Dagens vin

Takk for tips! Kom vist inn fler i går så hyllen var full nå, men han som jeg pratet med mente de forsvant fort.
 
Vintips

Kom over en perle i Vika nå. Ch. Cantemerle 2010. Pris rett over 450 kroner. Denne ble tom på nulltid på bordeauxslippet i høst. Skal vistnok være den beste årgangen fra denne produsenenten siden 1949 Årgangen. Løp og kjøp dette blir fort tomt. Parker gir denne 94++

Fra Parker
"" The wine needs a good 7-10 years of cellaring and should keep for 30 more years, but this is the finest Cantemerle I have encountered in my professional career of tasting young vintages (dating back 34 years now). Stunningly deep ruby/purple, with a beautiful nose of spring flowers intermixed with perfumed raspberry and blueberry notes, it exhibits a sort of cool-climate character. Broad, rich and intense on the palate, the wine has plenty of tannins, but they are sweet and well-integrated. Everything is delicately entwined into this beautiful, medium to full-bodied, dense purple wine, which shows stunning character and a prodigious potential for development. This is definitely a major sleeper of the vintage and even better than I thought from barrel. With its 2010, this classified growth located in the southern end of the Medoc may well have made a modern-day version of their legendary 1949""
 
Rundet 40 på lørdag og feiret med en jevnaldring. Spesiell følelse, birthyear-klokke blir liksom ikke det samme… Farge som tynn saft, men brun (bildet lyver). Og smaken… pompøse fraser satt løst :eek: Svært annerledes enn de andre Musarene jeg har smakt, men det var forventet. Nesten null frukt, bare lag på lag med subtile jordsmaker.

Var redd den skulle bikke over med en gang, og ble derfor ikke dekantert, men helt svært forsiktig i glassene. Utrolig nok profitterte den likevel såpass på luft at den fremdeles ble bedre etter en halvtime var gått. Siste slurken var best og så var den vekk. Neste flaske går i karaffel.

Spanjolen var veldig tanninsterk, uventet for en 32 år gammel vin, men den var god! Resten av vinene utover kvelden husker jeg ikke så mye av :confused::p:)



 
Ser jo at et annet bilde jeg har lagt inn også passer her. Riktignok ikke dagens, men "forrige ukes" vin.

image_zpsf8ac8a79.jpg


Som forrige innlegg antyder i forhold til pompøse uttrykk kan dette også beskrives for denne egentlig ganske "unge" 55-åringen. Jeg har også smakt Musar i -74, dog ikke side-by-side som hadde vært intressant, men -59 Ygay kvalifiserer på min topp-10-liste over eldre viner drukket.

Eneste som er synd er at det var kun denne ene som ble innkjøpt en gang i tiden, fin dag å knekke den på riktignok.
 
Drakk denne på søndag sammen med grillet ytrefillet av lam. Kan ikke si annet enn at det er noe av det beste jeg har smakt!
skjadfbasdkfb.JPG
 
Kjapp oppsummering av Vinfesten i Bergen. Etter å ha smakt til garvesyren tok knekken på munnen var det vinene til denne karen her som sto ut fra mengden:

6a00d8341c018253ef01676766c75d970b-640wi



Riktig nok ikke alle. Det er disse tre du skal ha. Bare en av de i pollisten nå, men regner med de andre kommer.





 
Forrige ukes kjøp, tid for lam! :D
Overrasket over å finne en Ch. Musar 1974 på Røa sånn plutselig! De hadde helt uten videre fått inn den siste flasken her til lands!