Dagens vin

Fjerde flasken av 2016 Clos des Brusquières Chateauneuf-du-Pape.
Håper denne flasken er like god.
SN kommer. Jeg lover!
image.jpg
 
Kveldens:
70CBAA67-468C-439C-B1DF-B9501C5B921A.png

Kjøpt på anbefaling av min go to guy på det lokalet polet.

Som en skikkelig amatør vil jeg si at den lukter og smaker forholdsvis likt. Gule epler, valnøtt, sitrus, smør og moderat med fat. Kommet absolutt til å kjøpe noen flere flasker.
 
Jeg har lest at 2014 ikke er så bra årgang. @Edzilla

According to Michel Chapoutier, 2016 could be better than 1990 in the southern Rhône – praise indeed. Warm conditions throughout the year along with reduced yields has resulted in wines of great concentration – in colour, tannin and flavour. Certainly one of the great vintages, for reds anyway.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Etter en lengre periode (år) med å finne ut av ulike whisky jeg virkelig liker, så var det vinens vidunderlige verden som en stund har vært utforsket. Har kjøpt rødvin sporadisk i mange år, men ser at når man øker kunnskapsnivået og smaker en del - så sirkler man inn hva egen gane foretrekker.

Jeg har funnet noen smaksfavoritter innen rødvin, hetvin, champagne - men hvitvin og rosévin sliter jeg å få fotfeste med. Nå er det ikke sikkert at hvitvin er min greie, eller at jeg ikke har lett godt nok og smakt nok. Det er plausibelt at siste er tilfellet.

Denne tråden har overvekt av rødvin, og det at hvitvin og rosé ikke er like representert, kan jo være en indikasjon at jeg ikke er alene med å lete etter en "god" hvtvin og rosévin.

Så - for å holde tråden inspirerende og nyttig - og tør jeg si fri fra mobbing - hva er gode identitetsmarkører for et søk etter hvitvin og rosévin dere benytter?

La oss ta hvitvin først. Alle gode konstruktive tips som er verdt å forfølge mottas med takk. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Auto og Audjoh
Kveldens duo, to tyskere med ulikt utgangspunkt. En Silvaner og en Riesling, begge anbefalt av VP ansatt, som drikke til asiatisk, med steamed buns, kylling og peanutsaus som viktigste smaker. Han hadde Ingen begrensninger å forholde seg til fra min side, hverken mht råstoff eller budsjett.

Enorm forskjell på disse to til maten, rieslingen skuffer stort og klarer ikke matche maten overhodet, forsvinner fullstendig i maten, kunne like gjerne drukket vann! Silvaner’en derimot, veldig bra match, syre og fylde som henger med. Veldig bra, og overraskende god match.

Når disse to drikkes side om side en time etter middag, og uten mat, er det nesten så man kan forveksle de. Veldig merkelig endring i karakter på begge viner. Riesling er merkbart søtere enn Silvaner’n, men lengde og fylde er plutselig ikke like markant annerledes.. Snodige greier, dette var en artig øvelse. Fra nå blir det to flasker til hvert måltid #mittbidran
C48F68FA-A85E-4649-8903-01929327D8FC.jpeg

C48F68FA-A85E-4649-8903-01929327D8FC.jpeg
 
Clos des Brusquières Chateauneuf-du-Pape i årgang 2016 leverer. Dette er min fjerde flaske på ganske få uker. Lute flaskevariasjon. Dette gledes så absolutt. Litt trang direkte ut av flasken. Men en runde i en god brei karaffel og en times, halvannen så åpner den seg.
Dyp ruby i glasset uten noe tegn til alderdom. Er tross alt bare fire år gammel.
Blandingen er klassisk. 70% grenache, 15% Syrah, 10% Mourvédre og 5% Cincault.
Man kjenner alkoholen på nebbet. Men inventing tilsier at den er på hele 15.5%
Her er det bringebær og boysenbær som er fremtreden. Delikat sådan. Ikke noe synth!
Hint av lakris og noe franske urter. Men rolig.
I ganen er den frisk, syrlig, ikke voldsom men allikevel bestemt. Noe svakt eik. Usikker på om det er ny eik? Noe lett, men allikevel bærer den godt. Tanninene henger pent i tenna, og ettersmaken er medium lang. En absolutt god partner til fredagens pizza. Drikker den gjerne rundt 19-20 grader.
90 poeng. Har potensiale til å lagres 10 år+

67DF0E30-4180-4050-A54D-41DCE66AA9E1.jpeg
 
Etter en lengre periode (år) med å finne ut av ulike whisky jeg virkelig liker, så var det vinens vidunderlige verden som en stund har vært utforsket. Har kjøpt rødvin sporadisk i mange år, men ser at når man øker kunnskapsnivået og smaker en del - så sirkler man inn hva egen gane foretrekker.

Jeg har funnet noen smaksfavoritter innen rødvin, hetvin, champagne - men hvitvin og rosévin sliter jeg å få fotfeste med. Nå er det ikke sikkert at hvitvin er min greie, eller at jeg ikke har lett godt nok og smakt nok. Det er plausibelt at siste er tilfellet.

Denne tråden har overvekt av rødvin, og det at hvitvin og rosé ikke er like representert, kan jo være en indikasjon at jeg ikke er alene med å lete etter en "god" hvtvin og rosévin.

Så - for å holde tråden inspirerende og nyttig - og tør jeg si fri fra mobbing - hva er gode identitetsmarkører for et søk etter hvitvin og rosévin dere benytter?

La oss ta hvitvin først. Alle gode konstruktive tips som er verdt å forfølge mottas med takk. :)
Vel, jeg er så enkel som at jeg foretrekker chardonnay, og søker ofte etter fat og frukt på Polet. Foretrekker fat/vanilje/smør siden jeg liker de med en kraftigere smak.
 
Etter en lengre periode (år) med å finne ut av ulike whisky jeg virkelig liker, så var det vinens vidunderlige verden som en stund har vært utforsket. Har kjøpt rødvin sporadisk i mange år, men ser at når man øker kunnskapsnivået og smaker en del - så sirkler man inn hva egen gane foretrekker.

Jeg har funnet noen smaksfavoritter innen rødvin, hetvin, champagne - men hvitvin og rosévin sliter jeg å få fotfeste med. Nå er det ikke sikkert at hvitvin er min greie, eller at jeg ikke har lett godt nok og smakt nok. Det er plausibelt at siste er tilfellet.

Denne tråden har overvekt av rødvin, og det at hvitvin og rosé ikke er like representert, kan jo være en indikasjon at jeg ikke er alene med å lete etter en "god" hvtvin og rosévin.

Så - for å holde tråden inspirerende og nyttig - og tør jeg si fri fra mobbing - hva er gode identitetsmarkører for et søk etter hvitvin og rosévin dere benytter?

La oss ta hvitvin først. Alle gode konstruktive tips som er verdt å forfølge mottas med takk. :)

Elsker fet hvit Burgund. Skikkelig gammel chanpagne er heller ikke å forakte. Gjerne når de har smør og karamell å by på. Eller hva med en knusktørr hvit østerriker. Frekk hvit spanjol. Mmmm. Eller en spenstig og tørr tysk GG riesling. Joda. Mye lekker i hvitt. Hvit Jura til ost. Nom.
Er bare å drikke videre om du fortsatt er i tvil.
Rose funker fint som skumpa. Men ellers så er jeg ingen fan. Så da vet du det.
Hvis du vil så lager jeg mer enn gjerne en tipp topp ti-liste med hvite til deg.
 
7FE81E47-4776-42DB-8505-4AA58E48370B.jpeg

Rød naturvin fra Australia, 100% sangiovese.

Solbær på lukt, mørk fin farge. Mye og fin syre på smak, modne tanniner, veldig typisk sangiovese vil jeg si. Kanskje vel mye kirsebær for min smak, tenderer nærmest til litt sur tidvis. Litt kort hale.

Alt i alt en gøyal vin, skjer ganske mye forskjellig fra lukt til smak.
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine og Edzilla