Dagens vin

Ekstrem overvekt av rødt i kjelleren.
Snart sommer, tenkte fylle på med eindel kvitt. Tar imot tips.
Budsjett?

fikk denne servert forrige uke. Hands down beste hvitvinen jeg noen sinne har smakt.
50550870-B243-4AB6-8264-9C964827869D.jpeg


Hvis vi snakker litt mer «normal» prisklasse er jeg svak for følgende:

Au Bon Climat Santa Barbara Chardonnay
Tyler Chardonnay
Matrot Bourgogne Blanc
Matrot Mearsault
Dom. De Bellene Saint Roman
 
Jeg postet en riesling tidligere. Den kan du trygt hamstre, om du tåler litt sødme.

Takk. Denne er alt i bestilling...

Budsjett?

fikk denne servert forrige uke. Hands down beste hvitvinen jeg noen sinne har smakt.
Vis vedlegg 286789

Hvis vi snakker litt mer «normal» prisklasse er jeg svak for følgende:

Au Bon Climat Santa Barbara Chardonnay
Tyler Chardonnay
Matrot Bourgogne Blanc
Matrot Mearsault
Dom. De Bellene Saint Roman
Takk. Pleier bestille de under 500. Men unntak skjer...
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Fortsatt mye å lære, så spør her. Sherry, portvin, madeira og rivesaltes… Lagres stående eller liggende? Hørt begge deler. Hørte en gang i tiden at champagne skulle lagres stående også, men polet anbefalte liggende.

Noen som vet?
 
Fortsatt mye å lære, så spør her. Sherry, portvin, madeira og rivesaltes… Lagres stående eller liggende? Hørt begge deler. Hørte en gang i tiden at champagne skulle lagres stående også, men polet anbefalte liggende.

Noen som vet?

Champagne skal lagres liggende i henhold til Comité Champagne sin offisielle nettside.
Den kan lagres stående midlertidig, men bør ligge for langtidslagring.

Madeira skal lagres stående så vidt jeg vet.
Usikker på de andre.

Edit; Vi fikk en 96-årgang champagne som hadde stått oppreist på et lager i mange år. Den var helt nydelig, så det går tydeligvis an.
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen og BigT
Champagne skal lagres liggende i henhold til Comité Champagne sin offisielle nettside.
Den kan lagres stående midlertidig, men bør ligge for langtidslagring.

Madeira skal lagres stående så vidt jeg vet.
Usikker på de andre.

Edit; Vi fikk en 96-årgang champagne som hadde stått oppreist på et lager i mange år. Den var helt nydelig, så det går tydeligvis an.

Ingen grunn til å krangle med komitéen. Champagne case closed:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Det er "Hutten" fra IKEA du bruker? De sier vel maks. 3 stk. av de i høyden. Hvis du vil holde deg til IKEA så fungerer "Omar"-serien fint for meg i hvert fall.

Stemmer. Har dog flere vegger å gå på. Dette er en såpass gammel kjeller, at gulv og alt er skjevt og gøyalt, så høyde blir aldri særlig aktuelt.
 
Frisk og overraskende lettdrikkelig(!) cab fra Napa. Veldig god match til kveldens entrecote og til en pris som ikke er fullstendig avskrekkende. Har drukket PN’en til Bloodroot tidligere, og må si at begge vinene er gode kjøp!
82436D11-9826-4871-B97A-B102B8BA99D5.jpeg
 
... rivesaltes… Lagres stående eller liggende? ...

Mine Riveslates lagres liggende. Tror ikke det spiller så stor rolle, da Rivesaltes allerede er "oksidert", men så lenge det ikke er opplest og vedtatt fra pålitelige kilder at en flaske vin skal lagres de facto stående - så lagrer jeg dem liggende.
 
  • Liker
Reaksjoner: jonska, UJU og BigT
Mine Riveslates lagres liggende. Tror ikke det spiller så stor rolle, da Rivesaltes allerede er "oksidert", men så lenge det ikke er opplest og vedtatt fra pålitelige kilder at en flaske vin skal lagres de facto stående - så lagrer jeg dem liggende.

Hadde en følelse av at du var rett mann på området. Du var tross alt den som inspirerte meg til å begi meg ut på Rivesaltes. Nå er blant annet en flott flaske 1965 i kjelleren. Dette blir 60-årsgave til min onkel i 2025.

Da er det kanskje bare madeira som må lagres stående? Enn sherry?
 
Frisk og overraskende lettdrikkelig(!) cab fra Napa. Veldig god match til kveldens entrecote og til en pris som ikke er fullstendig avskrekkende. Har drukket PN’en til Bloodroot tidligere, og må si at begge vinene er gode kjøp!
Vis vedlegg 286929
Hvordan er pinot’en mot andre tilsvarende US PNs i samme prisklasse? Er det litt struktur eller blir det veldig saftig?
 
Hvordan er pinot’en mot andre tilsvarende US PNs i samme prisklasse? Er det litt struktur eller blir det veldig saftig?
Liker den godt justert for prisen.
Personlig synes jeg enkelte pn fra Sonoma Coast kan få litt vel mye syre.
Tror The usual suspects som gir poeng i avisa setter mer pris på det enn meg selv.

Da jeg drakk bloodroot pn 2018 likte jeg den så godt at jeg kjøpte en kasse med 2019 i forrige uke. Har ikke smakt enda, men ser veldig fram til den.
Drister meg til å si at dette kan være det beste US Pinot-kjøpet per krone.

Blir drukket under matlaging og til grillmat på kjølige sommerkvelder:cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: jonska og Talisker