Dagens trening

Har du noen gode tips til gravel-turer i østmarka @Ceramic ?

Nej tyvärr inte. Cyklat ett par turer till haukåsen radartårn men bor på andra sidan så blir oftast direkt ut i nordmarka och ring 4/5.

Har tänkt ta denna en dag. Ser dock inte ut att vara väldigt mycket grus även om service course nämner den som en gravel tur.

ABBA6CBE-7FD3-4FC0-9BEE-97E8AF259697.png

52CB4FDD-68BA-4DB1-8D4E-08B4397BF9BF.png
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: daghoi og Heftos
Nej tyvärr inte. Cyklat ett par turer till haukåsen radartårn men bor på andra sidan så blir oftast direkt ut i nordmarka och ring 4/5.

Har tänkt ta denna en dag. Ser dock inte ut att vara väldigt mycket grus även om service course nämner den som en gravel tur.

Vis vedlegg 241099
Vis vedlegg 241100

Sett litt på kart over området, og ser ut til å være mange blindveier i Østmarka. Skal prøve meg frem når snøen forsvinner. Ellers ser det ut som en fin tur du planlegger, men mye asfalt ja. Kan forøvrig anbefale å svinge innom Svartskog på vei hjem, veldig fint langs Bunnefjorden forbi Ingierstrand:)
 
Terreng-power-walk og seig styrkeøkt med fokus på rygg og ben. Elsker rumenske markløft!
 
  • Liker
Reaksjoner: Ivar
Starta dagen grytidlig med litt bevegelsestrening/amatøryoga. Fin skogtur i middels høyt tempo med hunden før frokost. Golftrening etter frokost. Lang gåtur med hunden gatelangs før middag. Så er det på’n igjen med styrke i morgen tidlig før jobb.
 
  • Liker
Reaksjoner: Heftos
2021 har jeg fokusert på styrketrening med kroppsvekt, spesifikt pull-ups. I januar 2021 var rekorden min 2 stykker, der den siste innebar en del sparking i lufta. Mot slutten av 2022 gjorde jeg 5 sett à 6 pullups med 3 min pause mellom settene, denne gangen uten sparking. Jeg holdt også på med noe vektløfting, spesifikt benk og overhead press. I løpet av året fikk jeg også full kontroll på hodestående på bar bakke.

Etter en god stund med generell styrkeoppbygging, har jeg den siste tiden begitt meg ut på markløft. Startet sakte og har fokusert mye på form, og filmet meg selv når jeg trener. Det gjør det lettere å rette opp småting når man trener alene, og anbefales på det sterkeste selvom man til tider føler seg dum der man setter opp et kamera før man skal løfte.

Har endelig følt at jeg stoler nok på løftene mine til å begynne å teste ut hvor tungt jeg faktisk kan løfte, og de siste par månedene har jeg gått fra 100kg til 125kg. Realistisk tror jeg at jeg skal klare rundt 140kg, men velger heller å øke med 2.5kg de gangene jeg løfter 1RM, heller enn å ødelegge meg med å løfte for mye på en gang. Uansett mangler jeg "bare" 7.5 kg til jeg løfter 1.5x kroppsvekt!

Det å øke markløft er nok det jeg vil fokusere på primært dette året, og sekundært vil jeg få til håndstående.
Veldig spent på dette året, håper jeg holder meg skadefri og motivert :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Heftos
Har brukt det tidligere. Du får mer trøkk og øker litt volum, da det binder vann i musklene. Nå for tiden, så bruker jeg kun preworkout med det klingende navnet «I am f**ed up». Enorm energiboost hvor kreatin er en av ingrediensene. For meg har dette vært vel så effektiv som kreatinbruken tidligere. Sikkert noen med mer erfaring på dette enn meg, men relativt ufarlige saker å prøve seg fram med, så sant man følger veiledningene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Utinaturen
Da er det bare å prøve å orientere seg i jungelen av Kreatinprodukter(y)

Effekten av kreatin er godt dokumentert, jeg pleier å bruke examine.com når jeg ønsker en oversikt over hva som er gjort av forskning på diverse kosttilskudd: https://examine.com/supplements/creatine/

Kortversjonen er at det ikke finnes noen stacks som har dokumentert bedre effekt enn gode gamle kreatin monohydrat :giggle:
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT og Utinaturen
En helt annen ting, er det flere her som tracker trening i Excel for å kunne analysere trender i ERM og lignende?
image_2022-01-11_181604.png


Opplever at enkelte syns dette er mer en litt nerd, men ville ikke forundre meg om det finnes noen likesinnede her inne.
 
  • Liker
Reaksjoner: Carrera
En helt annen ting, er det flere her som tracker trening i Excel for å kunne analysere trender i ERM og lignende?
Vis vedlegg 276409

Opplever at enkelte syns dette er mer en litt nerd, men ville ikke forundre meg om det finnes noen likesinnede her inne.
Holder sånn passe oversikt over treninga i hodet, men liker excel-opplegget ditt.
Ser du tar lange pauser mellom settene dine. Har du prøvd kortere pauser? 1-2min. Har hatt veldig god erfaring med det selv. Kjører 3x12 på 120 i markløft og 2min pause holder i massevis.
 
@Carrera

Jeg tar også kortere pauser på supplerende løft, men treningsprogrammet jeg kjører nå er spesifikt rettet mot styrkeløft. Målet mitt er altså rettet mot en, tung repetisjon og når målet er å løfte maksimalt er det en fordel å være noenlunde fresh i forkant. Du trener kanskje mer generelt for styrke/muskelvekst, og da gir kortere pauser mening.

Det fine med å ha en oversikt i Excel er at jeg kan hive alt over i grafer og analysere progresjon over tid. Selvfølgelig irriterende når trenden er synkende, men hvis utviklingen stagnerer kan jeg alltids gå inn og justere programmet. Nedgangen nedenfor skyldes at jeg har byttet fra en treningsblokk til en annen så den bekymrer meg ikke spesielt mye :giggle:

Capture_DLgraph.PNG
 
@Carrera

Jeg tar også kortere pauser på supplerende løft, men treningsprogrammet jeg kjører nå er spesifikt rettet mot styrkeløft. Målet mitt er altså rettet mot en, tung repetisjon og når målet er å løfte maksimalt er det en fordel å være noenlunde fresh i forkant. Du trener kanskje mer generelt for styrke/muskelvekst, og da gir kortere pauser mening.

Det fine med å ha en oversikt i Excel er at jeg kan hive alt over i grafer og analysere progresjon over tid. Selvfølgelig irriterende når trenden er synkende, men hvis utviklingen stagnerer kan jeg alltids gå inn og justere programmet. Nedgangen nedenfor skyldes at jeg har byttet fra en treningsblokk til en annen så den bekymrer meg ikke spesielt mye :giggle:

Vis vedlegg 276444
Trener generel styrke, legger ikke vekt på noe spes- annet enn at jeg har som mål og nå 200 i markløft. Er sikkert lurt med med tyngre løft og lengre pauser for å nå målet fortere, men har gitt meg selv tid til jul så har god tid. Har tenkt og holde en kroppsvekt jeg trives med også så det får ta den tida det tar
 
Har brukt kreatin monohydrat de siste årene vinterhalvåret. Personlig så opplever jeg meget god effekt, spesielt når progresjonen flater ut.. Før jeg begynte med kreatin lå jeg bom fast på ca 90kg maksløft i benk, etter tre måneder med kreatin var jeg oppe i 120kg. Eneste nedsiden jeg har erfart er ekstra (ca 2kg) vannvekt, men det forsvinner fort når jeg slutter. Brukt appen Fitbod til styrketrening i tre år nå, koster rundt 500 kroner i året men i mine øyne er den verdt det. Får fin variasjon i øvelser, vekt, gode instruksjoner, statistikk, historie og projiserte maksløft.
 
  • Liker
Reaksjoner: Utinaturen