Dagens vintage

Hei, den er utrolig kul, såkalt biorytme var hot på begynnelsen av 70 tallet :)
Dette var også en uvanlig pen utgave. Etter det jeg vet er Certina den eneste produsenten som har laget en slik, første versjonen vel også med rent mekanisk verk. Mest vanlig i den elektroniske varianten. Det var vist et herk å få den justert riktig ift. Fødselsdato :)
Certina laget også en variant som lommerur og en som en liten bordklokke.

Kult, takk for mer info! Denne tilhører min far. Den er nok mer eller mindre NOS, mistenker denne har ligget i en skuff siden den var ny. Den har tilsynelatende orginal rem som ser helt ubrukt ut. Trengte noen nye pakninger og et nytt batteri, så var den good to go. De gamle pakningene var gått helt i oppløsning.

Justeringen har jeg ikke prøvd meg på enda.:D

Kryssposter :)
P9PoNpC.png

Min eneste vintage. Vostok Kommandirskie som broren min kjøpte til meg på torvet i Murmansk i 1990. Merket "3aka3" som indikerer militær ordre. Kom pakket i brunt papir. Så den var nok ganske uoffisiell. Jeg magnetiserte den nok i sin tid for den gikk helt amok og ble lagt i en skuff. Nå går den veldig -veldig bra og blir brukt i ny og ne.

Økonomisk verdi ca 300 kr. For meg er den en keeper om noen er det.

PS. Jeg regner 26 år som vintage siden jeg ikke fant noen offisiell definisjon. Om noen er uenige skal jeg ikke diskutere for mye.

Lars Birger

Kul Seiko, hva slags verk sitter det i den?
Verket er 6139A i denne, 21J (JDM) eller 17J for eksport. Seikos første automatiske Chronograph. Denne modellen kalles gjerne "Pogue", etter astronauten som uautorisert tok den med seg 84 dager ut i rommet ombord på Skylab 4. Den ble dermed den første automatiske Chronograph i verdensrommet. Pogue hadde vent seg til å bruke denne for å gjøre kalkulasjoner og foretrakk denne fremfor Speedmasteren. Legenden sier han smuglet den med seg i buksebenet på romdrakten :)

• Liker
Reaksjoner: Preacher