Dagens vin

Ja støtter meg til kongsgaard. Nå er jo Napa veldig stort på rødt og du får hele spennet fra fruktige og delikate pinot-er til tunge massive Robert parker-stil Napa Cabs som blir noe helt annet.
noen jeg selv har vært heldig å prøve så langt har vært mayacamas, chateau montelena estate cab, opus one, dominus estate og stags leap.

amerikansk vin fikk jo virkelig vind i seilene etter at de gikk seirende ut av en blind-vinsmaking i 1976 hvor chateau montelena chardonnay og Stags Leap cab vant. Så begge de kan jo være artige å prøve selv om mye har skjedd siden -76 både i USA og Europa

Montelena Chardonnay er knallgod. Fylte opp med den i sommer. Stags Leap har jeg allerede liggende, og har drukket litt av. Fantastisk den også. Jeg skal definitivt se nærmere på Mayacamas. Opus er heller ikke uaktuell.
 
  • Liker
Reaksjoner: larskp86
Da er det gjort litt innkjøp. Kongsgaard, Mayacamas, Chateau Montelena, Bollinger R.D…. Avventer dessertvin litt, da det stort sett bare er meg i heimen som drikker det. Da spanderer vi heller litt gammel sherry fra kjelleren. Så får vi se da, om det blir 1927 eller 1830 til jul i år…
 
Da er det gjort litt innkjøp. Kongsgaard, Mayacamas, Chateau Montelena, Bollinger R.D…. Avventer dessertvin litt, da det stort sett bare er meg i heimen som drikker det. Da spanderer vi heller litt gammel sherry fra kjelleren. Så får vi se da, om det blir 1927 eller 1830 til jul i år…
Rått!

I kveld koser kona og jeg oss med denne. Läsk!
3644BA21-2AF8-4F9D-A779-A6537FA9CF4B.jpeg
 
Redigert:
11 år gammel hvit Rioja. Kjøpt som et alternativ til hvit Lopez de Heredia. Oksidativ i stilen. Får litt surøl-vibber, på en god måte. Heavy på eiken, aprikos og litt krydder. God match til torsk, gulrotpuree med ingefær og stekt serranoskinke. Ikke i nærheten av LdH, men en morsom matvin som er et hyggelig bekjentskap.
C7F8494E-E1A9-4E66-B1AD-2A9C7A1FC0E7.jpeg
 
Mayacamas Chardonnay 2018 testet med høye forventninger. Dette blir ikke samme type som jeg er ute etter. Den har kraftig krydderpreg og punch men lite smør og litt ubalansert. Sikkert litt urettferdig kritikk, da jeg nok drakk den altfor ung. Tenker å teste 2017 for å se om den er annerledes.
Nb! Testet både med Burgund- og Universalglass uten at det var betydelig forskjell
64A73265-FFC6-45CA-9C99-FB9EF82AD0E4.jpeg
 
Jeg bestilte et par ekstra i går jeg også. SA er en egen verden av herlige mikro-produsenter. Du burde glede deg:)
Anbefaler på det sterkeste en (fly)tur til SA. Et fantastisk land og som nevnt ufattelig mye god vin! Bo 3-4 dager i CPT og 5-7 dager i Stellenbosch. Book ulike Wine Tours så du slipper å kjøre selv. ‍

De restaurantopplevelsene vi hadde der nede er noen av de beste vi har hatt! (Og vi har prøvd mange ⭐️/⭐⭐️/⭐⭐⭐️)
 
Anbefaler på det sterkeste en (fly)tur til SA. Et fantastisk land og som nevnt ufattelig mye god vin! Bo 3-4 dager i CPT og 5-7 dager i Stellenbosch. Book ulike Wine Tours så du slipper å kjøre selv. ‍

De restaurantopplevelsene vi hadde der nede er noen av de beste vi har hatt! (Og vi har prøvd mange ⭐/⭐⭐/⭐⭐⭐)
Takk for tips! Har lenge tenkt på en slik tur.
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
Anbefaler på det sterkeste en (fly)tur til SA. Et fantastisk land og som nevnt ufattelig mye god vin! Bo 3-4 dager i CPT og 5-7 dager i Stellenbosch. Book ulike Wine Tours så du slipper å kjøre selv. ‍

De restaurantopplevelsene vi hadde der nede er noen av de beste vi har hatt! (Og vi har prøvd mange ⭐/⭐⭐/⭐⭐⭐)
Var 5 dager på safari i SA i 2019. Fikk dessverre ikke opplevd noe mer enn det, men et land jeg definitivt skal tilbake til!

Kveldens vin til pinnekjøtt er forøvrig en gammel kjenning i ny årgang. Deilig!
2201BF24-34BF-47A1-8340-31D027F6C13A.jpeg
 
Takk for tips! Har lenge tenkt på en slik tur.
Bare send meg melding om du trenger tips. Vi tenkte en tur ned igjen nå til våren, men det er veldig dårlig stemning der nede nå pga covid. Mye opptøyer/demonstrasjoner og ran ++.
Så om det roer seg litt ila det kommende året så er det en fint tid å dra ned over jul og nyttår.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mulliner