Bilsnakk

Jeg tror det, det er noen smårom under i tillegg til i sidene bak. Jeg prøvesatt litt baki jeg også, oppfattet ikke noen nevneverdig forskjell mellom ID4 og Enyaq. Jeg er 190cm og satt greit "bak meg selv", så jeg tror nok det holder i lange baner for barna og kona:)

Bestilte for øvrig her om dagen, iV80, rød med 20'' Vega, soltak og ellers greit utstyrt. Levering juli-ish.
Vis vedlegg 247645

Har litt etterkjøpskvaler nå som EV6 er lansert, så da tegnet jeg like greit kontrakt på en sånn også. Levering desember/januar. Litt usikker på hva jeg gjør med akkurat det, kona er medium minus fornøyd med den avgjørelsen.
Vis vedlegg 247646
Har litt samme problemet selv, er alltid noe nytt som kommer om 6mnd som det kanskje er verdt å vente på. Men er nesten sikker på at det blir Skoda denne gangen.
 
  • Liker
Reaksjoner: krille
  • Liker
Reaksjoner: krille
Etter x antall forsøk å vaske bilvinduene innvendig uten noe godt resultat så prøver jeg på ts ; Har noen noe godt tips hvordan jeg kan få rutene rene og klare innvendig? Har prøvd meg med jif universal men så snart solen titter frem er det skjenete og ikke godkjent i min bok. Tips taes i mot (y)

Autoglym Fast Glass synes jeg er god. Ellers kan Zalo + 7 % eddik og vann blandes på en sprayflaske og brukes med relativt godt resultat. Er ikke så glad i mikrofiber på akkurat vinduene, noen av de loer en del, men med riktig klut fungerer det greit.
 
Dette var mildt sagt en gøy bil og prøve:eek:
Toyota yaris manuell gir, 4x4 og 260hk!

45E9921B-7322-4AFE-B732-A81ED89C2ED9.jpeg
30D9414B-5B99-4A3E-A4E2-98C53AC7B806.jpeg
44ACF87F-7BDA-4C43-B9DB-94414998F1F4.jpeg
 
Jeg har kjørt elbil i sju år, men med tre barn og akutt behov for noe større har jeg begynt å se på hybrid.

Tre småbarn; vil jeg ha q7, x5 eller xc90? Eller noe annet? (Land/Range Rover er uaktuelt)
Syns MB GLE 350de er en meget, meget flott bil, og den siste modellen har betydelig større bagasjerom enn forrige modell og mye penere cockpit. Var innom forhandler og tittet. Dieselhybrid gir sabla lavt forbruk og batteriet går 10 mil! Men den er dessverre altfor liten innvendig. Både andre seterad og bagasjerom. Får ikke mer plass enn i vår Volvo XC70, (som er for liten til alle våre langturer).

Har derfor kikket på XC90. Syns ikke den ligner på en EPA - traktor @Consigliere selv om den ikke er like hvass som en X5, GLE og RR, men bekymrer meg for både pris, bensin-hybrid og kvalitet. 1,1 mill for en Volvo:unsure:

Samtidig, mye deilig plass og ganske pen, leker med ulike konfigurasjoner:)
E31A50ED-701A-4EFE-AB4A-4EB27F589403.jpeg
B6FBCBAA-4CE3-4376-9E8E-2BD5238A3FC0.jpeg
01AAF043-A50A-4185-BF46-34B5C86BB71F.jpeg
B41EACB7-9A75-471B-84BF-19EE78B3B72C.jpeg
 
Jeg prøvekjørte XC90 og gikk rett på Finn for å kjøpe en Model X. Fant en finfin 2019-modell (Long Range, fem seter) som hadde gått 19K. Grisestygg, men dekker ellers alle behovene, med magisk god plass. En voksen sitter helt komfortabelt bak mellom to svære barneseter, samtidig som man kan ha hele livet sitt i bagasjerommet.

(Diesel var uansett uaktuelt, da flytter kona ut. Også hybrid ble for gammeldags etter sju år med kun el)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Syns MB GLE 350de er en meget, meget flott bil, og den siste modellen har betydelig større bagasjerom enn forrige modell og mye penere cockpit. Var innom forhandler og tittet. Dieselhybrid gir sabla lavt forbruk og batteriet går 10 mil! Men den er dessverre altfor liten innvendig. Både andre seterad og bagasjerom. Får ikke mer plass enn i vår Volvo XC70, (som er for liten til alle våre langturer).

Har derfor kikket på XC90. Syns ikke den ligner på en EPA - traktor @Consigliere selv om den ikke er like hvass som en X5, GLE og RR, men bekymrer meg for både pris, bensin-hybrid og kvalitet. 1,1 mill for en Volvo:unsure:

Samtidig, mye deilig plass og ganske pen, leker med ulike konfigurasjoner:)
Vis vedlegg 249680Vis vedlegg 249681Vis vedlegg 249682Vis vedlegg 249683

Kjenner mange fornøyde XC90-eiere, og like mange misfornøyde. Stor, flott og romslig bil - men jeg liker ikke drivlinjen og kvalitetsproblemene som enkelte modeller har vært belemret med.

Drivlinjen er allerede utdatert, for eksempel den elendige rekkevidden på ren eldrift. Bilen har heller ikke har «ordentlig» AWD, det er ingen mellomaksling og kun batteriene som driver bakhjulene.

Det sagt, det finnes gode leasingavtaler i markedet på lagerbiler; 5990,- med innskudd på 150k. Vanskelig å konkurrere med en slik leiepris, i hvert fall på en såpass dyr bil:)
 
Kjenner mange fornøyde XC90-eiere, og like mange misfornøyde. Stor, flott og romslig bil - men jeg liker ikke drivlinjen og kvalitetsproblemene som enkelte modeller har vært belemret med.

Drivlinjen er allerede utdatert, for eksempel den elendige rekkevidden på ren eldrift. Bilen har heller ikke har «ordentlig» AWD, det er ingen mellomaksling og kun batteriene som driver bakhjulene.

Det sagt, det finnes gode leasingavtaler i markedet på lagerbiler; 5990,- med innskudd på 150k. Vanskelig å konkurrere med en slik leiepris, i hvert fall på en såpass dyr bil:)
Kvalitet bør ikke være et veldig stort problem, langt inni prod-periode + lang garanti.

Sterk følelse av umoderne teknologi. Er ikke ekspert, men høyt bensinforbruk er litt 80-talls. Og 5 mil på batteri på hybrid er so last year. At AWD-en «slår inn» for sent er bare ikke godt nok. Iallefall til 1.1 mill…

5990,- + 3125,- (150.000,-/48) = 9115,-. Mange penger i månedlig bilkost. En Daytona i året.

Har ikke finregnet på dette. Dersom bilen skal skiftes ut etter 3-4 år er regnestykket trolig ok, spesielt med fare for at disse bilene er ganske upopulære etter introduksjon av flere større el-familiebiler, eks XC90 og A6 på el i 2023-isj. Skal bilen beholdes i 7-10 år er det kanskje lønnsomt å kjøpe den, spesielt så billig som penger er nåomdagen.

Mange nedsider her, men heller ikke så mange alternativer når plassbehovet er stort.

PS: Caravelle er ikke på bordet.
Pps: Heller ikke model X, liker ikke steroider.
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere og kvasbo
Jeg var ute og kjørte med MG'n en dag, sammen med en kammerat. Igjen slår det meg; Hvor mye (moderne) automatikk ønsker jeg EGENTLIG i en bil? MGF'en er egentlig fantastisk og har en optimal miks av moderne og klassisk teknologi. Bilen har perfekt balanse med midtmontert motor, manuelt gear, litt lite lyd og HK men det er innafor. Den er åpen og du får vind i håret. Fantastisk bil å ratte på svingete veier. Du kjenner at du styrer bilen og den oppfører seg slik du bestemmer.

Her er det ikke noe elektronikk som griper inn og tukler med dine valg. She's all yours!
Fantastisk! Ønsker du egentlig, EGENTLIG, noe mer?

MG2.jpg

Min gode kollega får gleden av å kjøre MG. En bli jeg bare blir mer og mer begeistret for.


8
 
Kvalitet bør ikke være et veldig stort problem, langt inni prod-periode + lang garanti.

Sterk følelse av umoderne teknologi. Er ikke ekspert, men høyt bensinforbruk er litt 80-talls. Og 5 mil på batteri på hybrid er so last year. At AWD-en «slår inn» for sent er bare ikke godt nok. Iallefall til 1.1 mill…

5990,- + 3125,- (150.000,-/48) = 9115,-. Mange penger i månedlig bilkost. En Daytona i året.

Har ikke finregnet på dette. Dersom bilen skal skiftes ut etter 3-4 år er regnestykket trolig ok, spesielt med fare for at disse bilene er ganske upopulære etter introduksjon av flere større el-familiebiler, eks XC90 og A6 på el i 2023-isj. Skal bilen beholdes i 7-10 år er det kanskje lønnsomt å kjøpe den, spesielt så billig som penger er nåomdagen.

Mange nedsider her, men heller ikke så mange alternativer når plassbehovet er stort.

PS: Caravelle er ikke på bordet.
Pps: Heller ikke model X, liker ikke steroider.

Jeg hadde ny xc60 i nesten 1 år for et par år siden. Meget fornøyd med den, men el rekkevidden er jo ikke så mye å skryte av på den.
Om du går for xc90 så pass på å velge en 2020 facelift. 15% bedre rekkevidde.

Leasing; Nei!
Kjøp en godt brukt 2020 modell og selg den igjen om 1-2 år.

Noe usikker på plassbehovet ditt ifht bagasje og bredde på bakseter, men hva med cayenne?