Den Digre Vedfyrt Pizzaovn-Tråden

Tar meg friheten til å dele oppskriften jeg har oppnådd best resultater med. En noe mer folkelig variant. Gir to pizzaer som metter 2-3 personer.

Oppskriften er hentet fra en av bøkene til Antonio Carluccio og Gennaro Contaldo.

• 375 g hvetemel (Mange anbefaler tipo 0 / 00 og mener at det er det eneste som fungerer. Det mener ikke jeg. Jeg bruker normalt hvetemel og synes det gir et akkurat like godt resultat som nevnte varianter. Jeg gjør akkurat det samme med pastadeig. Even Ramsvik deler min mening i følge en artikkel i D2)
  • 7,5 g salt
  • 2-3 g tørrgjær
  • 243 g vann

Bland sammen mel og salt. Løs opp gjæren i vann og tilsett melblanding litt om gangen. Tørrgjær kan vel også hives rett i melet fra start, men jeg rører det ut av gammel vane. Kna deigen i 10-15 min i kjøkkenmaskin. Del deigen i to like store leiver som nå skal heve. Oppskriften sier 1 time. Personlig kjører jeg alt fra 1 - 10 timer.

Hvor lenge en deig skal heve er det mange meninger om. Jeg lager ofte deigen på formiddagen og kjevler den ut til Dagsrevyen. Personlig synes jeg resultatet blir mer sprøtt jo lenger man lar den stå å heve.

Jeg steker pizzaen i ovnen på maks varme på et selvlagd pizzastål på 11 mm og lette 12 kg.

Redigert:
Takk som deler, @Audjoh !

Vi reiste vekk i helgen, så da ble det ikke noe pizza dessverre:( jeg skal dele bilder neste gang jeg får tid til å teste oppskriftene deres.

• Liker
Reaksjoner: Audjoh
Da ble det pizza med kompiser fredag og siden deigen hadde stått kjølig, pizza også i dag :D

Litt vind har dratt flammene ut av ovnen PG sotet til åpningen, men det forsvinner.

Brukte veldig enkelt Peppes (som jeg ellers hater ;) ) sin chilirømme som saus, og fylte med mozzarella og litt cheddar, tynn bacon (stjernebacon, helt enkelt mao), oliven, aromasopp, olivenolje, salt og pepper.

Perfekt dagen derpå. (Var i utdrikkingslag i går) :)

834743C6-4897-4C1F-ABEF-3FE56738A8E2.jpeg

Sjelden jeg får like bra pizza ute som hjemme!

Einig. Særs sjelden. Dukker stadig opp "restauranter " som reklamerer med:ekte italiensk pizza, vi har ekte steinovn etc...

Får ofte/nesten alltid bedre resultat på vanlig steel i egen ovn om en har tatt seg god tid i deigprosessen...

Sist eg fekk litt "wow feeling" var ved den enkle Mamma Pizza i Oslo....

Venter en Gozney Roccbox i posten kommende uke - det blir stilig! Mulighet for både gass og ved og når 500 grader med førstnevnte på under en halvtime, pluss at den er portabel nok til at den kan bli med på hyttetur i ferier. Kun kokken det står på nå fremover. :)

Venter en Gozney Roccbox i posten kommende uke - det blir stilig! Mulighet for både gass og ved og når 500 grader med førstnevnte på under en halvtime, pluss at den er portabel nok til at den kan bli med på hyttetur i ferier. Kun kokken det står på nå fremover. :)
Hvordan fikk du levering til Norge? :)

Vi har fått en pizzaovn med huset vi kjøpte. Kunne tenke meg å prøve den, men den trenger noe vedlikehold. Den smuldrer litt opp innvendig - både gulvet inni der man fyrer opp i tillegg til en rad røde murstein ytterst.

Noen som har erfaring med reparasjon/vedlikehold av slike ovner? Evt tips om hvem som kan sånt?

Kan man bare pelle bort det løse og lage nytt gulv inni med ildfast mørtel?

Takk for tips ang Roccbox @magstu - bestilte umiddelbart.

Et lite tips; Regulatoren som fulgte med passet ikke en vanlig norsk gassflaske, så jeg endte med å bytte over slange og regulator fra Weberen til Roccboxen for å få fyr under første oppfyring. Jeg ble anbefalt regulatoren under som passer norske flasker og gir litt mer futt slik at man kommer opp i varme litt raskere, så jeg har bestilt en slik. Enkelte kjører 50mbar-regulatorer også veit jeg.

https://www.flowtech.as/meny/regulatorer/lavtrykk/regulator-igt-30mbar-click-on-manometer