Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Noen som har erfaring med å handle Speedy Pro fra Japan via Chrono24?
Har tidligere kjøpt 3 stk nye hos urmaker Christensen og urmaker Larsen i 2015, 2017 og 2019, men alle ble solgt etter ca 1 år her på sonen. Husker jeg betalte 32K, 35K og 42K, men i dag er prisene hinsides (ja, vet at uret er betydelig oppgradert). Selv på bruktmarkedet synes jeg prisene er over det jeg ønsker å betale for en klokke som vil bli brukt sporadisk.
Historien til Speedmaster er historisk og jeg vurderer å få inn en i samlingen igjen. Vil bli brukt i rotasjon med Rolex Explorer 214270 og et par andre i samlingen.
Er mye å velge i på Chrono fra Japan og har forstått at der er ikke brukte klokker the hotteste å selge/kjøpe, så prisene er lavere og utvalget større. De er også over snittet ærlige med å beskrive tilstanden.
Jeg kan fint leve med en som ser brukt ut.
Kan få en i ok tilstand fra Japan til ca kr 35K + mva, som tilsvarer en totalpris på ca. 43-45K ferdig momset inn til landet. Det er da uten boks, men med originale papirer/kort.
Noen som har gjort tilsvarende?

• Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Kjøpte min Speedy fra Japan via chrono24 for ti år siden, og også flere andre klokker, aldri blitt brent. Det er mange japanske brukt- forhandlere med et tonn positive anmeldelser. Så lenge du "kjøper selgeren" så er det lite å være redd for.

• Liker
Reaksjoner: RemiWM
Hva betyr å kjøpe selgeren?, ser det er mange som råder det ved bruktkjøp, men hva innebærer det konkret?

• Liker
Reaksjoner: holmby
Hva betyr å kjøpe selgeren?, ser det er mange som råder det ved bruktkjøp, men hva innebærer det konkret?
Helt konkret innbærer det mye mas. Har et rom i kjelleren med masse tidligere brukere. Spesielt @Moore, @theplayer, @Mogens og @lyngutt er krevende. Vet ikke hva jeg skal gjøre med dem etter kjøp. Hadde 100% tillit til dem før de fikk penga.

Redigert:
troverdigheten til selger (og kjøper).

i teorien kan selgers omdømme være gull, men denne kan uforvarende ha blingset.

i teorien kan selgers omdømme være skrot, men denne kan uforvarende ha blingset.

egen kunnskap samt redelig selger øker din sjanse betraktelig for en vellykket handel.

Krysspost fra kattetråden, fordi @Donnerwetter sitt flotte katterbilde bare la opp til en memepasning.

Skjermbilde 2025-12-26 kl. 17.09.19.png

(Konkret på chrono24 for meg så betyr det "hundrevis, helst tusenvis omtaler, med minst 97% ish andel positive omtaler")
ja, omtrent noe slik - og jeg konsentrerer meg da i all hovedsak om negative omtaler, som jeg leser med lupe; dårlige omtaler bør være godt skrevet og holde seg til saken, og ikke trashe selger eller varen hvis f eks transportselskapet har vært nolduser.

Design ja!
Men ikke prisen, hvorfor er den så dyr? 107 vs. 124,5?
Kanskje dette? "Its black varnished and lacquered double plate step dial is complemented by white varnished and lacquered subdials set within rhodium-plated frames. Details include the OMEGA logo and indexes, Moonwatch style hands, and the famous dot over 90 on the black ceramic bezel ring."

Ser veldig bra ut! Ser frem til å sjekke ut denne live.

Kanskje dette? "Its black varnished and lacquered double plate step dial is complemented by white varnished and lacquered subdials set within rhodium-plated frames. Details include the OMEGA logo and indexes, Moonwatch style hands, and the famous dot over 90 on the black ceramic bezel ring."

Ser veldig bra ut! Ser frem til å sjekke ut denne live.
Kassen oppgis til å være 0.36mm tykkere enn tidligere modeller grunnet skiven.
Spent om dette vil være merkbart.

Utrolig pen, bare den ikke er for pen. Fra Fratello leste jeg at skiven er blank, vet ikke helt hva jeg synes om det på en speedmaster. Må se klokken før jeg mener noe mer. Ang tykkelsen lurer jeg på hvordan det er løst, hevet glasset? 3.5 tiendedels mm er et hav i denne verdenen