Dagens vin

Mitt første møte med Blankbottle. 100% Tinta Barocca. Snasen liten sak som leveres bare på halvflaske. Litt praktisk nå som kona har omgangssyken, men ellers skulle jeg gjerne sett den i vanlig format.
66D27B9F-91B7-4410-A661-1559D8926415.jpeg
 
Hvilken årgang er det?
Har selv en 2013 i skapet som jeg virkelig gleder meg til!

Det var 2019 som ble mitt møte med denne. Ung, men likevel moden. En fest av fersken, aprikos, tørket frukt og noe fat. Et lite touch av aceton - bare for å terge. En 2013 er nok en åpenbaring nå!
 
  • Elsker
Reaksjoner: DJDAN
Holdt meg vel ganske godt i hovedfeltet med noen få av hver av disse. Meurgey-Croses og Pascerette des Vignes (en kasse av hver) som gode drikkeviner. Sistnevnte kjøpte jeg i fjor og den var fin.

Blain, M.-A.Chassagne-Montrachet
ClairMarsannay Longeroies
ClairMarsannay
ClairMarsannay Charme aux Pretres
JadotCote de Nuits Villages Vaucrain
Maratray-DubreuilCorton-Bressandes
Maratray-DubreuilAloxe-Corton
Maratray-DubreuilPernand-Vergelesses Ile des Vergelesses
MeurgeyNuits-St.-Georges Chaliots
Meurgey-CrosesVire-Clesse Vieilles Vignes
NudantLadoix Buis Premier cru
Pascerette des VignesMacon-Lamartine Cuvee Claude et Alphonsine
Tollot-BeautChorey-les-Beaune
Tollot-BeautAloxe-Corton
 
I think this could be a good choice for this evening. Yes, 2013 is still young. (there again I could have a change of mind) The others can have a nap in the cellar but not too long, I've promised myself.

Luca Roagnas viner fra 2013 styrker hans posisjon som en av de beste vinmakerne i Piemonte.
IMG_20220204_130257.jpg
IMG_20220204_133549.jpg
 
I kveld blir det en birthyear wine kjøpt på auksjon fra kjelleren på Bagatelle. Noen vil hevde denne er på overtid, men her er der fortsatt både frukt og tanniner å hente, i tillegg til et nydelig modnet preg av både lær, litt lakris og tjære (på riktig måte). Har heldigvis en flaske til. Dette var gildt!
00F0CAB5-B52C-47CD-A2EE-00DB8E42AD10.jpeg
 
Looks like you are in for a great evening @sunshine, enjoy!


edit:

How was it @sunshine ?
Apologies, I didn't see your "edit" before now.

We had a surprise visit from our daughter that lives just 5 mins drive away. Well when she saw the evening's menu, there was tenderloin of elg, roast potatoes ( just like you learnt from the UK) mushroom suprême sauce with mild capers from our garden and asparagus. Nina decided to invite herself to the evening meal even though I told her it's "Members" only, which was completely ignored.

I took the Pajè and went back down in the cellar with it. Up came a bottle of Ch. Saint-Hubert 2004, that was corked. Then came Clos du Jaugueyron Haut-Médoc 2015, which really complemented the tenderloin of elg. On the palette there was ripe plum, silky rich fruits, the oak harmonized with it's fine tannins. I decanted it for about an hour beforehand. Everyone was pleased with the joyful evening.

My appreciation for you asking.