Dagens vin

Jeg trenger hjelp! Jeg har kjøpt min andre flaske Constantia, og lurer på hva jeg skal servere med den (av typisk julete søtsaker) hvis jeg skal dra den fram til selskaps. Den første flaska drakk jeg uten noe til over to måneders tid, såpass god syntes jeg den var.
 
2018 ble testet. Dette er en kvalitetsvin jeg virkelig gleder meg til åpne om 10-20 år. Her får man alt st-Emilion har å by på til en rimeligere pris. Har du muligheten - kjøp et par flasker og legg de i kjelleren. Dette kommer til å bli en smaksbombe!

ED9E04C0-7B74-47A8-B201-4115988F9142.jpeg
 
Men hvor skal du selge den?

De flaskene Ola dunk har lagret i div vinskap/hyller de siste år uten ordentlig logg på lagringen har ikke mye verdi uansett hvor gammel dem er.

Det er ulempen med auksjonsformen Blomqvist kjører. Utenlandske auksjonshus har gjerne en historikk til vinsamlere som selger på auksjonen. Dette kan igjen gi en trygg proveniens til kjøpere. Noe av det viktigste med vin er jo nettopp det: At vinen har ligget forsvarlig, og ikke på toppen av et klesskap i et varmt og solfylt rom.
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet og UJU
Blomqvist lopper både selger og kjøper med ganske heftige gebyrer, så lite å hente for invistorene. ;)
For seriøse investorer har vi denne gjengen.
Helt enig. Ingenting til overs for Blomquist.
Basert på klientellet deres så spørs det om ikke de er konk om 20 år. Da har alle kundene deres gått i graven.

Jeg har fulgt Rare Wine invest sitt nyhetsbrev i 6+ mnd nå. Mye spennende men også flere av vinene de anbefaler som finnes rimeligere andre steder. Og selvsagt mye som er langt utenfor min lommebok/interesse….
Anbefaler å bruke Winesearcher.com til å sjekke priser på viner Rare Wine omtaler.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Det er ulempen med auksjonsformen Blomqvist kjører. Utenlandske auksjonshus har gjerne en historikk til vinsamlere som selger på auksjonen. Dette kan igjen gi en trygg proveniens til kjøpere. Noe av det viktigste med vin er jo nettopp det: At vinen har ligget forsvarlig, og ikke på toppen av et klesskap i et varmt og solfylt rom.
Finnes det noen «felles» lager for privatpersoner å lagre vin i Norge?

For veldig mange år siden var en tur i køben og havnet inn i en vi butikk. De hadde et eget svalrom med viner som var eid av privatpersoner, men som var til salgs.
Så privatpersonene kunne lagre hos dem i x år og når de mente vinen var klar for salg ble den flyttet fra lageret og frem i svalrommet.

Et likt opplegg er selvsagt ikke lov i Norge, men vil anta det finnes felles lager et sted hvor flere privatpersoner har lagret vin?
Det kjente DHL lageret har kanskje en slik løsning?
Jeg kjenner til et lite lager på Alnabru, men det er for bedrifter…
 
Finnes det noen «felles» lager for privatpersoner å lagre vin i Norge?

For veldig mange år siden var en tur i køben og havnet inn i en vi butikk. De hadde et eget svalrom med viner som var eid av privatpersoner, men som var til salgs.
Så privatpersonene kunne lagre hos dem i x år og når de mente vinen var klar for salg ble den flyttet fra lageret og frem i svalrommet.

Et likt opplegg er selvsagt ikke lov i Norge, men vil anta det finnes felles lager et sted hvor flere privatpersoner har lagret vin?
Det kjente DHL lageret har kanskje en slik løsning?
Jeg kjenner til et lite lager på Alnabru, men det er for bedrifter…

Kjenner ikke til noe slikt i Norge. Er derimot en del norsk samlervin i London og Sveits. På slike kjølelager.

Har nylig bygget vinkjeller, og her oppbevarer jeg vin for venner som ikke har plass selv. Så da finnes det én slik plass i Norge ;P
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
Blomqvist lopper både selger og kjøper med ganske heftige gebyrer, så lite å hente for invistorene. ;)
For seriøse investorer har vi denne gjengen.
Rare wine har på ingen måte alltid «billig» vin sammenlignet med andre steder. De tar ca 0.7% av porteføljeverdi i årlig honorar samt 5-10% omkostning ved salg. I tillegg mener jeg det er en lagringsavgift men denne er ikke så høy. Det er lite å hente om man ikke tar i skikkelig og de anbefaler ikke å ha små porteføljer under 30k EUR.