Dagens vin

Litt løst ut i luften: noen som har enbefalinger på noe som kan vøre samleverdig i en liten vilkjeller jeg har fått "lagd"...

Tenkte å kjøpe 6 flasker av litt av hvert, og smake en flaske hvert år/anhvert år.

Noen forslag? Spesielt vintage champagne, men også hvitvin og rødvin?

I prisklasse 200-1700kr(hvis det er champagne)
 
Notert! Har incoming 2002 pommery cuvee louise også, og etter hva jeg forstår var 2002 et bra år. Spess godt for de viner som får flaske-lagres frem til nå. Artig å prlve en som har vært lagret på bunnfall så lenge som denne og :) Får kjøpe 2-3 flasker av den og prøve litt i sommer! :) takker for tips!
 
Redigert:
Litt løst ut i luften: noen som har enbefalinger på noe som kan vøre samleverdig i en liten vilkjeller jeg har fått "lagd"...

Tenkte å kjøpe 6 flasker av litt av hvert, og smake en flaske hvert år/anhvert år.

Noen forslag? Spesielt vintage champagne, men også hvitvin og rødvin?

I prisklasse 200-1700kr(hvis det er champagne)
Rieslinger:
Schäfer Frólich Felseneck (gjerne i ´11 årgangen, Tysklands beste tørre hvitvin?), Von Winning Ungeheuer ´14 (ligget på fat - "rebelsk" blant de konservative) M.Molitors/Prüms Ausleser (meditasjonsviner om man liker dem søte), Battenfeld-Spaniers mer påkostede tørre. Legg gjerne ned noen av Zind Humbrechts for en Alsace utgave av samme drue.

Chardonnay:
Enormt mye å velge i, men Duplessis chabliser på 1er Cru/Grand Cru nivå tåler mange år og koster ikke det hvite ut av øyet som santralburgunderne på samme drue

Port:
Taylors Vintage 2011: et salig beist av en vin som nok overlever neste generasjon. Gått opp noe i pris siden lanseringen pga dårlig kronekurs, men likevel verdt å legge noen i kjelleren.

Rødt:
Kjøp Bordeaux en primeur fra f.eks. Philipson i Danmark.
- Cantenac Brown (finnes også tilgjengelig i ´10 fra polet)
- Pape Clement
- Branaire Ducru
Barbaresco:
Produttori del Barbaresco er tilgjengelig i ´11 i magnum
Roagna (også deres Baroloer)

Rigde Monte Bello

Champagne:
- Coutelas - lager en fantastisk sak til 329,- samt at deres Cuvee 1809 og Rebel er nydelige
- Henriot
 
  • Liker
Reaksjoner: Tore og Rødland
Prøver å drive ut flu'en med denne Amaronen.

image.jpeg
 
Noen som har tips til vin som slippes på polet på fredag? Har ledig plass i vinhylla i kjelleren :)
 
God smak du har, @Edzilla ! Hvilken årgang er det på Flaccianelloen? Har spart på dem i noen år med en vertikalsmaking for øynene.

Hyggelig at vi deler vinsmak!
2009 er årgangen på magnummen @IPA
Den skal nok få lov til å godgjøre seg noen år i kjelleren, før den skal nytes i bedre lag.
 
20160917_225904.jpg


Siden det ikke er noen egen sidertråd tok jeg meg den frihet å legge inn kveldens forfriskning her, og for en forfriskning:)
Dette har ingenting til felles med sukkerskvipet som selges på boks hos dagligvarekjedene:cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: Skug og Preacher