Dagens vintage

Idag en chronometer sertifisert Longines Ultra-Chron. Kaliber 431 hurtigsvinger fra slutten av 60 tallet.

image.jpeg
 


Min eneste vintage. Vostok Kommandirskie som broren min kjøpte til meg på torvet i Murmansk i 1990. Merket "3aka3" som indikerer militær ordre. Kom pakket i brunt papir. Så den var nok ganske uoffisiell. Jeg magnetiserte den nok i sin tid for den gikk helt amok og ble lagt i en skuff. Nå går den veldig -veldig bra og blir brukt i ny og ne.

Økonomisk verdi ca 300 kr. For meg er den en keeper om noen er det.

PS. Jeg regner 26 år som vintage siden jeg ikke fant noen offisiell definisjon. Om noen er uenige skal jeg ikke diskutere for mye.

Lars Birger
 
Kul Seiko, hva slags verk sitter det i den?
Verket er 6139A i denne, 21J (JDM) eller 17J for eksport. Seikos første automatiske Chronograph. Denne modellen kalles gjerne "Pogue", etter astronauten som uautorisert tok den med seg 84 dager ut i rommet ombord på Skylab 4. Den ble dermed den første automatiske Chronograph i verdensrommet. Pogue hadde vent seg til å bruke denne for å gjøre kalkulasjoner og foretrakk denne fremfor Speedmasteren. Legenden sier han smuglet den med seg i buksebenet på romdrakten :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Inspirert av post og link til lærebok i Urmakeri og DY fant jeg denne Certina videoen på digitalarkivet fra 1956. Dagens klokke ble da en Chronometer sertifisert Certina fra samme periode :) Denne med Certina kaliber 28-451 som er sjeldne og vanskelig å få tak i. 60 talls variantene med 25-651 er mer vanlig.

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_video_5544


image.jpeg
 
Redigert:
Omega Seamaster De Ville (gull på stål) fra 1963.
Den var flott. Vintage gull på stål kasser er av høy kvalitet og må ikke sammenlignes med enkle double kasser. De var også vesentlig dyrere enn rene stålkasser. Typisk eksempel fra tidlig 60 talls Omega prisliste lå automater rundt 4-500 kr for stål, 7-800 kr for gull på stål og rundt 1400 kr for rene gullkasser.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bosky og Frost