Dagens vin

Interessant, både mht prisnivået og utvalget. Hvordan fungerer dette med import (privat?), mva og alkoholavgift? Mp dette via vinmonopolet på en eller annen måte?
Alokoholavgiften for svakvin er 4,76 kr per volumprosent og liter. For 0,75 liter, 13 %, blir det 46,41 pr flaske. På toppen blir det 25 % mva på nettopris, frakt og alkoholavgift. For en Tondonia blir da prisen omtrent den samme, eller litt høyere, enn i polets nettbutikk.
https://www.toll.no/no/varer/alkohol-og-tobakk/privat-import/
 
Hvilken er best @jonska ? Polet på bekkestua var utsolgt for 0.75 nå rett før påske, men har en magnum med Tondonia i kjelleren som jeg tenkte kunne ligge noen år.
Bosconia var best. Fruktig og fine begge to men begge hadde litt mye snerp og gav litt motstand til maten (potet/rotmos og saus basert på avrenning fra steken + smør). Mulig de kan bedres ved lagring men de er jo allerede gamle. Tar nok noe annet til steken neste gang.
 
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen
Alokoholavgiften for svakvin er 4,76 kr per volumprosent og liter. For 0,75 liter, 13 %, blir det 46,41 pr flaske. På toppen blir det 25 % mva på nettopris, frakt og alkoholavgift. For en Tondonia blir da prisen omtrent den samme, eller litt høyere, enn i polets nettbutikk.
https://www.toll.no/no/varer/alkohol-og-tobakk/privat-import/

Det stemmer om man tar utgangspunkt i Tondonia. Den er ikke lønnsom.
Bosconia derimot kommer på 294,- ferdig inn. Vmp tar 360,-.
En kasse gir en besparelse på 400,- og man får en årgang som ikke lenger er mulig å kjøpe i Norge.

Du står fritt til å kjøpe dette som privatperson. Det er gjerne UPS/DHL som tar fortollingen på dette og betaler staten. Du får regning av speditøren etter flaskene er på døra.
Hvilke påslag de ulike speditørene har driver jeg nå å undersøker.

Det er ikke alltid så mye å spare på egen import fordi vi har det flotte systemet med et statlig drevet pol her i Norge. Det som derimot ofte er et «problem» er vinimportørene sine avanser. Du kan til stadighet finne en vin med 2-3 ulike priser på vmp. Eneste forskjellen på dem er importøren. De rimeligste flaskene ryker først, og neste på listen kan fort koste 100+ kr mer.
Da kan det plutselig bli en del å spare på egenimport.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kenny1000 og chrbir
Husk at speditøren tar et til tider saftig gebyr for å momsbehandle varene også.
Mva beregnes også ut fra totalkostnaden med frakt inkludert.
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
Husk at speditøren tar et til tider saftig gebyr for å momsbehandle varene også.
Mva beregnes også ut fra totalkostnaden med frakt inkludert.
Det er korrekt og derfor jeg skrev at jeg driver å undersøker de ulike gebyrene nå.
Det er også mulig å gjøre fortolling selv, men det krever selvsagt litt arbeid.
 
Dagens vin til kveldens pinnekjøtt! Korken var helt porøs og smuldret opp etter hvert som jeg skulle trekke den opp, fryktelig irreterende!
449D7440-0800-4052-80DB-9BE2DDE593E6.jpeg
 
20210401_222839.jpg

Litt kvitt til kveldskosen.
I utgangspunktet ein rødvinsmann, men Chardonnay kvit er bra greier. Denne fin fylde,velbalansert, medium syre... glad eg har noen fleire heime...
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine og jonska
Jeg hadde så lyst på et glass vin at jeg kunne spy i kveld, men ingen ville dele en flaske med meg, ville ikke ha rødvin, eller unnskyldte seg med at de må på jobb i mårra (det må forsåvidt jeg òg).:(
Åpnet en Thymiopoulos Xinomavro Young Vines jeg kjøpte etter å ha hørt en episode av Jeg Kan Ingenting Om Vin, og tenker at det er kanskje like greit at jeg har den for meg selv.
Storparten av vinen jeg drikker er til pjalling, slurking og nipping, så jeg vil ikke si mer enn at den er veldig fin til det og passer helt greit til paprikapotetgull.
 
Var den så god som Kapital-gjengen skulle ha den til? Mener å huske at jeg synes den var knall men litt heftig å bare drikke uten noe mat

En herlig balansert vin, passet veldig bra til entrecot og fløtepoteter.
Personlig synes jeg den ble litt forutsigbar og for lettdrikkelig, hvis det går an å si.
Garantert gjenkjøp hvis prisen hadde vært 300,- , men i prisklassen 600+ er det mye som treffer meg bedre.
 
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen