Bilsnakk

No offence @kvasbo, men at du tør å uttale deg om hva slags biler som er kule er ganske vanskelig å forholde seg til.

Det trenger ikke være stygt, sært og elektrisk for å være kult.

Nei, det finnes masse kult som ikke er sært, stygt og elektrisk.

Men i mine øyne er G-wagen med stor motor er fortsatt så langt ut på motsatt side av kul-skalaen man kan komme. Sånn ca. samme sted på harryskalaen som ferdighullede jeans og Afterski.
 
Nei, det finnes masse kult som ikke er sært, stygt og elektrisk. Men G-wagen med stor motor er fortsatt så langt ut på motsatt side av kul-skalaen man kan komme.
Men hvordan kan du med din mildt sagt frynsete historikk når det gjelder bil påberope deg å være fasit?

Hvis så mange liker den at de ikke greier å produsere nok så må vel det fortelle noe om at den kanskje blir oppfattet som kul? Bare ikke av deg.
 
Jepp, akkurat som hullete jeans, Tix og afterski.

Mange synes åpenbart det er kult, jeg er fullstendig uenig. Fasit har ingen.

(Rask G-wagen er kulere enn Lambo Urus, da. Det skal den ha!)
 
Har faktisk ikke så frynsete historikk!


Årsmodell
Bmw 3201996
Mini Cooper2001
Ford Focus2009
Fiat 5002011
Mazda MX-51997
Tesla Model S P852014
Mercedes B2015
Tesla Model S 85D2015
BMW i32014
Honda E2020
Polestar 22021
Volkswagen Transporter2001
Tesla Model X2019
Mini Remastered1987
Bmw iX2022
AMC Gremlin1975
Id.buzz2022
Mazda MX-52023
 
  • Elsker
Reaksjoner: Todda
Har faktisk ikke så frynsete historikk!


Årsmodell
Bmw 3201996
Mini Cooper2001
Ford Focus2009
Fiat 5002011
Mazda MX-51997
Tesla Model S P852014
Mercedes B2015
Tesla Model S 85D2015
BMW i32014
Honda E2020
Polestar 22021
Volkswagen Transporter2001
Tesla Model X2019
Mini Remastered1987
Bmw iX2022
AMC Gremlin1975
Id.buzz2022
Mazda MX-52023
Det kommer an på øyet som ser ;)

Mini Remastered, Fiat 500 og BMW 320 (E36) er de som kunne fått det til å rykke litt hos meg.

Men så er vi alle forskjellige :)
 
Legger min ut for hogg også ;)

  • 1986 Ford Sierra 2.0 is
  • 1991 Toyoya Celica GT-R Carlos Sainz edt.
  • 1996 Volvo 850 20v
  • 2004 Audi A6 1.8TQ
  • 2013 MB A180 cdi
  • 2016 MB E220 cdi 4-matic
  • 2016 Audi S8L
  • 2016 MB CLS 350 cdi 4-Matic
  • 2022 MB GLE 350de 4-Matic
Pluss et vell av varebiler fra Berlingo til Vito.
 
  • Liker
Reaksjoner: kvasbo
Du har en greie for gubbebiler? ;)
Blir sånn når du får 3 unger før du er 24 :D så da har det ikke blitt rom for noe spesielt morsomt. Men nå er jeg jo 40 så da kan man jo kanskje unne seg noe morsomt ifm den krisen ;)

Også er jeg nok litt konservativ når det gjelder bil.
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch
Men hele poenget med G-wagon er jo at den er kul. Hvis du bare skal ha noe ukult og praktisk kan du jo bare gå for en Caravelle eller V-klasse. Eller Landcruiser hvis det er SUV som må til.

Men det er jo ikkje kult med en diver som ikkje er vanntett og det er heller ikkje kult med en enorm suv uten nødvendig plass .
 
  • Liker
Reaksjoner: kvasbo
Legger min ut for hogg også ;)

  • 1986 Ford Sierra 2.0 is
  • 1991 Toyoya Celica GT-R Carlos Sainz edt.
  • 1996 Volvo 850 20v
  • 2004 Audi A6 1.8TQ
  • 2013 MB A180 cdi
  • 2016 MB E220 cdi 4-matic
  • 2016 Audi S8L
  • 2016 MB CLS 350 cdi 4-Matic
  • 2022 MB GLE 350de 4-Matic
Pluss et vell av varebiler fra Berlingo til Vito.

Celicaen var kul . Husker en kompis hadde en slik . Eg hadde også en Sierra 2.0 is .
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
3 siste bilar her har vore Subaru Outback.
Skremmande praktisk bil.
Før det hadde eg 2xMercedes,1xBimmer og 1xAudi.

Sånn mtp økonomi har Subaruane vore enormt mykje meir økonomiske, køyremessig savnes sjølvsagt dei 4 bilane som kom før Subarurushet....


Det som er endå meir skremmande er at det er INGEN nybil som fristar lenger. Er EL greia, og at ein begår økonomisk sjølvmord av å velge noko anna som er grunnen.....
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
3 siste bilar her har vore Subaru Outback.
Skremmande praktisk bil.
Før det hadde eg 2xMercedes,1xBimmer og 1xAudi.

Sånn mtp økonomi har Subaruane vore enormt mykje meir økonomiske, køyremessig savnes sjølvsagt dei 4 bilane som kom før Subarurushet....


Det som er endå meir skremmande er at det er INGEN nybil som fristar lenger. Er EL greia, og at ein begår økonomisk sjølvmord av å velge noko anna som er grunnen.....
Leasing er svaret. Bare å levere tilbake igjen når du er ferdig. Ikke noe stress mtp at du begår økonomisk selvmord for å kjøpe noe annet enn batteribil.
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Men det er jo ikkje kult med en diver som ikkje er vanntett og det er heller ikkje kult med en enorm suv uten nødvendig plass .
Da er GLS det siste alternativet jeg kan tenke meg uten at du må ty til varebil eller trauste alternativer.
Men synes du G-klasse var båt så er ikke GLS mye bedre for å si det pent ;)
 
Hei. Et spørsmål til de som er mer bilkyndige enn meg selv:

Kjøpte en GLC 350e i 2020 for 500k. Godt fornøyd med den. Den har nå kjørt i underkant av 50k km, og jeg vil anslå salgsverdi rundt 370k.

Bor på Vestlandet. Kjører mest korte turer (ergo: elektrisk), og har ingen store bompengeutgifter. Så driftskostnadene er relativt lave.

Har overveid skifte til helelektrisk (en ny Tesla model Y long range 4wd, eller tilsvarende), men jeg ønsker å få en bedre forståelse av forventet totalkostnad over en 10 års periode før jeg avgjør dette. Skjønner at man ikke kan spå fremtiden (ulike avgiftsendringer og endring i bruk), men tror dere det vil være en stor forskjell i totalkostnad (verditap + driftskostnader) de neste 10 (ish) årene ved:

Alternativ a) Beholde hybriden
Alternativ b) Selge hybriden nå, og kjøpe Model Y (eller tilsvarende)
 
Hei. Et spørsmål til de som er mer bilkyndige enn meg selv:

Kjøpte en GLC 350e i 2020 for 500k. Godt fornøyd med den. Den har nå kjørt i underkant av 50k km, og jeg vil anslå salgsverdi rundt 370k.

Bor på Vestlandet. Kjører mest korte turer (ergo: elektrisk), og har ingen store bompengeutgifter. Så driftskostnadene er relativt lave.

Har overveid skifte til helelektrisk (en ny Tesla model Y long range 4wd, eller tilsvarende), men jeg ønsker å få en bedre forståelse av forventet totalkostnad over en 10 års periode før jeg avgjør dette. Skjønner at man ikke kan spå fremtiden (ulike avgiftsendringer og endring i bruk), men tror dere det vil være en stor forskjell i totalkostnad (verditap + driftskostnader) de neste 10 (ish) årene ved:

Alternativ a) Beholde hybriden
Alternativ b) Selge hybriden nå, og kjøpe Model Y (eller tilsvarende)
Jeg skal ikke påstå at jeg kan spå fremtiden, men jeg kan gi noen synspunkter og noen fakta.
- Hybrider har blitt og blir veldig mye dyrere i innkjøp da det blir innført en del mer avgifter på disse fremover. Så gjenkjøp av din GLC i f eks 2025 modell blir nok veldig dyr.

- Elbiler har begynt å tape seg i verdi noe som tilhørte sjeldenheten bare for noen år siden. Nå er det spesielt de dyreste som taper mest, men som du sikkert har fått med deg så er det en del Tesla eiere/forhandlere som går på en smell fremover også.
Så et normalt verditap tilsvarende fossilt kommer vi til å se i større grad på el biler fremover. (Typ 10% tap ved å ta den ut av butikken så 10% hvert påfølgende år, osv.)
Når det nå er 1500 e tron, 550 Taycan og nesten 3.000 Tesla på markedet så sier det seg selv at de selgerne må ta et tap for å bli kvitt bilen.

- Det er flere bilforhandlere som melder om økt salg av fossilt/hybrid og innbytte av el biler.

- Servicekostnader vil alltid være billigere på el uansett hvordan en snur på regnestykket. Hva det koster på en GLC aner jeg ikke, men antar ca 12.000 per 30’ km.

- Kjører du stort sett el med hybriden så kan man jo si at du like gjerne kunne kjøpt en elbil da du ikke har behov for rekkevidden en hybrid gir. Om du derimot av og til tar lengre turer og liker komforten av å ikke måtte stresse med lading, så er jo hybrid tingen.

In the end så mener jeg denne avgjørelsen kun kan tas på bakgrunn av dine kjørevaner+din interesse for bil.
GLC er en fin og bra skrudd sammen bil. Det er noe annet enn man kan si om den bilen du vurderer å kjøpe. Som en skrev her inne: ser ut som den er banket ut av noen bokser med ananas. Og kvaliteten har du vel hørt nok om.
Så det å gå fra tysk premium til amerikansk ananasboks vil nok føles som en stor nedtur om du er litt glad i bil.
 
GLC er en fin og bra skrudd sammen bil. Det er noe annet enn man kan si om den bilen du vurderer å kjøpe. Som en skrev her inne: ser ut som den er banket ut av noen bokser med ananas. Og kvaliteten har du vel hørt nok om.
Så det å gå fra tysk premium til amerikansk ananasboks vil nok føles som en stor nedtur om du er litt glad i bil.
Herlig beskrivelse @gullet Innertier dette :ROFLMAO:
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet