra Japan og har forstått at der er ikke brukte klokker the hotteste å selge/kjøpe, så prisene er lavere og utvalget større. De er også over snittet ærlige med å beskrive tilstanden.
Jeg kan fint leve med en som ser brukt ut.
Kan få en i ok tilstand fra Japan til ca kr 35K + mva, som tilsvarer en totalpris på ca. 43-45K ferdig momset inn til landet. Det er da uten boks, men med originale papirer/kort.
Noen som har gjort tilsvarende?

Kjøpte min Speedy fra Japan via chrono24 for ti år siden, og også flere andre klokker, aldri blitt brent. Det er mange japanske brukt- forhandlere med et tonn positive anmeldelser. Så lenge du "kjøper selgeren" så er det lite å være redd for.

• Liker
Reaksjoner: RemiWM
Hva betyr å kjøpe selgeren?, ser det er mange som råder det ved bruktkjøp, men hva innebærer det konkret?

• Liker
Reaksjoner: holmby
Hva betyr å kjøpe selgeren?, ser det er mange som råder det ved bruktkjøp, men hva innebærer det konkret?
Helt konkret innbærer det mye mas. Har et rom i kjelleren med masse tidligere brukere. Spesielt @Moore, @theplayer, @Mogens og @lyngutt er krevende. Vet ikke hva jeg skal gjøre med dem etter kjøp. Hadde 100% tillit til dem før de fikk penga.

Redigert:
troverdigheten til selger (og kjøper).

i teorien kan selgers omdømme være gull, men denne kan uforvarende ha blingset.

i teorien kan selgers omdømme være skrot, men denne kan uforvarende ha blingset.

egen kunnskap samt redelig selger øker din sjanse betraktelig for en vellykket handel.

Krysspost fra kattetråden, fordi @Donnerwetter sitt flotte katterbilde bare la opp til en memepasning.

Skjermbilde 2025-12-26 kl. 17.09.19.png

(Konkret på chrono24 for meg så betyr det "hundrevis, helst tusenvis omtaler, med minst 97% ish andel positive omtaler")
ja, omtrent noe slik - og jeg konsentrerer meg da i all hovedsak om negative omtaler, som jeg leser med lupe; dårlige omtaler bør være godt skrevet og holde seg til saken, og ikke trashe selger eller varen hvis f eks transportselskapet har vært nolduser.