Dagens vin

Noe av dagens kjøp i Sverige :)



Gleder meg til å åpne.. men det får bli til en riktig anledning! I tillegg ble det handlet inn et par Brunello di Montalcino Col D` Orcia 2007 :) Noen som har smakt noen av disse og kan si sin mening?
 
Redigert:
Herlig Burgunder i dag, en av de beste jeg har smakt når den er på sitt beste. Litt variasjon mellom flaskene tror jeg.

null_zpsb46574c2.jpg
 
Noe av dagens kjøp i Sverige :)



Gleder meg til å åpne.. men det får bli til en riktig anledning! I tillegg ble det handlet inn et par Brunello di Montalcino Col D` Orcia 2007 :) Noen som har smakt noen av disse og kan si sin mening?

Tignanello er fantastisk. Smakte den sammen med Sassicaia og Guado al Tasso, alle 2006. Har ikke smakt Col D' Orcia 2007, men har noen flasker av den liggende. Er det i nærheten av '04-årgangen blir jeg veldig glad. 2007 er jo et fantastisk år for brunelloer.
 
Tignanello er fantastisk. Smakte den sammen med Sassicaia og Guado al Tasso, alle 2006. Har ikke smakt Col D' Orcia 2007, men har noen flasker av den liggende. Er det i nærheten av '04-årgangen blir jeg veldig glad. 2007 er jo et fantastisk år for brunelloer.

Tignanello´n trenger noen år i skapet tror jeg før den når toppen, 2010 er litt tidlig enda for en slik vin :) Fikk kjøpt en halvflaske Col D' Orcia 2006, den var ikke så dum! Gleder meg til å prøve 2007 til et godt måltid:) Har du noen gode kjøp å anbefale på polet nå @iveland ? Noe godsaker man burde plukke opp? En vakker dag skal en ordentlig kjeller bygges, dette er drømmen:

 
Redigert av en moderator:
Tignanello´n trenger noen år i skapet tror jeg får den når toppen, 2010 er litt tidlig enda for en slik vin :) Fikk kjøpt en halvflaske Col D' Orcia 2006, den var ikke så dum! Gleder meg til å prøve 2007 til et godt måltid:) Har du noen gode kjøp å anbefale på polet nå @iveland ? Noe godsaker man burde plukke opp? En vakker dag skal en ordentlig kjeller bygges, dette er drømmen:


Enig, @GrandCarrera! Én vakker dag...

Mye godt på polet om dagen. Her er noen av mine siste innkjøp som har vært rimelig fantastiske :)

Occhipinti Frappato 2011, frisk og fruktig sak fra Sicilia. Produsent ruller opp som en sterkt kandidat til drømmedamen :)
https://www.google.com/search?gs_rn=25&gs_ri=psy-ab&tok=wS_NRQyv4NREI9dGMGKnZg&pq=occhipinti&cp=18&gs_id=1i&xhr=t&q=arianna+occhipinti&client=safari&rls=en&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&bvm=bv.50723672,d.bGE&biw=2059&bih=1304&um=1&ie=UTF-8&hl=no&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=pKEMUsDHMsqi4gS2koCIBg

Patrice Rion Côte de Nuits Villages 2010, Nydelig burgunder.

Dom. Huet Le Haut-Lieu Demi-Sec 2007, Chenin Blanc fra himmelen!

Girardin Volnay Vieilles Vignes 2005, er utrolig svak for burgundere fra 2005, en utrolig bra årgang. Vet at de har noen igjen av denne på polet – et must til høstens kjøtt.
 
Redigert av en moderator:
Da prøver jeg burgunderne dine @iveland, takk for tipset. Ble anbefalt en Avignovesi på polet på City Nord. Måtte kjøpe en til etter å ha prøvd den.... Ingen erfaren vinkjenner men har i det siste kjøpt en god del fra kr.200 og opp, begynner å bli like gøy som single malt.
Forøvrig, en av de tingene som gjør Storbrittania til et flott reisemål er prisen på vin når du spiser ute. På koselige the Abbotsford i Edinburgh (anbefales) drakk vi en god Chateauneuf du pape til 32 pund. Whiskyutvalget der er jo en sak for seg. :)
 
Redigert av en moderator:
Av gode kjøp på polet nå vil jeg trekke frem Massolino Barbera D'Alba Gisep 2010. Dette er en sjukt bra Barbera men også dyr i så måte rundt 300 kroner.

Ellers så slenger det litt leflaive rundt på polet i Vika...



Enig, @GrandCarrera! Én vakker dag...

Mye godt på polet om dagen. Her er noen av mine siste innkjøp som har vært rimelig fantastiske :)

Occhipinti Frappato 2011, frisk og fruktig sak fra Sicilia. Produsent ruller opp som en sterkt kandidat til drømmedamen :)
https://www.google.com/search?gs_rn=25&gs_ri=psy-ab&tok=wS_NRQyv4NREI9dGMGKnZg&pq=occhipinti&cp=18&gs_id=1i&xhr=t&q=arianna+occhipinti&client=safari&rls=en&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&bvm=bv.50723672,d.bGE&biw=2059&bih=1304&um=1&ie=UTF-8&hl=no&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=pKEMUsDHMsqi4gS2koCIBg

Patrice Rion Côte de Nuits Villages 2010, Nydelig burgunder.

Dom. Huet Le Haut-Lieu Demi-Sec 2007, Chenin Blanc fra himmelen!

Girardin Volnay Vieilles Vignes 2005, er utrolig svak for burgundere fra 2005, en utrolig bra årgang. Vet at de har noen igjen av denne på polet – et must til høstens kjøtt.
 
Redigert av en moderator:
Etter en tilnærmet hvit helg unnet jeg meg et glass til en episode Breaking Bad:

2007 Château La Tour-Martillac
Veldig god etter noen minutter med lufting i glasset. Har testet 2010-årgangen tidligere som var noe ung og ikke drikkeklar, etter min gane. Denne var begynt å utvikle seg, men tipper den peaker om to år. Tobakk, skinn og gammelt tre.
 
Pe4cQV7.jpg

Nå er jeg ikke en vinmann så denne ble bøttet innpå alltfor kall og uten nok lufting, men går ikke til (vin-)historieboken som en gjenganger.
Mye syre og løftet ikke frem det beste ur årgangssnusen fra Göteborg.
 
@iveland @Tore @GrandCarrera og alle dere andre:

Jeg har disse liggende i vinskapet, og lurer litt på når jeg bør drikke disse og til hva. Grunnen til at jeg ikke har knertet de to burgunderene fra 2005 er at WineSpectator sier "hold" på denne årgangen, og at den jo skal være top of the pops :). Baroloen er forresten en magnum. Takk for alle innspill :)

686E2E56-7AA5-4A55-BBB2-1FDDD0600296-17795-0000164FE9F6AE41_zps384fc954.jpg


5AB873DB-34CC-4B7A-A03E-34EB0955AA30-17795-0000164FF2A84B3A_zps5620cf5e.jpg


45B5A4E3-59C3-4B31-AA5B-F462E970526E-17795-0000164FFA4FC41C_zps37abe059.jpg


53A80BA9-922E-4228-A24F-FF2015B9337C-17795-0000165002BA5D8F_zpsc00d0a9c.jpg
 
Redigert av en moderator:
Nettopp blitt positivt overrasket over en for meg til i dag uprøvd, men også rimelig vin: Sigurd Wongraven sin Alleanza. Skal ikke skryte på meg vinkunnskaper jeg ikke har, men dette må da være et godt kjøp???
 
@Lyngutt:

PRUNOTTO BUSSIA BAROLO 2006:

Denne funker fint til fugl, ikke for kraftig mat. Lyst vilt kan funke bra.
Denne tror jeg fint kan drikkes nå iløpet av høsten til noe fugl.

Pommard Premier Cru 2005:

Tror denne kan passe fint til pasta og slike retter, kan godt ligge litt til, tror denne blir kjempegod etterhvert!

2005 Domaine Daniel Rion Côte de Nuits-Villages:
Her kan en av de andre uttale seg :)

Château Gombaude-Guillot Red Bordeaux Blend Pomerol 2004:

Drikkes mellom 2012-2018 ifølge enkelte, så denne kan ha godt av noen år til, den blir jo bare bedre og bedre :) En god grillmiddag tror jeg ikke denne er alt for dum til når man velger å knerte den.


------
Alle tips er med forbehold, jeg kan ha bomma hehe :) kos deg med vinene når den tid kommer!
De andre vinfolkene i denne tråden kommer vel med sine tips etterhvert.
 
Redigert av en moderator:
Nettopp blitt positivt overrasket over en for meg til i dag uprøvd, men også rimelig vin: Sigurd Wongraven sin Alleanza. Skal ikke skryte på meg vinkunnskaper jeg ikke har, men dette må da være et godt kjøp???

Denne liker jeg også meget godt, selvom den ofte har gjort søndagene guffene.
 
Igår gikk det en flaske 2009 Sandalford Prendiville Reserve Cabernet Sauvignon. Spenende og utrolig god vin fra Australia. Den gikk ned sammen med grillet lam til middag, noe som var en perfekt kombinasjon.

Greit nok at vin er dyrt her i Singapore, men jeg velger heller en Brunello Di Montalcino any day over denne flasken. Den var ikke verdt de 720 kr vi betalte.

4C8396C5-A014-44B4-A2C0-5A3899C660AA-6848-00000A384A41B009_zps64be8dc0.jpg



Noen som bruker Vivino forresten?
 
Alle kjennere. Kan dere gi en novise noen råd på hvor man finner gode 101 artikler på norsk om vin. Skal nok ikke begynne å aktivt samle, men har ca 20 flasker til enhver tid, og må innrømme at jeg aldri har reflektert over når det er perfekt tidspunkt å drikke på osv. Her er ting mest etter sesong og sammen med maten aktig.
Har alt i kjellerboden og har vel forstått at temp og fuktighetsmåler må kjøpes inn.
Har "forstått" at hvis man lagrer vin varmere enn det som er optimalt så modnes alt raskere, og motsatt. Finnes det noen måte å regne seg til dette. Vil helst ikke styre alt for fælt med å oppnå riktig temperatur. Jeg oppfatter temp som stabil og at luften er passe fuktig.
"Hjelp" en rookie med å få nok et interessefelt... Ehm.