Den Digre Vedfyrt Pizzaovn-Tråden

Det er også min erfaring. Litt lavterskel å fyre opp med gass. Tar kort tid og er utrolig effektivt. Og ikke minst er den flyttbar. Enkel å ta med på hytta eller hos naboen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
PSX_20200201_162358.jpg
 
Familien min har denne vedfyrte på hytta. Kjæresten min har tidligere jobbet blant annet som pizzakokk, så nå sitter teknikken, her fra forrige sommers første utprøvning.

En viktig detalj jeg har skjønt er å bruke semolina-mel eller annet mel som ikke er så finmalt til å bake ut pizzaen (og ikke for fuktig deig).

Her er oppskriften hvis det er av interesse:

Pizzadeig til 16 emner lages av 2kg tipo 00 mel. 1 liter kaldtvann. 40gr salt. 30gr sukker. 0,5dl olivenolje. Halv eller hel pakke pizzagjær. Jo kortere hevetid jo mer gjær.

Heves ett kvarters tid før emnestadiet. 2 - 16 timer etter. Avhengig av gjærmengde og temperatur. Det erfarer dere etter hvert.....

Også kan jeg legge til at deigen først eltes i ca 20 min. Den skal være veldig fast. Og at emnene eltes litt inn i seg selv på en måte før man former de til runde "boller". Etter heving bakes de ut med hendene med kanten i behold, men semolina eller annet grovere mel.




FCD60D2F-01BC-4A9C-875E-3A52B51ABAE4.jpeg
 
Redigert: