Dagens vin

Lenge siden jeg har postet noe som helst ettersom jeg har flyttet og har mest vært inne og smugkikket litt. Legger derfor ut litt bilder fra dette årets gode vinopplevelser.

Red Shoulder Ranch Napa Valle Chardonnay 2010

Noe av det desidert kraftigste hvite jeg noengang har drukket, Dette er skikkelig rå power på hvitt. Masse eik og kan føles mer som en rød enn hvitvin. Løp og Kjøp



1976 Ch Montrose.
Noe jeg plukket opp ved en anledning for noen år tilbake siden, Har ett finfint bordeauxpreg og drikker fortsatt godt. Bang for the bucks fra denne produsenten.



Anthill Farms Pinot Noir Sonoma Coast 2011

Har i utgangspunktet vært småskeptisk til amerikanske Pinot Noir da jeg mener de mangler endel av den franske elegansen denne druen fortjenener. Endelig tok jeg feil. Dette er helt på høyden med franske og noe jeg absolutt mener det er verdt å vende nesen mot nå som god fransk burgunder begynner å bli litt dyrt. Kjøpte endel forskjellige Pinot Noirs fra USA og denne sammen med Cristom er mine absolutt top picks





1970 Barbaresco fra Fontanafredda, en produsent jeg har drukket i mange år uten skuffelser. Denne var heller intet unntak og drakk fortsatt godt. Normalt vil de færreste barbarescoer fortsatt være intakte hadde så nok flaks her.


1982 Ch Phelan Segur
Temmelig ungdommelig 32 åring. Sterke Bordeauxtoner med lær, tobakk og ikke minst mørke bær.


2007 Puligny Montrachet fra Leflaive

Leflaive er en min absolutte favorittprodusenter i Cote de Beaune . Denne vinene står ikke tilbake og er så elegant jeg liker de franske hvite burgunderne. Mineralsk, svakt sitrus og helt nydelig på nesen. Dessverre har sulfittproblemer i burgund tvunget meg til å drikke mange av disse allerede.



1995 Ch Suduirat
Avslutter med denne. Er skapfan av hvite dessertviner og har drukket mine D'Yquem opp igjennom. Dessverre har D'Yquem blitt dyrt (men ikke dårlig) Tenkte derfor å se etter noen litt billigere alternativer slik som Suduirat. Det er ikke like bra som D'Yquem men herrejemini det er nære og når prisen er minst 1/5 synes jeg det er ett knallgodt alternativ.


Det var alt for denne gang men kommer sterkere tilbake om ikke lenge da kjelleren renner over av drikkeklare saker.
 
Vinsmaking i helga...mye godt :)

12943808495_8f1fe8c663_h.jpg
 
Vil trekke frem disse fire, og spesielt portugiseren fra 66 og Markus Molitor.. :)

2009 Weingut Keller Westhofener Morstein
2007 Domaine Bonneau du Martray Corton Charlemagne Grand Cru, magnum
1966 Caves São João Bairrada
2010 Markus Molitor Graacher Himmelreich Riesling Auslese
 
Stikker til London i morgen.

Noen som har noen tips til flasker på Gardermoen???

Nå vet ikke jeg om du har noe pris å forholde deg til men, kan anbefale disse @Jegaren :

  • Bottega, Brunello di Montalcino 2008 : 279,- (Denne får du ikke på polet, KUN på taxfree, supergod!)
  • CastelGiocondo Frescobaldi, Brunello di Montalcino 2008 : 299,- (koster 420kr på polet) bra kjøp!
  • Albert Bichot, Gevrey-Chambertin 2007 , 229,- (Mye for pengene, veldig god om du liker pinot noir )
  • Albert Bichot, Corton grand cru 2007 , 499,-
  • Louis Jadot Avaux, Beaune Premier Cru 2009 , 299,-
  • Château Cos d'Estournel, Les Pagodes de Cos, Saint-Estèphe, 519,-

Om du skal ha en hverdagsvin:
  • Montecillo Gran Reserva 2006 et meget god kjøp! (179,- på taxfree, 220,- på polet)

Kjøpe selv med 3stk Bottega og 2stk Castelgiocondo for et par dager siden, viktig å fylle opp skapet med godsaker :)

God tur, post gjerne hva du kjøpte og gi din tilbakemelding når de er åpnet hehe!
 
Redigert av en moderator:
Nå vet ikke jeg om du har noe pris å forholde deg til men, kan anbefale disse @Jegaren :

  • Bottega, Brunello di Montalcino 2008 : 279,- (Denne får du ikke på polet, KUN på taxfree, supergod!)
  • CastelGiocondo Frescobaldi, Brunello di Montalcino 2008 : 299,- (koster 420kr på polet) bra kjøp!
  • Albert Bichot, Gevrey-Chambertin 2007 , 229,- (Mye for pengene, veldig god om du liker pinot noir )
  • Albert Bichot, Corton grand cru 2007 , 499,-
  • Louis Jadot Avaux, Beaune Premier Cru 2009 , 299,-
  • Château Cos d'Estournel, Les Pagodes de Cos, Saint-Estèphe, 519,-

Takk for tips, foreløpig ganske "rookie" på vin, så trenger litt veiledning.

Brunelloer er en favoritt, ikke prøvd den fra bottega, så da blir det noe flasker av den.
Regner med det blir noen flasker for lagring også, prøver å bygge opp kjelleren;)
 
Redigert av en moderator:
Et forsøk på å dra igang denne tråden enda mer folkens:

Det er nok både " rockies " og erfarne folk med vinkunnskaper her inne,
Så istedenfor å bare poste bilder av dagens flaske, la oss diskutere litt generelt også?
Dette er jo noe vi alle kan lære enda mer av, sikkert mange som lurer på ditten og datten :)

Ting vi også kan diskutere er for eks:

Områder, produsenter, glass, decantering ,oppbevaring (post gjerne bilder av vinkjelleren,vinskapet, vinlisten din ++)
favorittvin om dagene? Taxfree kupp + + ? vintilbehør finnes det jo også plenty av! vinsider?

Noen her som har noen fancy decantere? hvilke glass bruker du? noen favorittvin? kom igjen folkens!
Skal poste en liten oversikt imorgen over glass, dekantere og favorittområder! :)

Til generelle ting av vintilbehør så kan jeg anbefale: EVERYTHINGbutWINE - Wine Accessories, Wine Gifts, Glassware, and More! og ellers Vinoteca Norge. Ebay har jo også mye greier!

La oss vininteresserte dra igang denne tråden enda mer!
 
Gårsdagens vin:

image_2796668_full.jpeg


Occhipinti Il Frappato 2011 - 4893501 - 249,90,-

En passe kraftig, men balasert allrounder fra den søteste produsenten på Sicilia; Arianna Occhipinti. Fungerer fint til pasta og lyst kjøtt. Har prøvd å lagre noen flasker litt, men de drikker best som ferskvare. Onkelen hennes Giusto Occhipinti, driver COS, en av de største vingårdene i området. Hans Frappato er også et veldig godt kjøp.
 
Redigert:
Da får jeg starte med å sprite opp denne tråden:)

Hvor oppbevarer jeg flaskene:
I et LiebHerr WKes4552-20001 , som skal bygges inn etterhvert!
Hadde egentlig bestilt et Liebherr WTes 5872-20 001 men det ble for stort for trappa, kom ikke ned.. sukk :(
Og planen er noen stativer ved siden av, men får se etterhvert... planen var jo et litt større skap!:mad:

Bilde av skapet:

Skal poste et nytt så fort det er bygget inn!

Noen godsaker:




Glass:
Av glass er det Riedel det går i. Foreløbig er det Vinum serien som har okupert skapet men har en bestilling på vei med Burgundy Sommelier, så får se hvordan disse er sammenlignet med Vinum burgundy. De skal ihvertfall være større! i tillegg så er de ikke maskinlagd men munnblåste, gleder meg!

Dekanter:
Så langt har jeg 2stk ( Riedel Eve og Riedel O liten ) Veldig fornøyd med Eve´n, den er råkul der den er en majestet på bordet. Den lufter ekstremt bra og er noe for seg selv. Lyst på Boa dekanteren også men vi får se...
Til roligere eventer funker O´dekanteren meget bra! Eneste minuset med O dekanteren er at 1 flaske blir for mye i den, ser dumt ut og den blir alt for full så passer best med halvflasker! Har enda en dekanter i bestilling, unboxing her i tråden om ikke så lenge ( forhåpentligvis sammen med burgundy glassene :D )

2%20-%20Maximilian%20Riedel%20demonstrates%20how%20to%20fill%20the%20decanter..jpg

Riedel Eve sammen med Sommelier Burgundy!

Vintilbehør:
Har Coravin i bestilling, og ellers er det en vanlig opptrekker ( vurderer en Laquiole, noen her som har dette og kan si noen ord? ) og ellers Lecruset foliekutter + litt dill dall. For å beskytte gamle flasker har jeg kjøpt labelskin. Dette er en " film " man legger over etiketten som gjør at den ikke blir utsatt for smuss og dritt.
Ellers er det Vinturi vinlufter og ymse heletutter osv..

Hva skal kjøpes inn:
- Riedel Sommelier Bordaux + Chablis ( om burgundy glassene overbeviser, om ikke holder jeg meg til vinum )
- Champagnekjøler
- laqiole opptrekker
- Enda flere dekantere, kan aldri få nok!

Da slenger jeg stafettpinnen videre:

Hvordan oppbevarer du vinen din?
Hvilke glass bruker du? Har du erfart flere merker, hvem er best?
Om du dekanterer, hvilke(n) dekanter(e) bruker du?
Noe moro vintilbehør?

Avslutter med et bilde av kveldens 3 utvalgte viner og et sitat fra Benjamin Franklin:
Wine is constant proof that God loves us and loves to see us happy!


Lafon-Rochet ´en har godt av noen flere år i skapet, men måtte bare prøve 1 flaske! :p
 
Redigert:
Gårsdagens levering:

4 x Riedel Sommelier Burgundy Grand Cru ;)






Sammen med glassene kom også en dekanter, Riedel Amadeo!

Dette gleder jeg meg til, skal visst være noe av de råeste glassene som er å oppdrive for : Barbaresco, Barolo, Beaujolais Grand Cru, Blauburgunder, Burgundy (red), Dornfelder, Echézeaux, Gamay, Moulin à vent, Musigny, Nuits Saint Georges, Nebbiolo, Pommard, Pinot noir, Romanée Saint Vivant, Santenay, Volnay, Vosne-Romanée, Vougeot. "

Her starter helgen tidlig, skål! :)
 
Redigert:
Hvordan oppbevarer du vinen din?

:eek:

Komplett kaos i alle kroker i et kott og et vinskap til 300 kr. Her trengs det tiltak, men jeg har ikke plass til et stort vinskap og ingen steder i kjelleren har særlig stabil temperatur heller.

Etter hvert som det blir litt flasker våkner samlergenet, og da vil jeg ha orden og system. Må sikkert krype til korset og sette opp et vinskap på en teit plass slik at det står i veien.





 
Coravin ser smart ut, men dyr! Dvs dyr i bruk med så små kapsler. Synes det fungerer greit å fylle på Argon manuelt, men får ikke tak i flaskene lenger. På amazon kan de ikke sendes til Norge. Noen som vet hvor de kan skaffes?

L1030109_zps4ab0a151.jpg
 
Coravin ser smart ut, men dyr! Dvs dyr i bruk med så små kapsler. Synes det fungerer greit å fylle på Argon manuelt, men får ikke tak i flaskene lenger. På amazon kan de ikke sendes til Norge. Noen som vet hvor de kan skaffes?

L1030109_zps4ab0a151.jpg

Disse får man på polet som ligger utenfor Strömstad om du noen gang er på de traktene :)
 
Oppskrytt...

Trenger anbefalinger på italienere med mye kropp og kompleksitet. Dette blir for kjedelig.

2E237A0A-58A9-4729-9076-DA621EAD3234_zpsmpai9m4a.jpg
 
gårsdagens vin til lammelår stekt i 20 timer ble Brunello Di Montalcino fra Marchesi de frescobaldi 2008 - KNALL!
Dekantert i litt over 2 timer. 290 ca på Txfree og 420 på polet, så her skal det kjøpes inn alt for mange flasker på neste tur :D
God påske!

DOCG-Brunello-di-Montalcino-_Castelgiocondo_-Frescobaldi-2008-03.jpg