Dagens vin

På WSET-kurs.
Dagens vin så langt.
Kommer flere etter lunsjen.
3DB01DE5-F7FF-4B43-8C78-5E390B15A0D3.jpeg
DC8D136F-403A-4BA5-9F11-FA4C6877F95E.jpeg
 
Kjøpt hus. Det må feires med litt Yankee Cab, laget med god hjelp av en franskmann. Har smakt to slurker hittil, 1 da jeg åpnet flasken og en nå etter 1 time i karaffel. Skal drikkes til entrecote med gul saus om 1.5t. Blodseriøse saker dette, og absolutt ingen utpreget drittsmak what so ever! Ganske heavy alkohol-kick helt i starten, men det har heldigvis roet set ned med luft. Kommer med flere betraktninger nå jeg kommer lengre ned i flasken :)
2E474E13-7376-41D7-A5CA-994E01E4E00B.jpeg

Etter middag edit:
Denne skal jeg kjøpe flere av! Her er det mye eik, men på en veldig fin måte. Antar denne har ligget på fransk, og ikke amerikansk, da den mangler mye av den superhøye «vaniljefaktoren» man kan få av billigere viner. Mye syre og mye tanniner. Passet knallbra til entrecote! Min gane sier at denne var godt balansert, men ikke like balansert som Guidalberto’en jeg drakk her for litt siden.
 
Redigert:
Lille lørdag ble markert med noe fransk skvip der produsenten tydeligvis ikke gadd å kaste bort verdifull ståltråd på å holde korka på plass. God gammeldags hyssing gjør tydeligvis jobben det og.
A2B3A4B9-1C42-4041-9841-719914772E6E.jpeg

A. D. Coutelas Cuvée 1809 og hvit lasagne med kantarell og trøffel. Ikke noe spesielt utpreget drittsmak hverken på mat eller vin.
 
Lille lørdag ble markert med noe fransk skvip der produsenten tydeligvis ikke gadd å kaste bort verdifull ståltråd på å holde korka på plass. God gammeldags hyssing gjør tydeligvis jobben det og.
Vis vedlegg 214107
A. D. Coutelas Cuvée 1809 og hvit lasagne med kantarell og trøffel. Ikke noe spesielt utpreget drittsmak hverken på mat eller vin.

Noe av det bedre franske skvipet vil jeg si. :D
Perfekt mat-champis.
 
  • Liker
Reaksjoner: bartejoker og Edzilla
Cuvée rebel?
Har ikke smakt den ennå.
Kanskje et innlysende svar her i og med at du har hamstret 11 stk, men er den god?
Eller for å omformulere; hvor god? ;)

Edit; er dette rebel 2.0 fra 2010 på 100% pinot meunier?

Her er det originale Rebelen på tur. Har et par 2.0 i kjelleren. Men har til gode å smake de. Rebel er nydelig. Tipper den blir en 99 poenger om noen år.

https://www.cellartracker.com/w?2413665
 
  • Elsker
Reaksjoner: UJU
2011 Lopez de Heredia Vina Gravonia.
Dette er snacks! Eik, sitrus og stein. Mye gammel fruktsyre og lang finish. Ikke like komplisert som sin storebror, Reserva’en, men for en vin dette er. Får den dessverre ikke denne på polet (har spurt Fondberg men de står på sitt og bare leverer denne til Horeca) men til 800kr på Vinoteket synes jeg dette er ett godt kjøp! Drukket til Vinoteket sin pizza med steinsopp og parma.
23A8EF4E-F33B-48B5-B43C-10FDD1357694.jpeg