Dagens middag

Litt sent bilde, men godt var det :D
Har aldri laget culotte før, med det var svært vellykket, og skal gjentas.
Tykt fettlag for min smak, så spiste ikke alt fettet, men kjøttet ble nydelig.
1000007703.jpg

I dag blir det enkelt og godt. Benfri laksefilet til tining. Filitert ut fra hel fisk. Diverse rotgrønnsaker (sellerirot, pastinakk, gulrot, hvitløk, sjalottløk fra lokalt gårdsutsalg) i ovnen ca. 60 min, siste 15 min med laksefiltene liggende på toppen. Lettere enn å lage omelett.

20240707_131302.jpg
20240707_131307.jpg

Edit:

1000013231.jpg
1000013232.jpg

Redigert:
jeg kan få lettere angst ved tanken på mat med ukjent hothetsinnhold etter å ha bodd i india i min grønne ungdom; en gang var jeg i bryllup med over 70 ulike hovedretter, og alle mine tenkte skalaer for styrke ble sprengt, og jeg ble nesten matparanoid etterfulgt av spisevegring i lange tider deretter; de andre 1000 gjestene derimot åt og slurpet og storkoste seg som om alt var like tannløst og mildt som norvegia og isbergsalat.

forøvrig vil jeg anbefale denne snille og aromatiske men ikke helt uskyldig sterke isot chili - en teskje er knallgodt sammen med en knivsodd cayenne i en simpel enmannsomelett på 3 egg :cool:

Vis vedlegg 373787
Vis vedlegg 373788
Jeg er også veldig glad i disse mer 'runde' chilitypene fra Tyrkia og midtøsten. Veldig glad i aleppo pepper-flak.

• Elsker
Reaksjoner: holmby
mr gowf ball - spørsmål angående dine kniver fra laguiole: oppstår det etterhvert tynne grå strekmerker i overflaten på tallerkenene fra stålet i knivene?
Ja og nei.
På talerkenen på bilder så får vi grå streker når eldstemann på fire rører i grøten med spiseskjeen, og har sett noen etter disse knivene, men tror der har mer med at talerkene er 14 år gamle fra ikea.

På «finserviset» fra wedgwood er det ingen antydninger til noen merker :)

Ja og nei.
På talerkenen på bilder så får vi grå streker når eldstemann på fire rører i grøten med spiseskjeen, og har sett noen etter disse knivene, men tror der har mer med at talerkene er 14 år gamle fra ikea.

På «finserviset» fra wedgwood er det ingen antydninger til noen merker :)
takk for svar.

jeg hadde tidligere hverdagsservise fra wedgwood, napoleon ivy - og det fikk bra med merker. etterhvert ble jeg så trøtt av hele greia at jeg slynget ut som frisbee hver eneste del fra min brygge mot glomma, inkludert terriner & fat. angrer meg ikke et sekund - det var bra gøy! da min dysfunksjonelle familie kom på besøk like etter dette ble de lange i maska da de fikk servert maten på papptallerkener :ROFLMAO:

har hørt det er en bestemt metallegering i stålet som sørger for selve merkene som dannes der glasuren ripes, men jeg er ikke sikker. skal google meg fram til en løsning. tynne mikroriper blir det åkkesom, men det er de synlige grå merkene som er irriterende. kanskje jeg må begynne spise med bare hendene…

Redigert: