Er det noen som har erfaring med Kreatin? Pros and cons
Da er det bare å prøve å orientere seg i jungelen av Kreatinprodukter![]()
Holder sånn passe oversikt over treninga i hodet, men liker excel-opplegget ditt.En helt annen ting, er det flere her som tracker trening i Excel for å kunne analysere trender i ERM og lignende?
Vis vedlegg 276409
Opplever at enkelte syns dette er mer en litt nerd, men ville ikke forundre meg om det finnes noen likesinnede her inne.
Trener generel styrke, legger ikke vekt på noe spes- annet enn at jeg har som mål og nå 200 i markløft. Er sikkert lurt med med tyngre løft og lengre pauser for å nå målet fortere, men har gitt meg selv tid til jul så har god tid. Har tenkt og holde en kroppsvekt jeg trives med også så det får ta den tida det tar@Carrera
Jeg tar også kortere pauser på supplerende løft, men treningsprogrammet jeg kjører nå er spesifikt rettet mot styrkeløft. Målet mitt er altså rettet mot en, tung repetisjon og når målet er å løfte maksimalt er det en fordel å være noenlunde fresh i forkant. Du trener kanskje mer generelt for styrke/muskelvekst, og da gir kortere pauser mening.
Det fine med å ha en oversikt i Excel er at jeg kan hive alt over i grafer og analysere progresjon over tid. Selvfølgelig irriterende når trenden er synkende, men hvis utviklingen stagnerer kan jeg alltids gå inn og justere programmet. Nedgangen nedenfor skyldes at jeg har byttet fra en treningsblokk til en annen så den bekymrer meg ikke spesielt mye
Vis vedlegg 276444
Spennende opplegg!En helt annen ting, er det flere her som tracker trening i Excel for å kunne analysere trender i ERM og lignende?
Vis vedlegg 276409
Opplever at enkelte syns dette er mer en litt nerd, men ville ikke forundre meg om det finnes noen likesinnede her inne.
Spennende opplegg!
Som uinnvidd, hva er det som skiller RPE fra intensitet? Jeg trener etter Texas Method, hvor vektene du skal bruke i de forskjellige øvelsene beregnes ut fra en prosent av din 5RM, og selv om det fungerer helt til man blir utbrent, ser jeg at det er flere dyrisk sterke folk som trener etter program som bruker RPE.
Jeg har også inntrykk av at RPE regnes som gullstandarden blant folk som kan mye om trening. Når det er sagt er jeg kanskje ikke den beste til å forklare konseptet for det tok en stund før jeg forstod det selv.
Kort sagt er RPE en måte å uttrykke intensitet på, akkurat som prosent av RM. Forkortelsen står for Rate of Perceived Exertion, og skalaen forteller noe om hvor tungt løfteren selv opplever et sett eller et enkelt løft.
For å ta et konkret eksempel, forrige lørdag var toppsettet mitt i markløft 100 kilo. I dag var det 105. Men begge føltes like tunge. RPE gir altså en konsistent måte å måle fremgang på, hvis jeg bare skrev opp sett og repetisjoner kunne det jo hende jeg bare tok i litt ekstra en dag uten at jeg egentlig var blitt noe sterkere
RPE er også grunnen til at jeg legger på 10/5 kilo per løft når jeg varmer opp. Det gir meg mulighet til å vurdere RPE og sikte meg inn på hva som skal være det tyngste løftet den dagen.
Vis vedlegg 276932
Nå har ikke jeg veldig god kjennskap til Texas Method, utover at jeg har blitt advart om at dette programmet er egnet for å drepe treningsglede om man følger det over lang tid. Men en måte å tenke på er at ved å ta utgangspunkt i lineær progresjon bestemmer du vekten du skal løfte før treningen. Da må du kanskje justere ytelsen din eller «effort» etter det som er dagens målvekt. Med RPE tenker man motsatt vei, man ønsker å holde ytelsen på et konstant nivå (f eks REP 8), og justerer heller vekten dersom man har en dårlig dag (eller en god dag).
For meg er dette en meningsfull måte å tenke på, det er jo naturlig at man ikke har samme utgangspunkt for å trene hver dag. Noen ganger har man sovet dårlig, spist dårlig – andre ganger har man en god dag og da bør man utnytte dette potensialet.
Men helt ærlig tenker jeg at det viktigste er å finne en form for trening man trives med. For min del jobber jeg med kvantitativ analyse, så det ligger nok naturlig for meg å overanalysere det meste jeg gjør. Samtidig har jeg holdt på med styrkeløft en stund, så hvis jeg skal få ut noe særlig mer av potensialet mitt må jeg nok trene forholdsvis målrettet. Til slutt er jeg aldri støl, sliten eller knekt av en treningsøkt, og det er kanskje det jeg ser på som det beste med RPE. Det er en form for skala som stopper de fleste fra å løfte seg selv ned i kjelleren – i hvert fall meg
Og beklager langt svar. Det er sjelden noen gidder å snakke med meg om trening, så dette tok visst litt av.
Jeg ble jo nesten giret på å begynne styrketrening igjen.Jeg har også inntrykk av at RPE regnes som gullstandarden blant folk som kan mye om trening. Når det er sagt er jeg kanskje ikke den beste til å forklare konseptet for det tok en stund før jeg forstod det selv.
Kort sagt er RPE en måte å uttrykke intensitet på, akkurat som prosent av RM. Forkortelsen står for Rate of Perceived Exertion, og skalaen forteller noe om hvor tungt løfteren selv opplever et sett eller et enkelt løft.
For å ta et konkret eksempel, forrige lørdag var toppsettet mitt i markløft 100 kilo. I dag var det 105. Men begge føltes like tunge. RPE gir altså en konsistent måte å måle fremgang på, hvis jeg bare skrev opp sett og repetisjoner kunne det jo hende jeg bare tok i litt ekstra en dag uten at jeg egentlig var blitt noe sterkere
RPE er også grunnen til at jeg legger på 10/5 kilo per løft når jeg varmer opp. Det gir meg mulighet til å vurdere RPE og sikte meg inn på hva som skal være det tyngste løftet den dagen.
Vis vedlegg 276932
Nå har ikke jeg veldig god kjennskap til Texas Method, utover at jeg har blitt advart om at dette programmet er egnet for å drepe treningsglede om man følger det over lang tid. Men en måte å tenke på er at ved å ta utgangspunkt i lineær progresjon bestemmer du vekten du skal løfte før treningen. Da må du kanskje justere ytelsen din eller «effort» etter det som er dagens målvekt. Med RPE tenker man motsatt vei, man ønsker å holde ytelsen på et konstant nivå (f eks REP 8), og justerer heller vekten dersom man har en dårlig dag (eller en god dag).
For meg er dette en meningsfull måte å tenke på, det er jo naturlig at man ikke har samme utgangspunkt for å trene hver dag. Noen ganger har man sovet dårlig, spist dårlig – andre ganger har man en god dag og da bør man utnytte dette potensialet.
Men helt ærlig tenker jeg at det viktigste er å finne en form for trening man trives med. For min del jobber jeg med kvantitativ analyse, så det ligger nok naturlig for meg å overanalysere det meste jeg gjør. Samtidig har jeg holdt på med styrkeløft en stund, så hvis jeg skal få ut noe særlig mer av potensialet mitt må jeg nok trene forholdsvis målrettet. Til slutt er jeg aldri støl, sliten eller knekt av en treningsøkt, og det er kanskje det jeg ser på som det beste med RPE. Det er en form for skala som stopper de fleste fra å løfte seg selv ned i kjelleren – i hvert fall meg
Og beklager langt svar. Det er sjelden noen gidder å snakke med meg om trening, så dette tok visst litt av.