Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

Aldri eid vintage, men vurderer å gå til anskaffelse av et ur til dressbruk. Hva synes dere om disse?

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=67918394&searchclickthrough=true

Regner med at du med "synes" mener her en vurdering rundt samlerverdi og originalitet.

Alle Constellation og Seamastere fra hhv. 50- og 60-tallet trenger en god "due diligence". Og det er ganske vanskelig, fordi det var mye som skjedde og det er lett å avskrive genuine eksemplarer som franken (se eksempel ovenfor). For at jeg selv ikke skal bruke tid på akkurat dette (du kan gjøre det selv :) ), ville jeg ha (dobbelt)sjekket følgende:

  • Er skiva en re-dial? Tipper at 90% av skivene på svarte pie pans er re-diala. Sjekk ift MOY osv.
  • 168.005 og urverk fra 1958/59? Dette er for tidlig for 168.005 som ble lansert i 1962 å vidt jeg vet
  • Krona er feil, det er i alle fall sikkert (skal være en ti-kantet krone)
Krona kan erstattes med en riktig en, men verket og kasseproblemet er det største problemet her. Denne ville jeg personlig ha latt gå.


Her også må man dobbeltsjekke følgende:

  • Er kassen virkelig 18k? Så vidt jeg vet skal alle Constellations som er 18k også ha 18k baklokk, er lokket stål er det som regel gull-på-stål eller 14k kasse
  • Stiller spørsmålstegn ved skiva også, den har luminova ser det ut som (event. tritium) og den er kun merket SWISS MADE og ikke T SWISS MADE T. Re-dial? Temmelig sikker på at det er det.
I mine øyne har verifiseringen ("sertifikat") fra Urmaker ikke noen verdi ift den vurderingen jeg gjør rundt originalitet. De fleste urmakere har i utgangspunktet ikke noe forhold til klokkens bestanddeler og hvilken periode de er i fra. Er alle deler Omega, blir den betegnet som "ekte".

Personlig hadde jeg nok latt denne også gå dessverre.

Må ellers få reklamert for Desmond sin site her, her har du alt du trenger å vite om Constellations. For at man skal være sikker kan det være lurt å bruke litt tid her før man kjøper en vintage Constellation. Bare å lese seg opp. :)

@braanaas, @JEF, noen kommentarer her?
 

Uten å ha sjekket nøye ser den første grei ut, tidstypisk skive, kasse og urverk. Kassen er gull på stål og baklokket ikke så aller verst ut med alle åtte stjernene synlig. Litt vanskelig å se serienummeret men det starter med et 2 tall, dvs 1963+. Kronen er uoriginal.

Den andre ser "rar ut" både skive og baklokk. Skiven ser ny ut og er ikke lik de man finner på vintage Seamastere. Baklokket med den store Seamasterlogoen må være av nyere dato (?), jeg har i hvert fall aldri sett en slik på en vintage Omega. Kassen ellers litt vanskelig å bedømme ut fra refleksjoner, men den er også gull på stål, men mulig også satt sammen for formålet

Edit: Var litt kjapp, nå som jeg har googlet ser det ut til at baklokket med stor sjøhest er originalt .. :)
 
Redigert:
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=68162244&searchclickthrough=true&searchQuery=omega
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=68162244&searchclickthrough=true&searchQuery=omega
Tanker? Finner en nok så lik modell, men med hvit skive. Og så er vel 30x30 (som jeg antar den er) et par mm mindre enn jeg er ute etter, selv om det er vintage.

Lignende modell fra eBay til en smule høyere pris.

e: Ooog, solgt. Noen her?
l_404514876.jpg

l_1234625659.jpg

l_784147287.jpg
 
Redigert:
Chronographe suisse var vel aldri et eget klokke merke, heller rimlige urverk og urkasser som ble satt i hop av flere aktører og tilbudt markedet på 40-50 tallet. Urene var av varierende kvalitet og de fleste jeg har sett har hatt umerkede urverk. Det er ganske utenklig at det skal sitte et Breitling-urverk i et slikt ur.
 
Det er merkelig dette med klokker når man først har fått interessen. Det viser seg at naboen har hatt en noe aldrende klokke liggende i skuffen i 20 år. Bare en gammel klokke... Den har en gravering fra 1955 på lokket, noe som gir en grei indikasjon på tidsepoke. Cal er 852 ut fra bildene.

Er det noen som har kunnskap om visere/skiver på en slik gammel IWC? Kronen med en K er kanskje ikke den originale?
2015-12-22%2019.40.58_zpsjkdtvzbb.jpg

2015-12-22%2019.38.14_zpsjpqh7vm2.jpg

2015-12-22%2019.03.59_zps5mhalogc.jpg
 
Takk for utrolig raskt svar. For et fantastisk nettsted dette er!! Usikker på hvor jeg finner NUF, men det står en del nr gravert på baklokket. Litt dårlig bilde, men kan dette gi noe svar?

2015-12-22%2019.38.27_zpsndhauuzl.jpg
 
NUF nummeret begynner som regel med bokstavene "NUF" og står ofte
utenpå baklokket eller på baksiden av 'hornene' Men du må nok frem med lupen. Uansett er det jo ikke noe tvil om at klokken er norsk kjøpt.

Kul klokke å eie.
 
Hei

Jeg er på jakt etter Tudor Submariner 75090. Har smale håndledd så 36 mm passer meg utmerket. Fant denne på Chrono24:

https://www.chrono24.no/tudor/rolex-prince-oysterdate-submariner-very-good--id3790871.htm?urlSubpath=/user/notepad.htm

18.274,- + moms. Litt pricy med tanke på at disse gikk for en 14.000 på sonen for bare noen år tilbake, men virker som det er få av de i markedet. De andre på Chrono24 koster jo opp mot 28.000, men ser ut til å være i bedre stand. At den er litt slitt plager meg ikke nevneverdig. I følge selger er alle deler originale, også lenken. Klokken er fra 1991 - 92. Sapphireglass. Har ikke kjent servicehistorikk, så må regne noen tusen der også. Har sjekket litt hva som skrives om selgeren, Zeetan på Collectors Time i Malaysia, og han virker ok.
Jeg har ingen erfaring med å kjøpe så gammelt brukt, så lurer på hva andre mer bevandrede mener om denne?



 
Hei

Jeg er på jakt etter Tudor Submariner 75090. Har smale håndledd så 36 mm passer meg utmerket. Fant denne på Chrono24:

https://www.chrono24.no/tudor/rolex-prince-oysterdate-submariner-very-good--id3790871.htm?urlSubpath=/user/notepad.htm

18.274,- + moms. Litt pricy med tanke på at disse gikk for en 14.000 på sonen for bare noen år tilbake, men virker som det er få av de i markedet. De andre på Chrono24 koster jo opp mot 28.000, men ser ut til å være i bedre stand. At den er litt slitt plager meg ikke nevneverdig. I følge selger er alle deler originale, også lenken. Klokken er fra 1991 - 92. Sapphireglass. Har ikke kjent servicehistorikk, så må regne noen tusen der også. Har sjekket litt hva som skrives om selgeren, Zeetan på Collectors Time i Malaysia, og han virker ok.
Jeg har ingen erfaring med å kjøpe så gammelt brukt, så lurer på hva andre mer bevandrede mener om denne?



Var det en slik til salgs her på sonen for litt siden?
 
  • Liker
Reaksjoner: bragemann
Hei

Jeg er på jakt etter Tudor Submariner 75090. Har smale håndledd så 36 mm passer meg utmerket. Fant denne på Chrono24:

https://www.chrono24.no/tudor/rolex-prince-oysterdate-submariner-very-good--id3790871.htm?urlSubpath=/user/notepad.htm

18.274,- + moms. Litt pricy med tanke på at disse gikk for en 14.000 på sonen for bare noen år tilbake, men virker som det er få av de i markedet. De andre på Chrono24 koster jo opp mot 28.000, men ser ut til å være i bedre stand. At den er litt slitt plager meg ikke nevneverdig. I følge selger er alle deler originale, også lenken. Klokken er fra 1991 - 92. Sapphireglass. Har ikke kjent servicehistorikk, så må regne noen tusen der også. Har sjekket litt hva som skrives om selgeren, Zeetan på Collectors Time i Malaysia, og han virker ok.
Jeg har ingen erfaring med å kjøpe så gammelt brukt, så lurer på hva andre mer bevandrede mener om denne?

Mener det har vært annonsert flere av denne typen på finn.no siste halve året, dog litt "opurtinistisk" priset (nesten så jeg mistenker at man spiller på uvitenhet om forskjellige størrelser), og jeg mener at det har vært flere på chrono enn det er nå til under 20k, så tror ikke to andre til 25-28k er helt "riktig" pris. Storebroren har jo gjerne ligget til det. Om jeg ikke hadde det travel, ville jeg heller sett hva som dukket opp i Norge, og ikke betalt veldig mye mer en 20k. Jeg trodde disse var vesentlig mindre ettertraktet enn storebroren. Husk også at kronen er veldig lav, dvs. det norske markedet er i teorien fortsatt lavt priset (med unntak av ettertraktede modeler, som storebroren som har bikket 30 her på berget) - og klokker kjøpt fra utlandet er egentlig litt for dyre.. Men jeg er ingen ekspert, og det er tilbud og etterspørsel (kombinert med om man har det travel eller ikke) som bestemmer pris! :)
EDIT:
Glemte å si noe om klokken, og har vel ikke så mange sterke meninger, men det er vel mye mindre sjans for juks og fanteri på en slik "rimelig" (og nyere) modell kontra eldre sub'er, vil jeg tro?
 
  • Liker
Reaksjoner: bragemann
Var det en slik til salgs her på sonen for litt siden?

Da har den isåfall gått under radaren min. Storebror 79090 dukker opp hyppigere. Den siste 75090 jeg har klart å oppspore i KS var en som gikk for 14.000,- i 2013. Men det kan jo være at jeg ikke har søkt grundig nok :)

Mener det har vært annonsert flere av denne typen på finn.no siste halve året, dog litt "opurtinistisk" priset (nesten så jeg mistenker at man spiller på uvitenhet om forskjellige størrelser), og jeg mener at det har vært flere på chrono enn det er nå til under 20k, så tror ikke to andre til 25-28k er helt "riktig" pris. Storebroren har jo gjerne ligget til det. Om jeg ikke hadde det travel, ville jeg heller sett hva som dukket opp i Norge, og ikke betalt veldig mye mer en 20k. Jeg trodde disse var vesentlig mindre ettertraktet enn storebroren. Husk også at kronen er veldig lav, dvs. det norske markedet er i teorien fortsatt lavt priset (med unntak av ettertraktede modeler, som storebroren som har bikket 30 her på berget) - og klokker kjøpt fra utlandet er egentlig litt for dyre.. Men jeg er ingen ekspert, og det er tilbud og etterspørsel (kombinert med om man har det travel eller ikke) som bestemmer pris! :)
EDIT:
Glemte å si noe om klokken, og har vel ikke så mange sterke meninger, men det er vel mye mindre sjans for juks og fanteri på en slik "rimelig" (og nyere) modell kontra eldre sub'er, vil jeg tro?

Takk for svar, må nok si meg enig i vurderingene dine, både med tanke på kronekurs og klokkeverdi. Det haster jo ikke egentlig, så jeg har lagt inn en WTB og autosøk på Finn, og får heller ha litt is i magen :)