Bilspotting

Medlem
10. sep. 2009
Innlegg
710
En god start på dagen:
Det er ikke ofte jeg snur meg etter biler i Oslos gater, men på vei til jobben i dag passerte jeg en Lancia Stratos
(http://en.wikipedia.org/wiki/File:Lancia_Stratos.JPG).

Det var flere lukseriøse biler foran og bak ham i køen. Disse krever kun at en har råd til dem (eller klarer å overtale banken sin om det). Å kjøre noe så ukomfortabelt som en rallylegende til jobben krever en ekte entusiast.

Tommelen opp og hatten av!

Det synes jeg var verdt en ny tråd.
 
Observert utenfor døren min torsdag i forrige uke, en sort mattlakkert nyere Ferrari..

Fin bil.. men matt sort lakk er vel litt 2007?? :)
 
Observert utenfor døren min torsdag i forrige uke, en sort mattlakkert nyere Ferrari..

Fin bil.. men matt sort lakk er vel litt 2007?? :)

Helt sikkert folie... En del som legger det på, enten for å spare lakken eller for de synes det ser bra ut...
 
@DJM: Du er for sen. 2007 var det allerede helt ut. Matt lakk er bare sååååå 2005:). En tidligere kollega hadde i 2005 en Porsche 911 GT3 i matt olivengrønn med felger i samme farge. Bedre kan man neppe fortelle omverden at man strunter i annenhåndsverdi.

@schmelck: Du har rett - Delta Integrale er dessverre et altfor sjeldent syn. Den er en fest å kjøre, men det mest geniale med den bilen er at det for uinnvidde ser ut som om du har stylet gamlemors italienske småbil litt for mye. Først når de prøver å holde følge med deg på svingete vinterlige fjellveier skjønner de hvorfor bilen dominerte rallyverden i en årrekke.
 
Jeg har fortsatt til gode å se en startos i levende live, men det er en integrale som durer rundt i nabolaget i ny og ne, det er en nydelig bil med en nydelig dur fra motoren. Har drømt om en slik en lenge!!
 
Lancia Stratos

En god start på dagen:
Det er ikke ofte jeg snur meg etter biler i Oslos gater, men på vei til jobben i dag passerte jeg en Lancia Stratos
(http://en.wikipedia.org/wiki/File:Lancia_Stratos.JPG).

Det var flere lukseriøse biler foran og bak ham i køen. Disse krever kun at en har råd til dem (eller klarer å overtale banken sin om det). Å kjøre noe så ukomfortabelt som en rallylegende til jobben krever en ekte entusiast.

Tommelen opp og hatten av!

Det synes jeg var verdt en ny tråd.

Tenker bilen du så var rød og hadde reg nr DC 76208, den tror jeg er den eneste i Norge, den var ihvertfall den eneste som ble solgt ny her i landet og registrert for bruk på veien.
Jeg har flere bilder av den men akkurat nå så finner jeg bare et dårlig bilde i foto albumet mitt. Men skal laste opp bilder så snart jeg finner dem.:D
DSC00309.jpg


Stratos er en heftig bil det er helt sikkert. Flytter seg greit med en 2 liter Ferrari V6.
Lancia er mitt favoritt merke når det gjelder biler, selv om jeg kjører en eldre mercedes så er det Lancia som er det store.
Det sto en Thema til salgs på finn.no for en kort tid siden som jeg siklet på.
Thema 832 Ferrari serie 2 for den latterlig lave prisen kr 132000,- eller noe sånt. Strøken bil med alt av options. det må vel ha vært et godt kjøp for den som fikk den vil jeg tippe?:mrgreen:
Det er kjipt å være blakk når det dukker opp sånt snadder til salgs.
 
Ja, miczer, den var rød, men jeg fikk ikke sett nøyere på nummeret. Denne ble sett i Oslo, men for 10-15 år siden så jeg også en som ble flittig brukt av en kamerats bilgale nabo i Stavanger. Det er mulig at det er den samme bilen, men sjansen for at den er bruktimportert fra utlandet er også stor.

Du har helt rett når det gjelder Lancia. Det er få bilmerker jeg har mer respekt for, men vel å merke ikke for det de lager i dag. Forskjellige bilskribenter har med vekslende hell tatt på seg den umulige oppgaven å rangere de mest innovative og viktige bilene i historien. Man kan stride om mye i en slik sammenheng, men at den lille produsenten Lancia fortjener 2-3 plasser på en topp 10 liste er det stor enighet om. Klokkesamlere som lar seg fascinere av den mekaniske sjarmen til et urverk, burde ta en titt på hvordan Lancia konstruerte ting. Lancia-ingeniørenes glede ved å konstruere ting resulterte i vakre og elegante løsninger, men som av og til ble unødvendig kompliserte. Askebegeret i en av deres 50-talls biler (Aurelia tror jeg) hadde f.eks. omtrent like mange deler som Rolex-urverk.

Dessverre finnes det i dag ikke et marked som setter pris på slikt og Lancia er som Alfa Romeo redusert til et designstudio som lager formmessig nydelige biler, men det er også alt. Fiat, som i dag eier hele suppa, har gjort mye for å ødelegge italiensk bilkultur, men de har i det minste sørget for at den har overlevd. Selv i Italia er det begrenset hvor mange tiår man kan produsere automotiv kunst mens man går konkurs hver gang en ny modell lanseres.

Selg bundespanzeren din og kjøp Lancia Thema 8.32. Masse plass, blodsprek Ferrari-motor, anerkjennende blikk fra bilkjennere (alle andre tror du kjører en gammel Saab), varsellys og elektronikk som lever sitt eget liv, søvnløse netter over den rare ulyden i fremre hjuloppheng (senere for bakre og skal vifta egentlig ule sånn?, osv), pussig kjørestilling, varmgang ved bykjøring, interessant oppførsel på glatta, ekstatisk glede når forholdene stemmer på favorittveien og verdens beste soundtrack fra motoren. Hvor ellers får du dette for 132'?
 
Lancia

Ja, miczer, den var rød, men jeg fikk ikke sett nøyere på nummeret. Denne ble sett i Oslo, men for 10-15 år siden så jeg også en som ble flittig brukt av en kamerats bilgale nabo i Stavanger. Det er mulig at det er den samme bilen, men sjansen for at den er bruktimportert fra utlandet er også stor.

Du har helt rett når det gjelder Lancia. Det er få bilmerker jeg har mer respekt for, men vel å merke ikke for det de lager i dag. Forskjellige bilskribenter har med vekslende hell tatt på seg den umulige oppgaven å rangere de mest innovative og viktige bilene i historien. Man kan stride om mye i en slik sammenheng, men at den lille produsenten Lancia fortjener 2-3 plasser på en topp 10 liste er det stor enighet om. Klokkesamlere som lar seg fascinere av den mekaniske sjarmen til et urverk, burde ta en titt på hvordan Lancia konstruerte ting. Lancia-ingeniørenes glede ved å konstruere ting resulterte i vakre og elegante løsninger, men som av og til ble unødvendig kompliserte. Askebegeret i en av deres 50-talls biler (Aurelia tror jeg) hadde f.eks. omtrent like mange deler som Rolex-urverk.

Dessverre finnes det i dag ikke et marked som setter pris på slikt og Lancia er som Alfa Romeo redusert til et designstudio som lager formmessig nydelige biler, men det er også alt. Fiat, som i dag eier hele suppa, har gjort mye for å ødelegge italiensk bilkultur, men de har i det minste sørget for at den har overlevd. Selv i Italia er det begrenset hvor mange tiår man kan produsere automotiv kunst mens man går konkurs hver gang en ny modell lanseres.

Selg bundespanzeren din og kjøp Lancia Thema 8.32. Masse plass, blodsprek Ferrari-motor, anerkjennende blikk fra bilkjennere (alle andre tror du kjører en gammel Saab), varsellys og elektronikk som lever sitt eget liv, søvnløse netter over den rare ulyden i fremre hjuloppheng (senere for bakre og skal vifta egentlig ule sånn?, osv), pussig kjørestilling, varmgang ved bykjøring, interessant oppførsel på glatta, ekstatisk glede når forholdene stemmer på favorittveien og verdens beste soundtrack fra motoren. Hvor ellers får du dette for 132'?

Den 832 Themaen ble solgt for en uke eller to siden, jeg hadde tidligere en Thema 6V som jeg blåste topppakningen på samtidig som automatkassen gikk til H.. Det var en fet bil på alle måter, vanvittig god å kjøre, behagelig og støysvak i cupeen. Savner den, men lurer på en Kappa 3.0 LX eller en 2.4 5.20. Det er absolutt kanonbiler det også, en bekjent av meg har en Kappa 2,0 turbo og jeg har testa den og ble imponert må jeg si.

Jeg må jo si at jeg synes at Thesis er en horribelt fet bil, men det er ikke så mange av dem her til lands og import blir ikke aktuellt da det blir for dyrt. Det er jo mye billigere å kjøpe norskregga enn det man betaler i importavgifter alene. Lancia er jo ikke noe verdt på det norske bruktmarkedet. Det er bare de mest kjente eldre modellene som gjerne har hatt en viss tilknytning til rally og annen bilsport som er verdt noe her i landet. Til og med Integrale turbo evo er jo billigere her i Norge enn det de koster å kjøpe i Tyskland. For ikke å snakke om den nest siste Deltaen, som turbo med 4x4 ligger de jo godt under 50 lapper.

Hvis det var den Stratosen jeg lastet opp et bilde av så var jeg noen få millimetre fra å kjøpe den for mange år siden, da var den til salgs for 132 lapper og var i stand nesten som ny. Nå er den nok verdt litt mere, de selges vel for rundt millen i Europa hvis de er i god stand. Det er en sinnsyk bil og så liten som den er, første gangen jeg så en så fikk jeg nesten sjokk. Jeg trodde den var mye større etter å ha sett den kun på bilder i blader. Egentlig så er jeg glad for at jeg ikke kjøpte den, hadde sittet og forbannet meg over å ikke ha den lenger for all evighet , er nok av biler og sykler jeg aldri skulle ha kvittet meg med. men man måtte jo hatt et parkeringshus for å lagre dem og en mindre pengebinge for å holde dem i orden.

har lurt på å selge den gamle 190e 2,3-16 jeg har nå men jeg føler at jeg ikke får noen tilsvarende bil igjen for de pengene jeg får for den. Får vel maks 70-80 lapper for den så det blir vel til at jeg beholder den. Det er en artig bil det også som flytter seg og henger på veien som limt. Men er ikke noe komfort da de har spart på lydisolering pga vekt osv. Den holder følge med det meste av mer moderne biler med sine 185 originale Cosworth hester. Den ser litt harry ut med stylingsettet so er fra fabrikk, mange folk tror jeg har montert styling kit på den. Det eneste som ikke er originalt på bilen er cd spilleren og radioantennen og så har jeg satt i et originalt ratt fra en W124 500E.

Men jeg er stadig inne på tanken om en Lancia, Alfa av nyere modell synes jeg ikke noe om. Alfa er ikke intr etter de sluttet med bakhjulstrekk synes jeg. det er de gode gamle Alfetta og Bertone coupe osv som er det som gjelder derfra. En bekjent av meg kjøpte seg en av de nyeste Sportwagon med 2 liter bensin motor, han er ikke fornøyd med den sier han. jeg har prøvd den bilen hans og jeg ble ikke så veldig imponert jeg heller. Kul bil å se på men Alfa følelsen er borte synes jeg.

Lancia er og blir det som gjelder hvis det skal skiftes bil for min del. Klart at en Quattroporte fra Bologna er ikke å forakte det heller men da begynner det å koste en del mere.

En annen ting med Lancia som jeg stusser litt over, det er at de bruker Sol-korset i sin logo.
Sol-korset er jo forbudt som symbol i større deler av Eu pga at Adolf brukte det i sitt system.
Må jo nesten si at de folka på Lancia må ha guts som fortsatt bruker dette symbolet.

Fiat har nok gjort sitt for bilindustrien på godt og vondt, men uten Fiat hadde det ikke vært noen Lancia, Alfa, Ferrari eller Maserati så vi må nesten gi en honnør til dem alikevel synes jeg.
Eller for å si det på en annen måte, uten Fiat, inget Italia!
 
Stratos

Var å så starten på Gumball i London for noen år tilbake, blant bilene sto denne:
DSC05509.jpg


Så vidt jeg vet var den ikke med i løpet, men kun til utstilling i forkant. Har alltid digget Stratosen, her er en fin liten sak til de som får igjen på skatten http://www.carclassic.com/stock.asp?Ref=EG99&Lang=en

Det der er den nyere typen Stratos som jeg ikke trodde kom lenger enn en prototype og aldri ble produsert. Den har en V8 fra Ferrari og veier under et tonn. Heftig farge på den også.:eek: Det er forøvrig ingen Lancia heller.
Den er visstnok laget av et privat mindre firma i Østerrike som har tatt ut rettigheten til å bruke Stratos navnet som sitt eget. Lancia hadde ikke beskyttet navnet Stratos som eget varemerke.

Starten på Gumball vil jeg tro at det var mye heftige maskiner å se på..;)
 
Den er visstnok laget av et privat mindre firma i Østerrike som har tatt ut rettigheten til å bruke Stratos navnet som sitt eget. Lancia hadde ikke beskyttet navnet Stratos som eget varemerke.

Starten på Gumball vil jeg tro at det var mye heftige masiner å se på..;)

Mener saken var det at Lancia hadde glemt å fornye varemerkebeskyttelsen eller noe slikt, men mulig du har rett!
Det var forøvrig en rimelig vanvittig samling biler ja! Har mye gode bilder fra den dagen :)
 
GumBall og Stratos

Mener saken var det at Lancia hadde glemt å fornye varemerkebeskyttelsen eller noe slikt, men mulig du har rett!
Det var forøvrig en rimelig vanvittig samling biler ja! Har mye gode bilder fra den dagen :)

Tenker jeg nok.;) Har det vært noen fra Norge med i GumBall racet? Synes å huske at det var med noen nordmenn med en Honda Civic eller noe sånt.

Her er en link om den grønne Stratosen:
http://www.lanciadata.com/lancisti/nyh_stratos2005.asp
 
Var en Nordmann med i år. Husker ikke hva han heter, men han kjørte ihvertfall en Porsche Panamera. Og når jeg tenker mer om var Leif Kristian Haugen med Jon Olsson på USA etappen i denne bilen:

Bakke4-710x459.jpg
 
GumBall

Var en Nordmann med i år. Husker ikke hva han heter, men han kjørte ihvertfall en Porsche Panamera. Og når jeg tenker mer om var Leif Kristian Haugen med Jon Olsson på USA etappen i denne bilen:

Bakke4-710x459.jpg

Lambo med skiboks, det har jeg ikke sett før. Jon Olsson & co må ha med seg skiene. he he, Rått!:D
 
Tenker jeg nok.;) Har det vært noen fra Norge med i GumBall racet? Synes å huske at det var med noen nordmenn med en Honda Civic eller noe sånt.

Her er en link om den grønne Stratosen:
http://www.lanciadata.com/lancisti/nyh_stratos2005.asp

Ja vet det i hvertfall har vært med nordmenn to ganger, leste en artikkel i et bilblad for noen år tilbake om to som var med. De kjørte en rød 911 av eldre årgang om jeg ikke husker feil, mener det var et eller annet spesielt med bilen som gjorde at de fikk være med uten at jeg husker helt hva det var.

Mener også å huske noen nordmenn som deltok med en Z3 M Coupe eller noe slikt et år...
 
Tenker jeg nok.;) Har det vært noen fra Norge med i GumBall racet? Synes å huske at det var med noen nordmenn med en Honda Civic eller noe sånt.

Har vært med nordmenn flere ganger. Kjente til et par av de som er nevnt ovenfor, og tillegg var det vel med 2 norske biler i tillegg til Atle Gulbrandsens bil da han laget dokumentar om Gumball for noen år siden.
 
1 stk. Tesla Racer eller hva den heter, observert i bakgården i Sommerrogt. 1.
Ikke Frederic Hauges Tesla.. Mao. minst to i byen