Dagens vin

jeg bruker vivino @Golfballen ;) Send meg en PM med brukernavnet ditt, så legger jeg deg til!
Om det er flere som bruker Vivano så er det bare å sende en PM.
 
Redigert av en moderator:
Smaker denne for første gang. Batchen før den som selges på polet nå. Nydelig syre som balanserer sødmen. Eviglang ettersmak. Dette blir det mer av.

DSCF3030_zpsbe69dd82.jpg
 
Et lite besøk gikk fra boblis til rosé boblis til en blytung Amarone. tror vi mistet ett eller annet på veien der i tillegg til hjerneceller. Var som å få en murstein i trynet (munnen?) Selvsagt på en litt god måte.
 
Gleder meg til å åpne disse! Tror det blir rimlig bra :) Noen som har prøvd noen av dem? Clos de L'Oratorie des Papes har jeg prøvd, da 2009 årgangen, den var GOD! Så spent på 2011 flasken :)

 
Redigert:
@iveland jeg tar gjerne dine kommentarer også til spm på forrige side, selv om GrandCarrera jo svarte meget bra. Alltid kjekt med flere referanser.

Drakk forøverig 1996-årgangen av den Pommerolen jeg har fra 2004, og det var jo en suksess!
 
Redigert av en moderator:
@iveland jeg tar gjerne dine kommentarer også til spm på forrige side, selv om GrandCarrera jo svarte meget bra. Alltid kjekt med flere referanser.

Drakk forøverig 1996-årgangen av den Pommerolen jeg har fra 2004, og det var jo en suksess!

@Lyngutt, du kan trygt la alle dem ligge i noen år til. Mener at ´06 Barolo peaker fra 2015 til 2020. Burgundere fra '05 drikker veldig bra nå, de har rukket å få litt lagringspreg av eik og mørke bær.

Skulle gjerne smakt den '96-årgangen! Drakk en Pomerol Château La Croix de Gay 2003 i sommer, det er kanskje den beste vinen jeg smakt!
 
Redigert av en moderator:
Første svar på en tråd her på sonen, og tenkte da at dette var en passende tråd å starte med. Da særlig for at det er fredagskveld, og det tilfeldigvis var åpnet tre helt greie vinflasker.

Fra venstre:

2008 G.D. Vajra Barolo Albe
-Relativt billig (189:- hos Systembolaget) Barolo. Smak av mørke kirsebær, et snev av tobakk og middels mye garvesyre.

2004 Herve Souhaut Sainte Epine
-Spennende vin fra Rhône. Smaksbilde fra krydderskuffen. Så mye at det er vanskelig å nyansere. Burde prøves!

2011 Castelforte Valpolicella Ripasso
-Helt ok Ripasso etter min smak. Grei drikkevin, men ville ikke hatt den til en finere anledning. Snev av jordbær(?) i lukten. Ikke for mye røde bær i smaksbildet, og middels mye garvesyre. Sammenlignet med de to andre stiller denne svakt.



Foran skinner begynnerklokken min; Tissot Visodate. Som 19- åring er dette et farlig forum å tilbringe tid på. Lett å havne på luksusfellen her. God helg!
 
Første svar på en tråd her på sonen, og tenkte da at dette var en passende tråd å starte med. Da særlig for at det er fredagskveld, og det tilfeldigvis var åpnet tre helt greie vinflasker.

Fra venstre:

2008 G.D. Vajra Barolo Albe
-Relativt billig (189:- hos Systembolaget) Barolo. Smak av mørke kirsebær, et snev av tobakk og middels mye garvesyre.

2004 Herve Souhaut Sainte Epine
-Spennende vin fra Rhône. Smaksbilde fra krydderskuffen. Så mye at det er vanskelig å nyansere. Burde prøves!

2011 Castelforte Valpolicella Ripasso
-Helt ok Ripasso etter min smak. Grei drikkevin, men ville ikke hatt den til en finere anledning. Snev av jordbær(?) i lukten. Ikke for mye røde bær i smaksbildet, og middels mye garvesyre. Sammenlignet med de to andre stiller denne svakt.



Foran skinner begynnerklokken min; Tissot Visodate. Som 19- åring er dette et farlig forum å tilbringe tid på. Lett å havne på luksusfellen her. God helg!

Velkommen til galskapen, @ebrygfjeld! Bra du bidrar til vintråden. Den Tissoten din får nok selskap om ikke lenge. :)
 
Redigert av en moderator:
Søndagsvin

Her er dagens vin!

1993 Domaine Matrot Meursault-Blagny Premier Cru
-En vin som begynner å dra på årene, men som ikke har veltet over kanten. Veldig moden og fyldig. Mot tropiske frukter i både lukt og smak. Fantastisk bra vin! Anbefales!



Må bare beklage at det desverre ikke snek seg inn en klokke i bildet..
 
Her er dagens vin!

1993 Domaine Matrot Meursault-Blagny Premier Cru
-En vin som begynner å dra på årene, men som ikke har veltet over kanten. Veldig moden og fyldig. Mot tropiske frukter i både lukt og smak. Fantastisk bra vin! Anbefales!



Må bare beklage at det desverre ikke snek seg inn en klokke i bildet..

Det var vinen sin! Tok den livet av salmaen eller ble det en god match?
 
Det var vinen sin! Tok den livet av salmaen eller ble det en god match?

Gikk supert! Var litt bekymret med tanke på den nokså dominerende teriyaki/soya- baserte sausen, men det gikk overraskende bra. Med andre ord ble det en nokså ballansert rett med tanke på samspillet mellom mat og drikke :)
 
Skal kjøpe rødvin i gave. Prisklasse 400 kr, drikkeklar om 5-10 år. Tips?
 
Champagneonsdag

Kommer stadig i skade for å bli tilbudt god vin. I går ble det i godt selskap tatt livet av to flasker musserende hvitvin. Disse ble drukket til skinke og parmesan fra Parma. Fra venstre i bildet:

1996 Pierre Gimonnet & Fils 1er Cru- Chardonnay
-Wow. Denne er klassifisert som Brut, men virket i dag mer som Sec. Fyldig lukt med hint av tropiske frukter og anis(kan være en snikende julesteming som har skylden). Smaksbildet likner ikke noe av det jeg har drukket før av champagne, skal da sies at dette er den eldste jeg har drukket. Hint av aprikos og litchi, og lang ettersmak.

NV Guy Charlemagne Reserve Brut Grand Cru
-God vin til prisen, selv om jeg heller ville gått for en god Crémant de Bourgogne. Aroma som preges av nøtter og litt gjær- litt kjedelig etter å ha drukket den ovenfor.



Med i selskapet var også min nyanskaffede Steinhart Ocean 1 Black. Fungerte utmerket sammen med vinen.