Dagens vin

Vet ikke hvor mye spennende som er i basis/bestilling i det prissegment. Mitt forslag er 2-3 flasker Krug. Alternativt noe i magnum, eller å prøve noe lagret champagne som denne. En igjen i bestilling
Vis vedlegg 273786
Herlig forslag! Drakk vellagret champagne ved et boligkjøp tidligere i år, og det var magisk! Krug holder fremdeles stand? Hvordan stiller den seg vs. Dom Perignon?
 
Herlig forslag! Drakk vellagret champagne ved et boligkjøp tidligere i år, og det var magisk! Krug holder fremdeles stand? Hvordan stiller den seg vs. Dom Perignon?
Skal ikke skryte på meg å være noen High-end champagne connoisseur, men setter personlig Krug foran DomP. Når det er sagt er begge virkelig gode produsenter av prima kvalitet!
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Har lyst til å blåse noen kroner på en flaske god vin og/eller champagne til jul. Maks. 5k (for å holde meg noenlunde saklig). Hvilke forslag ville dere gitt?
Mitt forslag er å gå for en flaske champis og en flaske rød så får man noe av det beste fra to verdner. Hvor i landet holder du til? Finnes og mye «ferdiglagret» Napa Cabs fra midten av 2000-tallet på lager på div pol i Oslo og Sandefjord som sikkert er dritgodt :)
F02DFC8F-68FE-4055-B835-C846224E4B10.png
E192A370-5E9E-4893-AB3E-A78EBEB4E5DD.png
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine og UJU
Mitt forslag er å gå for en flaske champis og en flaske rød så får man noe av det beste fra to verdner. Hvor i landet holder du til? Finnes og mye «ferdiglagret» Napa Cabs fra midten av 2000-tallet på lager på div pol i Oslo og Sandefjord som sikkert er dritgodt :)
Vis vedlegg 273804Vis vedlegg 273805

Gode forslag! Jeg er ofte i Oslo, så handler gjerne der. Hvilke Napa-cabs ville du foreslått? :)
 
På Vinderen har de Mayacamas 2001. Har ikke drukket noe Mayacamas før, men slik jeg forstår det lager de litt mer elegante viner med litt lavere alkohol enn mye annet der borte fra. Står på bucketlisten min!
Ellers har Aker Brygge Chateau Montelena fra 04 og 05. På Aker Brygge har de og Bollinger R.D på lager, så der har du en one stop shop hvis du velger å gå den ruten :)
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine, BigT og UJU
Mitt forslag er å gå for en flaske champis og en flaske rød så får man noe av det beste fra to verdner. Hvor i landet holder du til? Finnes og mye «ferdiglagret» Napa Cabs fra midten av 2000-tallet på lager på div pol i Oslo og Sandefjord som sikkert er dritgodt :)
Vis vedlegg 273804Vis vedlegg 273805

+1.(y)

En NV Krug trumfer en umoden Dom P. når som helst i min bok.
Støtter forøvrig forslaget om Bollinger R.D.
Fantastisk champagne.:)
 
Mange flotte forslag her! Alt noteres. Tar gjerne imot forslag til annet enn rødvin og champagne også.

Har for øvrig samme erfaring med Krug vs. Dom Perignon, som nevnt over her. Dom Perignon er flott, men litt oppskrytt.
 
Hva med noe søtt noe til desserten eller pepperkaker med blåmuggost?
81F24A3F-1054-4745-91B8-12E12F26BC57.png


Evt denne hvis du ikke føler for å blåse halve budsjettet på en halvflaske

2C1818A6-266B-4E51-AF9D-EB06D3D43C72.png
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Etter en god opplevelse med Au Bon Climat Los Alamos 2018 ble jeg nysgjerrig på alternativer i den stilen. Kongsgaard 2018 kjøp inn og konsumert i går. Helt fabelaktig! Sødme og smør godt balansert med god syre.
Da har jeg referansen, så er det bare å jakte billigere alternativer.

43B6856D-E82C-48B7-A5AF-47D4E9683302.jpeg
 
Etter en god opplevelse med Au Bon Climat Los Alamos 2018 ble jeg nysgjerrig på alternativer i den stilen. Kongsgaard 2018 kjøp inn og konsumert i går. Helt fabelaktig! Sødme og smør godt balansert med god syre.
Da har jeg referansen, så er det bare å jakte billigere alternativer.

Vis vedlegg 273866
Kongsaard er skikkelig snadder!

edit: fant bildet fra da jeg drakk denne nektaren.Fargen er helt on point:love:
1976E8F8-5455-4136-BE34-CF1B5F785DFB.jpeg
 
Redigert:
Apropos god Champagne, Senez Millésime 2002 i kveld.
Vis vedlegg 273925

Slenger inn en anbefaling på litt rimeligere champis enn 5.000 budsjettet. Hadde denne tidligere i uken til litt annet snacks.
En kasse av denne er ikke feil vil jeg påstå!

Virkelig på høyde med en DP fra 1999/2000 jeg hadde i fjor.
 

Vedlegg

  • 8E750DC5-5EFE-433D-B403-F5A8228B8C80.jpeg
    8E750DC5-5EFE-433D-B403-F5A8228B8C80.jpeg
    148,4 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: BigT og sunshine
F*** it. Jeg dobler budsjettet. Her var det mye inspirasjon å hente. Å ha et par gode flasker i kjelleren for 2022, skader heller ikke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen
F*** it. Jeg dobler budsjettet. Her var det mye inspirasjon å hente. Å ha et par gode flasker i kjelleren for 2022, skader heller ikke.
Hehe, i kjent TS-stil.
har du selv noen spesifikke preferanser/stiler du liker? Kam være enklere med målrettede tips.
 
Hehe, i kjent TS-stil.
har du selv noen spesifikke preferanser/stiler du liker? Kam være enklere med målrettede tips.

Sant å si, så liker jeg vel egentlig det meste. Tar gjerne imot tips til noen store, flotte hvitviner. Ser Kongsgaard er verdt å prøve. Ellers, så er vel Napa en trygg vei å gå på rødt….
 
Sant å si, så liker jeg vel egentlig det meste. Tar gjerne imot tips til noen store, flotte hvitviner. Ser Kongsgaard er verdt å prøve. Ellers, så er vel Napa en trygg vei å gå på rødt….
Ja støtter meg til kongsgaard. Nå er jo Napa veldig stort på rødt og du får hele spennet fra fruktige og delikate pinot-er til tunge massive Robert parker-stil Napa Cabs som blir noe helt annet.
noen jeg selv har vært heldig å prøve så langt har vært mayacamas, chateau montelena estate cab, opus one, dominus estate og stags leap.

amerikansk vin fikk jo virkelig vind i seilene etter at de gikk seirende ut av en blind-vinsmaking i 1976 hvor chateau montelena chardonnay og Stags Leap cab vant. Så begge de kan jo være artige å prøve selv om mye har skjedd siden -76 både i USA og Europa
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT