Den Digre Vedfyrt Pizzaovn-Tråden

Utesesongen har vært i gang lenge :D

0EC3F581-2F96-422C-8102-7B7AD65DE923.jpeg
 
Heisann, tenkte jeg skulle kjøre på med pizza-laging i helgen. Har dere noen tips til oppskrift på pizzadeig? Det er noen år siden jeg prøvde meg på dette sist og husker ikke hvilken oppskrift vi da brukte:(
 
Heisann, tenkte jeg skulle kjøre på med pizza-laging i helgen. Har dere noen tips til oppskrift på pizzadeig? Det er noen år siden jeg prøvde meg på dette sist og husker ikke hvilken oppskrift vi da brukte:(
Jeg har kjøpt tipo 00 mel og blander stort sett på gefühlen (bruker tørrgjær). Men her har jeg hentet en oppskrift fra Pizzamani.no som nok vil gi utmerket resultat - mannen bak bloggen går vitenskapelig til verks :)


Oppskrift på fire pizzabunner
Oppskrift på 4 pizzabunner á 250 gram (evt. 5 stykker á 200 gram) med hydrasjon på 65%, autolyse og total hevingstid på 24 timer i romtemperatur på 20 grader.

Ingredienser
  • 595 gram mel av typen Caputo Classica
  • 387 gram kaldt vann
  • 18 gram flaksalt (f. eks. Maldon)
  • 0,53 gram fersk gjær
Fremgangsmåte
  • Rør sammen mel og vann til alt melet er tilført fuktighet, men hold igjen 25 gram av vannet.
  • Når mel og vann er blandet lar du deigen stå i romtemperatur i en bakebolle som du tetter med lokk eller plastfolie i 1 – 1,5 timer. Dette kalles autolyse.
  • Når deigen har fått stått i ro den anbefalte tiden er det på tide å røre salt og gjær ut i de 25 grammene med vann som du holdt av tidligere.
  • Gjæren løser seg lett opp, men du kan nok få problemer med å løse opp alt saltet. Men det gjør ikke noe. Det saltet du ikke får løst opp i vannet løser seg opp i deigen når den eltes.
  • Åpne deigen opp ved å skyve den litt ut i bakebollen. Tilsett vannet med salt og gjær som du gnir lett ut over deigen. Brett den sammen noen ganger og elt den i en kjøkkenmaskin i 20 minutter på lav hastighet. Stopp gjerne maskinen et par ganger og dra deigen av eltekroken før du starter den igjen.
  • Når deigen er ferdig eltet setter du den til heving i en bolle som du tetter med lokk eller plastfolie. La nå deigen stå i 12 timer og heve i romtemperatur på 20°C.
  • Etter 12 timer deler du deigen opp i fire like store emner på 245-250 gram hver. Bruk en vekt for å få riktig størrelse på hver pizzabunn.
  • Ønsker du å lage pizzabunnene litt mindre kan du dele dem opp i emner på 195-200 gram. Fremgangsmåten videre er akkurat lik uavhengig av størrelse.
  • Hver enkelt pizzabunn formes til en ball som legges i en hevekasse med lokk (se video for fremgangsmåte nedenfor). Du kan også bruke plastboller, eller skåler som du smører med litt olivenolje og tetter med lokk eller plastfolie.
  • Sett nå til heving i nye 12 timer i romtemperatur.
 
Tar meg friheten til å dele oppskriften jeg har oppnådd best resultater med. En noe mer folkelig variant. Gir to pizzaer som metter 2-3 personer.

Oppskriften er hentet fra en av bøkene til Antonio Carluccio og Gennaro Contaldo.

  • 375 g hvetemel (Mange anbefaler tipo 0 / 00 og mener at det er det eneste som fungerer. Det mener ikke jeg. Jeg bruker normalt hvetemel og synes det gir et akkurat like godt resultat som nevnte varianter. Jeg gjør akkurat det samme med pastadeig. Even Ramsvik deler min mening i følge en artikkel i D2)
  • 7,5 g salt
  • 2-3 g tørrgjær
  • 243 g vann

Bland sammen mel og salt. Løs opp gjæren i vann og tilsett melblanding litt om gangen. Tørrgjær kan vel også hives rett i melet fra start, men jeg rører det ut av gammel vane. Kna deigen i 10-15 min i kjøkkenmaskin. Del deigen i to like store leiver som nå skal heve. Oppskriften sier 1 time. Personlig kjører jeg alt fra 1 - 10 timer.

Hvor lenge en deig skal heve er det mange meninger om. Jeg lager ofte deigen på formiddagen og kjevler den ut til Dagsrevyen. Personlig synes jeg resultatet blir mer sprøtt jo lenger man lar den stå å heve.

Jeg steker pizzaen i ovnen på maks varme på et selvlagd pizzastål på 11 mm og lette 12 kg.
 
Redigert:
Takk som deler, @Audjoh !

Vi reiste vekk i helgen, så da ble det ikke noe pizza dessverre:( jeg skal dele bilder neste gang jeg får tid til å teste oppskriftene deres.
 
  • Liker
Reaksjoner: Audjoh
Da ble det pizza med kompiser fredag og siden deigen hadde stått kjølig, pizza også i dag :D

Litt vind har dratt flammene ut av ovnen PG sotet til åpningen, men det forsvinner.

Brukte veldig enkelt Peppes (som jeg ellers hater ;) ) sin chilirømme som saus, og fylte med mozzarella og litt cheddar, tynn bacon (stjernebacon, helt enkelt mao), oliven, aromasopp, olivenolje, salt og pepper.

Perfekt dagen derpå. (Var i utdrikkingslag i går) :)

834743C6-4897-4C1F-ABEF-3FE56738A8E2.jpeg
 
Sjelden jeg får like bra pizza ute som hjemme!

Einig. Særs sjelden. Dukker stadig opp "restauranter " som reklamerer med:ekte italiensk pizza, vi har ekte steinovn etc...

Får ofte/nesten alltid bedre resultat på vanlig steel i egen ovn om en har tatt seg god tid i deigprosessen...

Sist eg fekk litt "wow feeling" var ved den enkle Mamma Pizza i Oslo....
 
Venter en Gozney Roccbox i posten kommende uke - det blir stilig! Mulighet for både gass og ved og når 500 grader med førstnevnte på under en halvtime, pluss at den er portabel nok til at den kan bli med på hyttetur i ferier. Kun kokken det står på nå fremover. :)
 
Venter en Gozney Roccbox i posten kommende uke - det blir stilig! Mulighet for både gass og ved og når 500 grader med førstnevnte på under en halvtime, pluss at den er portabel nok til at den kan bli med på hyttetur i ferier. Kun kokken det står på nå fremover. :)
Hvordan fikk du levering til Norge? :)