Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

Cyma Chronometre

Hilsen til alle. Jeg er en vintage samler fra USA, og som du ville gjette, jeg bruker Google til å oversette.

Hovedsakelig fokuserer jeg på klokker fra 1940-tallet gjennom tidlig på 1960-tallet. Min samling er variert, selv om jeg liker chronometres. Her er en uvanlig Cyma Chronometre.

Tony C.

CymaChron4b.jpg


CymaAd7.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
Kjempekommentar @Hammerfjord - takker, tar den med meg til den potensielle kjøper! :)

Takk. Jeg så min del av stygge skrujern merker: Mange bruker for små/dårlig tilpasset skrujerner på service og merker oppstår…
Rust: Siden vann og fuktighet trenger seg inn når pakningener tørker ut med tiden.
Urverket kan "funke" med litt rust men ofte disse deler må rask erstates: Spesielt med sjøvann eller svømmebassengs vann(klorine er korrosive) lett inntrenging.
Gamle pakninger selv som faller "i pulver" inn i klokkens urverk ved enkelt åpning: Da har du ett problem.
Feil urverk montert: Erstatnings urverk…
Feil oljing, feil montering...
Deler fra andre urverk som tilhører ikke klokke modelen.
Etc etc… Mye fusk på vintage.
 
Redigert av en moderator:
Ønsker å starte en samling

Hei,

mye morsom og utdannende lesing her! Og ikke minst mange flotte klokker.. :D
har rundet eBay nå flere ganger på utkikk etter en klokke innenfor mitt foreløpige budsjett og kom da over denne:
Rare vintage Breitling Chronograph Top Time model 2002s | eBay

synes klokken ser utrolig flott ut, men med min begrensede kunnskap(foreløpig) om urverk så kan jeg ikke si noe fra eller til. Reagerer dog litt på totalt umerket baklokk, og har sendt selger spørsmål om dette.

noen som kan komme med tips?
 
Hei @luskerud!
Jeg har også sett denne på ebay, men det som fikke meg til å se bort i fra den var de horisontale timemarkørene. Jeg har ikke klart å finne noen bilder av andre Top Time-klokker som har slike markører. Synes forøvrig ikke det så veldig bra ut heller. Nå er ikke jeg noen ekspert på vintage Breitling, og det kan for all del hende at de har laget en modell med slike markører, men siden jeg ikke klarte å finne noen referansebilder så står ihvertfall jeg over denne.

EDIT: den som leter han finner, men selv om denne hadde horisontale timemarkører så hadde den også en annen kasse. Så fortsatt litt usikker, men et steg i riktig retning.
home_image.3270638.jpg
 
Redigert av en moderator:
Hei @luskerud
EDIT: den som leter han finner, men selv om denne hadde horisontale timemarkører så hadde den også en annen kasse. Så fortsatt litt usikker, men et steg i riktig retning.
home_image.3270638.jpg



At det finnes en annen klokke med samme skive tyder vel på at det er temmelig sikkert atskiva ikke er "hjemmelaget", men at det er pent kan vel diskuteres, selv syns jeg det ser snodig ut... :rolleyes:
 
Redigert av en moderator:
Har ikke gjort alt for mye research på denne, men dersom alt sjekker ut har man mulighet til å få seg et kupp på en nydelig Longines her.
Kanskje noen kan si noe mer om den?
Vintage Big 36 mm Longines Diver Style, Black dial, rotating bezel | eBay

Edit: ser at urskiven er restaurert så det trekker kanskje en del ned på verdien?

Edit 2: Har fått sett litt nøyere på klokken nå og det ser ut som bezel og krone er uoriginal. Altså er det nok litt franken, men dersom prisen ikke går nevneverdig opp synes nå jeg personlig at det er verdt prisen :)

Tror nok det i hovedsak er urverket som er laget av Longines på denne.

Kassen er heller ikke laget av Longines, men er gravert i etterkant, slik at det skal se slik ut...

Nå ble ikke prisen så ille, men Longines er det ikke.


(til meg selv - husk å sjekke dato på innlegg - til andre - sorry)
 
Redigert:
Takk for svar!

Har lett etter tilsvarende selv, men ikke funnet. Og etter at du påpekte at det kanskje ikke var så pent så må jeg si meg enig.. Hehe. Prisen er jo også merkelig lav.

Ifølge selger er det orginal back-door, merker har bare blitt slipt bort av tid og stund.. virker merkelig at den skal bli slipt bort på innsiden? ;)
 
hei skal nå kjøpe min første vintage og har drevet og browset lit ebay, og har kommet over et ur som kansje er en kandidat Omega Bumper Automatic har googlet litt og er litt skeptisk til at jeg ikke finner en som har samme skive. men takker for litt mer proff kunnskap :p
 
hei skal nå kjøpe min første vintage og har drevet og browset lit ebay, og har kommet over et ur som kansje er en kandidat Omega Bumper Automatic har googlet litt og er litt skeptisk til at jeg ikke finner en som har samme skive. men takker for litt mer proff kunnskap :p



Vet ikke så mye om skiva, tror Omega brukte mye forskjellig på 40-tallet så aner ikke om denne er original eller ikke, men en pen klokke syns jeg. Det som derimot kan være et problem er størrelsen på kassa, den er på 32mm, noe som er relativt lite, selv forsøker jeg å holde meg til 35-36mm kasser på vintage klokker, om klokka er spesielt kul kan det gå bra med 34mm, det er et minimum for meg, men klart; dette med størrelse er en personlig preferanse. Verket på denne er jo nydelig da!
 
Original Longines Lindbergh Hour Angle (1938)

På timeman.net kom jeg over en original Longines Hour Angle fra 1938 i fantastisk stand.

pictwo250.jpg


Jeg trodde først at dette var klokka Lindbergh brukte da han krysset Atlanteren i 1927, men det er ikke tilfelle. Lindbergh registrerte patentet først i 1932 hvor han brukte sine erfaringer fra flyturen i designet av klokka. Utgangspunktet var en såkalt Wittnauer Weems-klokke, mye brukt av navigatører i mellomkrigstiden. Her er en velskrevet artikkel om historien bak klokka.

picfifteen250.jpg


Diger er den også, med sine 47mm.

Longines sine sider kan du lese mer om hvordan dette pilot-uret fungerte. Som man vil se er klokka relansert i en moderne utgave. Men denne er altså den originale med 18.69N-verket i seg, også brukt i lomme-ur såvidt jeg kan se. Denne artikkelen inneholder litt mer informasjon om verket, for de av dere som er interessert i det. Dette er noe som må behandles fint, vi snakker før støt-sikring og incabloc her. :)

Det hjelper på at man har inkludert papirer fra Longines vedr. autensitet.

Litt må man uansett ut med, det antydes USD 10.000+. Ser av tidligere auksjoner at den har gått for en USD 10-15.000. Ei fantastisk klokke uansett!
 
Redigert: