Best investering - Rolex, Panerai eller Breitling?

J
Da er det kanskje meg som trenger en pause fra TS: Som vanlig.

Tror det @Hammerfjord. Du blir så jævla "emotional", du må roe ned, en pause vil gjøre deg godt. :) Du kan fort bli oppfattet som usikker på det sjøl, noe jeg faktisk ikke tror du er.

Ellers: VINTAGE Rolex er nok den beste investeringen, IMHO. Det er så jævla bra investering at jeg rett og slett blir forbanna... ;)
 
Redigert av en moderator:
Eg sliter litt med Rolex, ja det er en god merkevare på lik linje med coca cola, pepsi og ferrari. Og folk kjøper jo urene i massevis på tross av at dei ikkje er spesielt spennande og nyskapande på nokon som helst måte. Vi snakker traust og sikkert valg , omtrent som en passat. ( vel og merke en ganske tøff passat )

Og for all del eg trur nok at sett frå et investeringssynspunkt i nær framtid so er nok Rolex det beste valget.

Så er jo spørsmålet ka tidsperspektiv en har på investeringa si ? Eg tenker jo litt på at Ur laga med innovativ design og urverk produsert av mindre manufacture og mest sannsynelig i mindre volum er urverk som en i framtida kjem til å verdsette meir en det vi gjer no i dag , og i så måte ville det kanskje være lurt å satse på slike urverk då dei vil være gunstig prisa i forhold til volumprodusenter.

Misforstå meg rett , eg kunne godt tenkt meg en Rolex igjen . Men eg er litt usikker på insentivet er "rett" for å gjere det .

Dessverre vil nok som oftest mindre manufakturer være dårligere investeringer enn store manufakturer. Nettopp fordi de er for små. Noe av grunnen til at Rolex holder seg så godt i pris er at det har oppstått en hel kult rundt merket. Merket er nok stort og nok lett tilgjengelig til at "alle" kan eie en Rolex. Alle kan derimot ikke eie en Milsub f.eks. Med andre ord kan alle ta del av trenden, men bare få kan nå toppen.

Et mindre manufaktur vil aldri kunne komme i nærheten av å skape samme entusiasme blant folk flest, rett og slett for at det da vil bli for utilgjengelig. MANGE små manufakturer har kommet og gått. Noen holder selvsagt koken, men Rolex er fortsatt det som omsettes lettest.

Det kan selvsagt tenkes at et eller annet manufaktur som er lite nå vil vokse seg gigantisk og oppnå tilnærmet samme status som Rolex om mange mange år, men det vil være et skudd i mørke å gjette på hvilket.

Som regel vil man også kunne se en korrelasjon mellom historie og omsetningsverdi. Dvs nye merker vil som regel ha dårligere omsetningsverdi enn eldre. Det finnes selvsagt unntak for regelen. Richard Mille feks.
 
Redigert:
Jeg tror Panerai er en av flere som har en god mulighet. Det er ennå tidlig men relanseringen av Panerai sivilt 1997/98 medførte jo at vi fikk noen få år med god DNA og ikke minst tritium dials. I mitt tankesett tror jeg tidlig Panerai med tritium skiver vil bli en god investering. Overgangen til luminova vil på sikt holde seg nøytralt og gi lite patina, vintage uten patina er lite attraktivt i min bok.
Tom
 
Redigert:
Jeg tror Panerai er en av flere som har en god mulighet. Det er ennå tidlig men relanseringen av Panerai sivilt 1997/98 medførte jo at vi fikk noen få år med god DNA og ikke minst tritium dials. I mitt tankesett tror jeg tidlig Panerai med tritium skiver vil bli en god investering. Overgangen til luminova vil på sikt holde seg nøytralt og gi lite patina, vintage uten patina er lite attraktivt i min bok.
Tom

@Tom Henriksen
Jeg mener vi allerede ser tendenser til at andre ting enn patina har noe å si fot prisutviklingen. F.eks. har jo allerede siste versjon av 16710 med cal 3186-urverket allerede blitt et ettertraktet samlerobjekt. Har den stick dial i tillegg så sitter man på noe bra. Disse ligger generelt ganske langt over andre versjoner av samme modell :)

Selv er jeg også spent på å se hvilke nye typer patina som vil oppstå på de nye klokkene. Ting som spider dial, tropical dial osv er jo ikke linket til tritium så blir spennende å se hva som skjer når tidens tann får sette sitt preg :)
 
Redigert av en moderator:
@acnorway, tropical dial og spiderdial skyldes tidligere tiders mangel på kvalitetskontroll av lakkering av skiver. På den tiden var det stor overgang fra celluloselakk til mere miljøvennlige produkter, spesiellt på biler. Nåtidens teknologi på lakk tror jeg desverre vil gi liten patina.
Tom
 
Redigert av en moderator:
To ord om @Hammerfjord først. Jeg liker mannen, han har vært veldig hjelpsom mot meg, og har delt av sin utvilsomt omfattende kunnskap. Så hva meg angår, jeg har bare gode erfaringer med ham.

Dernest: Her kommer du inn i kjernen av det jeg lurer på. Jeg aksepterer Rolex som det merket som vil kunne omsettes lettest, alltid ha et marked, tilby god og jevn kvalitet og hva vintage angår, ha de gode investeringsmulighetene. Men jeg regner også med at alle er kjent med verdien (av de som vet noe som helst om ur), og at de gode kjøpene er svært sjeldne - i hvert fall hva mulighetene for å gjøre et kupp angår.

Mitt spørsmål kan kanskje reformuleres til: Hvor mye dårligere kjøp er Panerai, når det gjelder lett omsettlighet, etterspørsel i markedet, og kanskje også vintage potensiale. Flere har vært innom temaet til nå, men dette er dilemmaet jeg står ovenfor.

Jeg tror Panerai er en av flere som har en god mulighet. Det er ennå tidlig men relanseringen av Panerai sivilt 1997/98 medførte jo at vi fikk noen få år med god DNA og ikke minst tritium dials. I mitt tankesett tror jeg tidlig Panerai med tritium skiver vil bli en god investering. Overgangen til luminova vil på sikt holde seg nøytralt og gi lite patina, vintage uten patina er lite attraktivt i min bok.
Tom
 
Jeg tror ikke du får svar på hvor mye "dårligere" et paneraikjøp er i forhold til Rolex eller noe som helst annet før det har gått x antall år. Holder så langt en knapp på hva Tom sier vedrørende Panerai. En samler i Chicago sa for et par år siden at disse klokkene (som Tom nevner), uten in-house verk (vel å merke seg) vil stå seg godt i fremtiden. Hans teori var vel at alt skulle over på in-house, og at de med utomhusverk ville komme bedre ut av det på sikt. Skyt ikke budbringeren nå, da jeg ikke har noen formening om akkurat dette.

All vintage Rolex (i høvelig tilstand) vil være et røverkjøp. Hvis du ser litt fremover. Dette er ingen boble. At prisracet vil dempe seg er vel rimelig sikkert, men pengene dine taper du aldri.
Har dere sett hva 5513 går for i Statene om dagen? Hinsides. Vel og merke hvis alt er på stell.
Jeg får 58K på minuttet for min. Det er 40k opp på 7 måneder det. Skulle nok kjøpt et par til.
 
Vintage Panerai eller Rolex har jeg overhodet ikke greie på - men jeg opplever nyere Panerai til å være en god del mer tungsolgt til gode priser enn Rolex. Jeg har for en tid tilbake solgt to stk. Panerai brukt, begge uten inhouse - og de ble solgt med tap i størrelsesorden 30-35 % i forhold til gjeldende prisliste etter 2-3 år, på tross av strøken tilstand. Begge ble solgt på finn.no, det var større etterspørsel der enn på TS.... Panerai har vel tidligere også hatt en mer beskjeden prisøkning enn eksempelvis Rolex.
 
Redigert:
@acnorway, tropical dial og spiderdial skyldes tidligere tiders mangel på kvalitetskontroll av lakkering av skiver. På den tiden var det stor overgang fra celluloselakk til mere miljøvennlige produkter, spesiellt på biler. Nåtidens teknologi på lakk tror jeg desverre vil gi liten patina.
Tom

Ja jeg erkjenner at patinaen på nye klokker kommer til å bli annerledes enn de eldre klokkene. Jeg har bare vanskelig for å tro at en moderne Rolex aldri vil vise andre tegn til alder enn et par hakk i kassen. Jeh kan selvsagt ta feil, men da er jeg overbevist om at andre variasjoner vil være med på å skape ettertraktede modeller. Redsub er jo generelt mer ettertraktet enn en hvit 1680 og det har jo ingen ting med patina å gjøre :)
 
Redigert av en moderator:
Kanskje modeller som svært få i dag kjøper - blir vinnerne i fremtiden. Så, kanskje man da skal kjøpe klokker man ikke liker? Nei. Hvis man liker en modell som nesten ingen andre liker? Ja, kanskje det.
 
Kanskje modeller som svært få i dag kjøper - blir vinnerne i fremtiden. Så, kanskje man da skal kjøpe klokker man ikke liker? Nei. Hvis man liker en modell som nesten ingen andre liker? Ja, kanskje det.

Får se å bestille meg en clownmaster II :cool:
 
All vintage Rolex (i høvelig tilstand) vil være et røverkjøp. Hvis du ser litt fremover. Dette er ingen boble. At prisracet vil dempe seg er vel rimelig sikkert, men pengene dine taper du aldri.
Har dere sett hva 5513 går for i Statene om dagen? Hinsides. Vel og merke hvis alt er på stell.
Jeg får 58K på minuttet for min. Det er 40k opp på 7 måneder det. Skulle nok kjøpt et par til.

Det er det sykeste jeg har lest!
 
Ja kanskje.. For ham som kom inn på 18 K og kan selge til 58 K er det intet mindre enn en knallinvestering. Kan jeg som må inn på - jeg vet ikke? 40 K ++ - vente meg samme eventyrlige oppgangen?

... eller det beste svaret på trådens spørsmål. ;)
 
Ja kanskje.. For ham som kom inn på 18 K og kan selge til 58 K er det intet mindre enn en knallinvestering. Kan jeg som må inn på - jeg vet ikke? 40 K ++ - vente meg samme eventyrlige oppgangen?

Ta følgende med i beregningen:

a) Han kan ha gjort et svært godt kjøp - lokalt i USD
b) Han kan gjøre et godt salg i dag - i f.eks. NOK

Husk at USD / NOK siste 7 måneder har gått 35% i dollarens favør.

c) Eller 40K er en skrivefeil
 
Ja kanskje.. For ham som kom inn på 18 K og kan selge til 58 K er det intet mindre enn en knallinvestering. Kan jeg som må inn på - jeg vet ikke? 40 K ++ - vente meg samme eventyrlige oppgangen?

Hehe.. nå begynner du å vektlegge eventuell investering/verdistigning ganske mye synes jeg? Nei, kjøp den klokken du har lyst på.
 
Hei!

Joda, det akter jeg da også å gjøre. Jeg så på en PAM 312 rett før påsken, og jeg er i stadig dialog med selger. Her vil det første 30 - 35 % markedsverditapet være tatt av andre enn meg.

Hehe.. nå begynner du å vektlegge eventuell investering/verdistigning ganske mye synes jeg? Nei, kjøp den klokken du har lyst på.
 
Da skal jeg ha 20 k usd for min 5513 meters first med orginal lenke, super sjelden lås og orginale lnib brosjyrer.

Det er i såfall 140 knok opp på tre år.