Den eminente pinnekjøttråden

Årets er fra Søya gårsutsalg. Tradisjonen tro hentes rista fra skauen samme formiddag.

God jul!

IMG_20191224_105955.jpg
 
-Uten å ha helt kontroll på hvor i landet du befinner deg - onde tunger i nærmiljøet vil ha det til at du nok bare kan gå ut på trammen og snuse litt, så kjenner du eimen fra kjøkkenet vårt... (Det er mulig dette varselet ikke gjelder Øst-Finnmark, men der har de sine egne utfordringer i form av søskenbarn Nils som nok kjører akkurat samme middag i dag...)
Da skal jeg nok kjenne lukta over fjorden.:)
Vi tørker kjøttet selv, så her i huset er diskusjonstemaet valg av svinemør og om pinnekjøttet skal skjerpes eller ikke. Vi ender opp med pølser fra Fausa, Roald og Hole og grilling av de feiteste bitene - alle fornøyd.
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
Kan jeg spørre hva folk foretrekker, røkt eller urøkt?

For min del må det bli urøkt. Hvorfor vet jeg ikke, men sikkert kun fordi det er det jeg er vant til
 
Kan jeg spørre hva folk foretrekker, røkt eller urøkt?

For min del må det bli urøkt. Hvorfor vet jeg ikke, men sikkert kun fordi det er det jeg er vant til

Litt situasjonsbestemt for min del. Men de seneste årene har det blitt flest måltider med urøkt enn røkt. Så kanskje det er urøkt som er det vi foretrekker her i hjemmet.
I dag blir det urøkt pinnekjøtt fra Ertnes i Moss.
 
Kjører same procedure as every year her, røkt og ferdig oppdelt pinnekjøtt fra Smalahovetunet / Ivar Løne på Voss. Kjøttet er kun vannet ut i 4 timer (jeg måtte spørre, men det er visst mindre tørket enn butikk-kjøtt) og står nå til damping.

Aldri vært skuffet over kjøttet derfra, dette blir 12 året. Det er noe sjarmerende over å sende en e-post og få kjøttet tilsendt i posten :)
 
Kan jeg spørre hva folk foretrekker, røkt eller urøkt?

For min del må det bli urøkt. Hvorfor vet jeg ikke, men sikkert kun fordi det er det jeg er vant til
Her går det i urøkt, er vel bare fordi det er det vi er vant med. Tar gjerne røkt også men kan ikke servere det på julaften, da blir det opprør.
 
Kjører same procedure as every year her, røkt og ferdig oppdelt pinnekjøtt fra Smalahovetunet / Ivar Løne på Voss. Kjøttet er kun vannet ut i 4 timer (jeg måtte spørre, men det er visst mindre tørket enn butikk-kjøtt) og står nå til damping.

Aldri vært skuffet over kjøttet derfra, dette blir 12 året. Det er noe sjarmerende over å sende en e-post og få kjøttet tilsendt i posten :)
Barndomsminne det. Ivar Løne sau og kornøl. Altså å hente dette saman med fattern på Voss.... Dog smakt dette ølet i voksen alder. Not my Cup og Tea. Kjøttet derimot er veldig bra, sjølv om eg og foretrekk urøkt...
 
  • Liker
Reaksjoner: Rabagast
Rapport fra dagens pinnekjøtt middag. Min mor stod for innkjøp i år, det ble Nordfjord pinnekjøtt. Det ble kjøpt en hel side da min far foretrekker hele pinner og skjærer opp selv. Jeg er ikke enig, mest fordi pinnene blir for lange for en normal tallerken.
Kjøttet ble vannet totalt 16 timer, skiftet vann etter 11 timer. Vanligvis damper jeg kjøttet i ca 3 timer, da pleier det å slippe bra fra beina, idag ble det over 4 timer og fortsatt var det pinner som burde lagt lengre. Kjøttet ble passelig salt, smak var ok men langt fra så mørt som det burde være. Alt i alt en middels middag dessverre. Ser frem til svigermors kalkun i morgen, det pleier å være en høydare.
 
Så? Hva er årets anbefalinger?
Har ikke fått bestilt direkte fra bonden, så det må bli butikk-kjøpt i år.
 
Har kjørt 3 middager med pinnekjøtt , to med lokalprodusert frå villsau og lam og en med butikkkjøpt frå gilde. Savner egnentlig smaken av pinnekjøtt frå kje , men villsauen var veldig bra. Vatnet i 25t og dampet i 4. Bruker kun bjørkekvist. Prøvde gang nr med mandelpotet i bunn , men dei vart veldig sunde so mulig det vart litt mykje vatn i den kjelen. Ellers laga vi en gang med trykkoker , det vart veldig bra og er noke eg skal prøve fleire ganger.

(Vi er ferdige med tidlig julefeiring då begge skal jobbe i jula )
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine
Første ut i desember er Henriettes pinnekjøtt med røyksmak. Billig og veldig godt!