Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Heisann!

Med feriepenger, skattepenger og diverse på plass har jeg endelig begynt å planlegge innkjøp av en Speedmaster, som jeg har hatt lyst på i årevis! Men. Jeg kikker primært på en Speedmaster 57, og har forelsket meg litt i den med hvit/sølv skive og gule visere (331.10.42.51.02.002). Ihvertfall på bildene, for jeg har jo aldri sett den i såkalt "in real life" som kidsa kaller det (ellers er det jeg som begynner å bli gammel). Jeg trodde jo lenge at skiva var hvit og ikke sølv, så jeg skjønner at det er noe annet å se og prøve den. Jeg hadde liksom forestilt meg at norske store forhandlere hadde godt utvalg slik at man kunne prøve og se klokkene i butikken før man bestemte seg, men jeg har jo forståelse for at de må begrense lagerbeholdningen på så dyre varer. Og denne virker ikke å være veldig vanlig. Hvordan gjør man så dette? Må man legge neste ferie til Sveits eller London for å finne boutiques som forhåpentligvis har de man vil se på?
 
Hør etter med en Omegaforhandler? Kanskje de har den et annet sted i landet og de kan sende den internt?
For noen år siden gjorde jeg det med en Victorinox. Hadde ikke den modellen jeg ville ha, men ble sendt fra Oslo opp til min urmaker i Trondheim. Endte dessverre ikke med kjøp den gangen, men fikk sett den.
 
  • Liker
Reaksjoner: archeron
X-post fra Dagens vintage
20170705_195811-01.jpeg
 
Vet ikke hva der betyr, men noen ny moonwatch kommer ikke. At det kommer enda en utgave av speedmaster, en såkalt limited edition, er dessverre sannsynlig. Kjøp deg en speedy. En av klokkeverdens kuleste klokker imho.:)
 
Hei,

Noen som har noen tips til hvordan du fester Velcro strappen som følger med Speedmaster Professional. Den blir veldig lang uansett hva jeg gjør :mad:
 
Takk, men herjar den originale remmen. Problemet er at jeg ikke finner noen guide til hvordan den faktisk skal sitte.

Den original remmen er for EVA hansker.
En rem som kommer seg rundt en EVA hansker går akkurat 2 runder rundt håndleddet.
Jeg kjøpte denne fra Gasgasbone og remmen passer helt perfekt på min Orlan hanske som var på MIR og EVA(spacewalk) i enden 90 tallene (på bildene).
Akkurat som Buzz på bildet kan jeg også bruke EVA remmen ved å surre den 2 ganger rundt håndleddet mitt.
NASA remmen brukes ikke gjennom barettene som en Nato rem: remmen har en innebygd 2 dels barett feste da trenger man å jobbe litt for å få klokken ut til en ny rem.
Derfor astronautene tok klokken ut fra EVA drakten når de kom in i romstasjonen og igjen på håndleddet sitt ved å surre den 2 ganger.
P1040277.JPG


P1040308.JPG


buzz.jpg


Speed-buzz.jpg
 
Redigert: