Dagens vin

Fikk endelig tak i noen etterlengtede "cult"- Champagner fra Jérôme Prévost; La Closerie og roséen Facsimile, samt Michel Fallon Ozanne
Begge produsentene har tidligere gått i lære hos Anselme Selosse, og vinene er angivelig av samme kaliber (som Jacques Selosse).
IMG_1752.JPG
 
Scarpa I Bricchi Barbera d’Asti 2014.
Dyp rød-lilla i fargen, mye syre, mye tanniner og lang finnish. Mye eik, men på en veldig raffinert og fin måte. Blindt ville jeg meldt beinhardt Napa Cab. Det sier nok sitt om mitt kunnskapsnivå. Noe helt annet enn alle andre Barberaene jeg har smakt hittil. Synes rett og slett denne var jævelig god, og passet perfekt til grillet entrecote med gul saus.
78B8FFA3-45A9-4FAC-AA1B-6BABA8DC092C.jpeg
 
Hei! Etter å ha lest en del i denne tråden ser det ut til at det er mange her inne som er gode på vin. Jeg lurer på hva slags glass jeg burde kjøpe? Jeg vet at tynne glass er best, men det finnes jo hundre forskjellige varianter til forskjellige druetyper og regioner. Jeg ønsker gjerne tips på gode glass som kan brukes til det meste, men kan godt skille på rødt og hvitt. Jeg har lest litt om diverse universalglass, og synes det kan virke spennende å teste. Har noen av dere prøvd slike? Til sist, hvilke Riedel glass liker dere best, og hvorfor?
 
Hei! Etter å ha lest en del i denne tråden ser det ut til at det er mange her inne som er gode på vin. Jeg lurer på hva slags glass jeg burde kjøpe? Jeg vet at tynne glass er best, men det finnes jo hundre forskjellige varianter til forskjellige druetyper og regioner. Jeg ønsker gjerne tips på gode glass som kan brukes til det meste, men kan godt skille på rødt og hvitt. Jeg har lest litt om diverse universalglass, og synes det kan virke spennende å teste. Har noen av dere prøvd slike? Til sist, hvilke Riedel glass liker dere best, og hvorfor?

Zalto Universal, Burgund og Bordeaux er alt du trenger. ;)
 
Hei! Etter å ha lest en del i denne tråden ser det ut til at det er mange her inne som er gode på vin. Jeg lurer på hva slags glass jeg burde kjøpe? Jeg vet at tynne glass er best, men det finnes jo hundre forskjellige varianter til forskjellige druetyper og regioner. Jeg ønsker gjerne tips på gode glass som kan brukes til det meste, men kan godt skille på rødt og hvitt. Jeg har lest litt om diverse universalglass, og synes det kan virke spennende å teste. Har noen av dere prøvd slike? Til sist, hvilke Riedel glass liker dere best, og hvorfor?
Zalto Universal, Burgund og Bordeaux er alt du trenger. ;)
Og om du skal prioritere, velg Zalto Universal først ;)
 
Hei! Etter å ha lest en del i denne tråden ser det ut til at det er mange her inne som er gode på vin. Jeg lurer på hva slags glass jeg burde kjøpe? Jeg vet at tynne glass er best, men det finnes jo hundre forskjellige varianter til forskjellige druetyper og regioner. Jeg ønsker gjerne tips på gode glass som kan brukes til det meste, men kan godt skille på rødt og hvitt. Jeg har lest litt om diverse universalglass, og synes det kan virke spennende å teste. Har noen av dere prøvd slike? Til sist, hvilke Riedel glass liker dere best, og hvorfor?
Zalto Universal, Burgund og Bordeaux er alt du trenger. ;)
Og om du skal prioritere, velg Zalto Universal først ;)

Men hva om man har en samboer som ikke synes det er nødvendig å bruke 500,- per glass, men godtar Riedel? Noen med erfaringer?
 
Men hva om man har en samboer som ikke synes det er nødvendig å bruke 500,- per glass, men godtar Riedel? Noen med erfaringer?

@Almås

Jeg har hatt Riedel Vinum i 8+ år nå. Knallgode glass inntil man havner på kjøret og vil ha noe tynnere og mer elegant. Jeg har kommet til det stadiet men gidder ikke å bruke 500kr per glass enda. Holder meg til Vinum inntil videre, men kommer nok til å gå over til Veritas så fort jeg flytter ut av leilighet og inn i hus :)

Startet med Bordeaux og Chianti Classico/Riesling glassene. De kommer man veldig langt med som rødvin- og hvitvinglass. Har etterhvert fyllt på med Pinot Noir og Oaked Chardonnay. Synes de er verdt å ha, men ville uten tvil startet med Bdx og Riesling som gode all-round.
Lykke til!
 
  • Liker
Reaksjoner: Mavo