Den Digre Vedfyrt Pizzaovn-Tråden

@Callahan Er det modellen med plass til en eller to pizza du har kjøpt? Etter å ha lest tråden vurderer jeg å kjøpe den samme, men er usikker på om den lille blir stor nok.

Dessverre ikke vedfyrt. Men søndagspizza ble det.
20CBC80B-3A4A-4FA0-BC1F-4D455D8E483A.jpeg

Heisann, tenkte jeg skulle kjøre på med pizza-laging i helgen. Har dere noen tips til oppskrift på pizzadeig? Det er noen år siden jeg prøvde meg på dette sist og husker ikke hvilken oppskrift vi da brukte:(

Heisann, tenkte jeg skulle kjøre på med pizza-laging i helgen. Har dere noen tips til oppskrift på pizzadeig? Det er noen år siden jeg prøvde meg på dette sist og husker ikke hvilken oppskrift vi da brukte:(
Jeg har kjøpt tipo 00 mel og blander stort sett på gefühlen (bruker tørrgjær). Men her har jeg hentet en oppskrift fra Pizzamani.no som nok vil gi utmerket resultat - mannen bak bloggen går vitenskapelig til verks :)

Oppskrift på fire pizzabunner
Oppskrift på 4 pizzabunner á 250 gram (evt. 5 stykker á 200 gram) med hydrasjon på 65%, autolyse og total hevingstid på 24 timer i romtemperatur på 20 grader.

Ingredienser
  • 595 gram mel av typen Caputo Classica
  • 387 gram kaldt vann
  • 18 gram flaksalt (f. eks. Maldon)
  • 0,53 gram fersk gjær
Fremgangsmåte
  • Rør sammen mel og vann til alt melet er tilført fuktighet, men hold igjen 25 gram av vannet.
  • Når mel og vann er blandet lar du deigen stå i romtemperatur i en bakebolle som du tetter med lokk eller plastfolie i 1 – 1,5 timer. Dette kalles autolyse.
  • Når deigen har fått stått i ro den anbefalte tiden er det på tide å røre salt og gjær ut i de 25 grammene med vann som du holdt av tidligere.
  • Gjæren løser seg lett opp, men du kan nok få problemer med å løse opp alt saltet. Men det gjør ikke noe. Det saltet du ikke får løst opp i vannet løser seg opp i deigen når den eltes.
  • Åpne deigen opp ved å skyve den litt ut i bakebollen. Tilsett vannet med salt og gjær som du gnir lett ut over deigen. Brett den sammen noen ganger og elt den i en kjøkkenmaskin i 20 minutter på lav hastighet. Stopp gjerne maskinen et par ganger og dra deigen av eltekroken før du starter den igjen.
  • Når deigen er ferdig eltet setter du den til heving i en bolle som du tetter med lokk eller plastfolie. La nå deigen stå i 12 timer og heve i romtemperatur på 20°C.
  • Etter 12 timer deler du deigen opp i fire like store emner på 245-250 gram hver. Bruk en vekt for å få riktig størrelse på hver pizzabunn.
  • Ønsker du å lage pizzabunnene litt mindre kan du dele dem opp i emner på 195-200 gram. Fremgangsmåten videre er akkurat lik uavhengig av størrelse.
  • Hver enkelt pizzabunn formes til en ball som legges i en hevekasse med lokk (se video for fremgangsmåte nedenfor). Du kan også bruke plastboller, eller skåler som du smører med litt olivenolje og tetter med lokk eller plastfolie.
  • Sett nå til heving i nye 12 timer i romtemperatur.