Den o' store Omega Speedmaster-tråden

0178208A-A88A-45CB-B934-025A63F02027.jpeg
 
Jeg har en 69-modell Speedmaster Mk2 jeg mistenker ikke har hatt service på noen år. Hvor er det beste stedet å levere den inn? (Jeg holder til i Oslo.)

Er litt bekymra for hvor lenge jeg må gå uten den, merker jeg.

fake edit: det er denne
 

Vedlegg

  • 136B64F4-45F6-47A4-9B6C-660370900372.jpeg
    136B64F4-45F6-47A4-9B6C-660370900372.jpeg
    153,8 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: Vermin
Jeg har en 69-modell Speedmaster Mk2 jeg mistenker ikke har hatt service på noen år. Hvor er det beste stedet å levere den inn? (Jeg holder til i Oslo.)

Er litt bekymra for hvor lenge jeg må gå uten den, merker jeg.

fake edit: det er denne

Det er flere flinke, jeg kan varmt anbefale både Heier urmakerverksted og Urtjenesten som begge har gjort flott jobb på min måneklokke. Om det haster tror jeg dog at det er noe redusert kapasitet hos Urtjenesten om dagen pga pappaperm.
 
  • Liker
Reaksjoner: ehauger
Har forhørt meg med AD om å sette Chronoscope clasp på 3861 Moonwatch for å få micro adjustment. Det var noe de kunne fikse, men de frarådet det ettersom de kjente til tilfeller hvor den løsnet fra lenka under bruk. Og det er jo åpenbart ikke noe særlig. Så da tenker jeg at jeg avventer dette til en noe mer offisiell løsning forhåpentligvis kommer på plass.
 
Jeg vet ikke. Her er jeg utenfor mitt kompetanseområde. Jeg bare refererer det jeg ble fortalt. Jeg oppfattet det nesten som om det var et problem med den låsen generelt, altså også på Chronoscope, selv om det hørtes veldig rart ut.
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf
Hei eksperter;
jeg vurderer å gå til innkjøp av en Speedmaster DSOTM Apollo 8 ref: 311.92.44.30.01.001
Selv om jeg er godt kjent med Omega (og har flere) blir dette blir mitt første manuelle ur, og også min første Speedmaster:)
Er det noe å tenke/passe på? Synspunkter?
 
Jeg synes den er skikkelig tøff og jeg synes ikke den bærer like stort som de 44,25mm skulle tilsi. Jeg prøvde den på armen på Thune i Stortingsgaten i vinter. Kanskje de har den i butikk enda? I så fall kan jo det være verdt et besøk om du ikke allerede har prøvd den på lanken.
 
  • Liker
Reaksjoner: Erlingni
Jeg synes den er skikkelig tøff og jeg synes ikke den bærer like stort som de 44,25mm skulle tilsi. Jeg prøvde den på armen på Thune i Stortingsgaten i vinter. Kanskje de har den i butikk enda? I så fall kan jo det være verdt et besøk om du ikke allerede har prøvd den på lanken.
Så bra(y)
Thune Stortingsgaten er stengt for oppussing. De hadde en i vinduet hos Thune Munch brygge, men den var solgt.
Jeg har allerede Seamaster chronographen i 44,25 og den er ett par millimeter høyere med 9900 verket og kraftigere 300m kasse. Så det bør gå fint:)
 
Hei eksperter;
jeg vurderer å gå til innkjøp av en Speedmaster DSOTM Apollo 8 ref: 311.92.44.30.01.001
Selv om jeg er godt kjent med Omega (og har flere) blir dette blir mitt første manuelle ur, og også min første Speedmaster:)
Er det noe å tenke/passe på? Synspunkter?

Som nevnt så bærer den overraskende liten i forhold til den en skulle tru. Fantastisk klokke , meen hadde eg kjøpt den en gang til så er det mulig eg hadde krangla meg til versjonen med foldespenne . Vær obs på at reima har få hull med god avstand så eg ville absolutt ha prøvd den først . Standard er med pin buckle .

Den har forøvrig fin fin lume også . I tillegg til på krona .

IMG_20220222_201219.jpg
 
Mulig det har blitt omtalt / nevnt, men gode gud for et kvalitetsmessig løft 3861-speedyen har versus sine eldre brødre. Alt føles tightere og strammet opp. Nøyaktigheten er nå nådeløst god og jeg har ikke engang tester ny lenke. Hadde mine tvil med tanke på pris, men jeg var ikke forberedt på dette.

Om jeg beholder den vet jeg enda ikke. Jeg er lat og sur og manuelt urverk har aldri vært min venn, men selv trekket her har de jobbet vanvittig med. Det er silkesmykt og nøyaktig. Til og med chrono-pusherne har plutselig fått ny og mye bedre følelse.

Så yay, fancy stuff!
DCC226D1-1B87-49D5-8588-52C4B00AF29C.jpeg
 
Mulig det har blitt omtalt / nevnt, men gode gud for et kvalitetsmessig løft 3861-speedyen har versus sine eldre brødre. Alt føles tightere og strammet opp. Nøyaktigheten er nå nådeløst god og jeg har ikke engang tester ny lenke. Hadde mine tvil med tanke på pris, men jeg var ikke forberedt på dette.

Om jeg beholder den vet jeg enda ikke. Jeg er lat og sur og manuelt urverk har aldri vært min venn, men selv trekket her har de jobbet vanvittig med. Det er silkesmykt og nøyaktig. Til og med chrono-pusherne har plutselig fått ny og mye bedre følelse.

Så yay, fancy stuff! Vis vedlegg 290070
Er krona like liten som før? Digger min Speedmaster, men de kunne forstørra denne litt. Gratulasjonar med nytt ur!
 
  • Liker
Reaksjoner: Hreple
Er krona like liten som før? Digger min Speedmaster, men de kunne forstørra denne litt. Gratulasjonar med nytt ur!
Like liten (tror jeg - eller kanskje litt større? Ble usikker) den er mye lettere å trekke opp, men usikker på om det bare er pga verket eller om kronen er større. Klokken bygger også litt lavere. Kan det ha noe med det å gjøre?

Trekket på min gamle speedy drev meg godt på vei mot vanvidd. Det var virkelig irriterende hardt og ukomfortabelt - selv etter service primært pga det.Jeg er kanskje bare sart og lat - men på 3861 var plutselig trekker helt nydelig.