Dagens vintage

BWC, Butex eller Buttes Watch Co reklame med noen varianter av min klokke. Til høyre en mer berømt utgave, Zenith sin El Primero. Swiss Watch and Jewelry Journal no. 5-1971 :)

image.jpeg
 
IMG_20160205_214620_zps2nliqopu.jpg

Min bestefars klokke.
Finn desverre lite info ang modell,årstall, urverk (er manuelt opptrekk)..
Om nokon veit noko, så hadde det vært kjekt om de kunne komme med litt info til meg :)

Disse er herlige:) Min, på side 1 her, er også et arvestykke fra bestefar. Fin nostalgi.

Ikke bilde av den eksakte skiven, men mange av utgavene finnes her:
http://www.vintagecertinas.ch/en/dseng.html
 
  • Liker
Reaksjoner: Bears
Den Nivadaen din er og utrolig kul @MrFinale Har du litt mer info om den?
Takk for det! :) Fikk tips om den her på TS etter å ha spurt litt etter tips til en panda-chrono. Denne har faktisk speileffekt på subdials. Sammen med en herlig patina og skikkelig slitt kasse så er det et knalltøft ur;)
Passer masse remmer med 20 mm lugs. Anbefaler flere å sjekke ut Nivada/Grenchen/Croton. Mange kule gamle chronos. Denne drives av Valjoux 234. Anbefaler å lese litt her: http://www.invenitetfecit.com/modeles/chronographe-nivada-chronomaster_en.html Flere med slike gamle chronos? Post gjerne bilder folkens, vi må se dem;)


 
Takk for det! :) Fikk tips om den her på TS etter å ha spurt litt etter tips til en panda-chrono. Denne har faktisk speileffekt på subdials. Sammen med en herlig patina og skikkelig slitt kasse så er det et knalltøft ur;)
Passer masse remmer med 20 mm lugs. Anbefaler flere å sjekke ut Nivada/Grenchen/Croton. Mange kule gamle chronos. Denne drives av Valjoux 234. Anbefaler å lese litt her: http://www.invenitetfecit.com/modeles/chronographe-nivada-chronomaster_en.html Flere med slike gamle chronos? Post gjerne bilder folkens, vi må se dem;)



He-he... Husker denne! :)
 
Utrolig flott blåfarge i skiven @SpaceCowboy Er klokken NOS? Den ser jo flett ny ut!
Gratulerer med nytt i hvert fall.

Takk! Vel, NOS er den nok ikke, mer en "safe queen". :) Men det tok meg et par år å finne en i en slik tilstand. Så la meg dele litt mine erfaringer:

Disse 166.073, foruten å være sjeldne, er ofte slitte, har blitt restaurert eller har service-skiver fra 80- og 90-tallet. Her er de kjente skive-variantene:

177403-190b49c19f0584e0ecaceb6798fa23af.jpg


Bilde fra Omega Forums.

De kom både med og uten 120 på skiven under "Seamaster". Typiske funn bl.a. på Omegaforums og andre steder antyder at de blå skivene med 120 kom seint i produksjonsperioden (som var fra seint 69/tidlig 70 og fem til seint 71/72). De tidlige originale skivene har den gamle mer avrundede Omega-logoen også. Det betyr at man kan anta at skiver med nyere Omega-logo er service-skiver (nr. 3) eller klokker seint i produksjonsperioden (nr. 4). Det som avslører service kontra sein produksjonsperiode er T nederst på skiva. Nr. 3 har ikke det og her er det brukt Luminova, dvs. antatt etter 1980.

166-073-sammenlign-detail-jpg.177402


Bilde fra Omega Forums.

Det som er litt tricky, gitt måten Omega satte sammen klokkene på, er å være sikker på at 565-kaliberet er fra riktig periode og derfor kan antas å være original til klokka. Gitt produksjonsperiode bør serienummeret være mellom 29 millioner og 33, kanskje 34 millioner. Jeg har sett flere som har vært i grenseland gitt skive-variant, sikkert kosher, men det er klart det gir grunnlag for tvil. Den jeg landet på ovenfor var 30 millioner så det stemte perfekt med en tidlig modell og skive-variant (1969/70). Hadde det vært en med 120 på skiva, hadde jeg vært mer skeptisk.

Skal man la dette være styrende tar det fort litt tid å finne rett eksemplar. :)
 
Takk for at du utdanner oss i uvitenhet!
Får jeg spørre hvordan man klarer og snuse seg frem til en safequeen av dette kaliberet? Man ser jo de dukker opp med jevne mellomrom, som dette, men har aldri skjønt hvordan. Er det å finne en fyr man vet har en, tilby et lass med penger, og det er det? @SpaceCowboy

Nei, faktisk ikke. Fast søk på Watchrecon. Sjekke hver dag, godbitene går fort. Denne lå vel ute i en 4-5 timer før jeg slo til. ;) Siten var ChronoTrader.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Tester denne funky saken i dag. En Certina Biostar Electronic med Cal. 28-353, som har elektronisk styrt balanse. Mer om uret/verket kan du lese her: Link nr 1, link nr 2.

Hei, den er utrolig kul, såkalt biorytme var hot på begynnelsen av 70 tallet :)
Dette var også en uvanlig pen utgave. Etter det jeg vet er Certina den eneste produsenten som har laget en slik, første versjonen vel også med rent mekanisk verk. Mest vanlig i den elektroniske varianten. Det var vist et herk å få den justert riktig ift. Fødselsdato :)
Certina laget også en variant som lommerur og en som en liten bordklokke.
 
Hei, den er utrolig kul, såkalt biorytme var hot på begynnelsen av 70 tallet :)
Dette var også en uvanlig pen utgave. Etter det jeg vet er Certina den eneste produsenten som har laget en slik, første versjonen vel også med rent mekanisk verk. Mest vanlig i den elektroniske varianten. Det var vist et herk å få den justert riktig ift. Fødselsdato :)
Certina laget også en variant som lommerur og en som en liten bordklokke.

Kult, takk for mer info! Denne tilhører min far. Den er nok mer eller mindre NOS, mistenker denne har ligget i en skuff siden den var ny. Den har tilsynelatende orginal rem som ser helt ubrukt ut. Trengte noen nye pakninger og et nytt batteri, så var den good to go. De gamle pakningene var gått helt i oppløsning.

Justeringen har jeg ikke prøvd meg på enda.:D