Dagens vin

Etter en lengre periode (år) med å finne ut av ulike whisky jeg virkelig liker, så var det vinens vidunderlige verden som en stund har vært utforsket. Har kjøpt rødvin sporadisk i mange år, men ser at når man øker kunnskapsnivået og smaker en del - så sirkler man inn hva egen gane foretrekker.

Jeg har funnet noen smaksfavoritter innen rødvin, hetvin, champagne - men hvitvin og rosévin sliter jeg å få fotfeste med. Nå er det ikke sikkert at hvitvin er min greie, eller at jeg ikke har lett godt nok og smakt nok. Det er plausibelt at siste er tilfellet.

Denne tråden har overvekt av rødvin, og det at hvitvin og rosé ikke er like representert, kan jo være en indikasjon at jeg ikke er alene med å lete etter en "god" hvtvin og rosévin.

Så - for å holde tråden inspirerende og nyttig - og tør jeg si fri fra mobbing - hva er gode identitetsmarkører for et søk etter hvitvin og rosévin dere benytter?

La oss ta hvitvin først. Alle gode konstruktive tips som er verdt å forfølge mottas med takk. :)

Elsker fet hvit Burgund. Skikkelig gammel chanpagne er heller ikke å forakte. Gjerne når de har smør og karamell å by på. Eller hva med en knusktørr hvit østerriker. Frekk hvit spanjol. Mmmm. Eller en spenstig og tørr tysk GG riesling. Joda. Mye lekker i hvitt. Hvit Jura til ost. Nom.
Er bare å drikke videre om du fortsatt er i tvil.
Rose funker fint som skumpa. Men ellers så er jeg ingen fan. Så da vet du det.
Hvis du vil så lager jeg mer enn gjerne en tipp topp ti-liste med hvite til deg.

7FE81E47-4776-42DB-8505-4AA58E48370B.jpeg

Rød naturvin fra Australia, 100% sangiovese.

Solbær på lukt, mørk fin farge. Mye og fin syre på smak, modne tanniner, veldig typisk sangiovese vil jeg si. Kanskje vel mye kirsebær for min smak, tenderer nærmest til litt sur tidvis. Litt kort hale.

Alt i alt en gøyal vin, skjer ganske mye forskjellig fra lukt til smak.

• Liker
Reaksjoner: sunshine og Edzilla
Åpnet to flasker ikveld. Den til venstre går under kategorien kuriositet, Cab Sauv fra Tsjekkia. Den gikk i vasken. Høydepunket er helt klart Barbarescoene til Massimo Rivetti. Utrolig lys i fargen, og veldig lett munnfølelse. Haugevis med røde bær, spesielt bringebær. 18mnd på eik, som er godt integrert. Tobakk, lær og jord. Tanninene sier helt klart i fra, og syre på nivå med Trainspotting. 14% alkohol, men den legger man ikke særlig merke til! Passet veldig godt til kveldens entrecote, men litt vel syre-heavy til å snacksenpå utover kvelden.
Synes denne er bedre enn enkelt vinmarken «Froi» til 20kr mer på polet, da jeg synes denne har renere frukt. Knallkjøp til 330kr flasken.
72115310-2E4A-4A6B-AF2B-72516F5C9452.jpeg

Redigert:
En liten overraskelse på freddan
Vis vedlegg 186823

2001 Ch. Dudon Reserve de la Cave
I glasset er den mørk rød med oransj ring.
Duft av blåbær, bjørnebær og noe lavendel, lite preg av alkohol på nebbet. Noe etiketten avslører med 12%.
God integrert fat, sandeltre, urter, lær, og tørket frukt. Medium medium fylde og avslepte taniner. Behagelig, medium og tørr avslutning.
En god årgang og en produsent jeg kan anbefale.
88 poeng.
A9361C0D-BF5D-448A-8D06-045180B00795.jpeg

Redigert:
77A726F0-85A0-46CA-AE11-97C203789DB0.jpeg

Ny chardonnay i går kveld, denne gangen mer fruktpreget enn vanilje og smør som jeg til vanlig foretrekker.

Lukter mye av grønne epler og pærer, friskt og tiltalende. Smaken av frukt er til stede i munnen også, sammen med en viss smak av fat. Veldig tiltalende syre, og lang tørr hale som gir et veldig godt inntrykk.

Alt i alt veldig godt fornøyd, men det er jo mye bra i prisklassen 320-ish å få tak i.