- Medlem
- 30. juli 2014
Sagt med aller største respekt, jeg vet mange liker Omega, og det er flotte ur med en historikk som ikke kan fornektes på noen måte. Men av alle mid- til high end-ur er Omega det merket som sier meg minst. Jeg respekterer at mange setter merket, og designet høyt, men jeg er ikke blant dem.
På den annen side har du ikke sansen for Panerai, så det viser bare at smaken er individuell - også når det gjelder ur. Når det gjelder oppgradering som fenomen, så er vi på samme side. Jeg er også helt enig med deg i at 50 % prisfall er lite tiltalende, for å si det forsiktig. Noen garantier finnes dog ikke, selv de mest innarbeidede merkene kan miste mye verdi av en eller annen uforutsett årsak. Likeledes kan aksjer og fondsandeler reduseres med mer enn 50 % av verdien på kort tid. Ingenting er ønskelig, men man kan ikke være helt sikret mot det.
Forresten, så er det en ung mann i Frankrike som er det, han blir svært rik på et merkelig forsikringsprodukt som hans far fikk kjøpt. Poenget slik jeg oppfattet det, var at man kunne kjøpe aksjer. og droppe dem igjen uten økonomiske konsekvenser dersom markedet gikk feil vei. Han kan ikke tape, uansett. Selskapet har vært i franske rettssaler mange ganger for å få terminert avtalen, men til ingen nytte. Det var enten i Aftenposten, eller DN jeg leste om ham.
På den annen side har du ikke sansen for Panerai, så det viser bare at smaken er individuell - også når det gjelder ur. Når det gjelder oppgradering som fenomen, så er vi på samme side. Jeg er også helt enig med deg i at 50 % prisfall er lite tiltalende, for å si det forsiktig. Noen garantier finnes dog ikke, selv de mest innarbeidede merkene kan miste mye verdi av en eller annen uforutsett årsak. Likeledes kan aksjer og fondsandeler reduseres med mer enn 50 % av verdien på kort tid. Ingenting er ønskelig, men man kan ikke være helt sikret mot det.
Forresten, så er det en ung mann i Frankrike som er det, han blir svært rik på et merkelig forsikringsprodukt som hans far fikk kjøpt. Poenget slik jeg oppfattet det, var at man kunne kjøpe aksjer. og droppe dem igjen uten økonomiske konsekvenser dersom markedet gikk feil vei. Han kan ikke tape, uansett. Selskapet har vært i franske rettssaler mange ganger for å få terminert avtalen, men til ingen nytte. Det var enten i Aftenposten, eller DN jeg leste om ham.
På meg så virker det som dette med klokker og klokkefabrikat nærmest blir noe religiøs avgudsdyrking for mange folk. Jeg mener at skal man kjøpe seg en dyr klokke så burde man kjøpe det som gir mest for pengene, da kommer man ikke utenom Omega, her noen eksempler:
I prisklassen 40 tusen kan man velge om man vil ha en RLX 14060 eller denne:
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=57099838&searchclickthrough=true&searchQuery=omega
Går man litt opp til 55 tusen kan man få en litt nyere RLX Sub m dato men fortsatt i stål eller man kan handle en som dette :
http://www.dba.dk/herreur-omega-maerke-om/id-94958189/
Gull er gull og stål er fortsatt bare stål og jeg tviler på at stål vil passere gull i pris.
Men smaken er jo som de fleste vet forskjellig..
For min egen del så er grunnen til at jeg kjøper Rolex klokker hovedsaklig at jeg vet at de er enkle å selge videre og at de som regel gir litt overskudd.
Panerai har jeg overhode ikke sansen for i motsetning til mange andre jeg kjenner som er hardcore Paneristi.. Med unntak av gamle modeller fra Panerai. Men jeg mener det koster mer enn det smaker.
Breitling kan være kurant hvis man kjøper de rette modellene brukt og da helst i helgull.
Jeg har desverre ikke råd til å kjøpe nye klokker som taper 50% eller mere i verdi idet man går ut av butikken, så for min del så er dette med klokker hovedsaklig et spørsmål om økonomi og om at jeg hele tiden helst vil oppgradere det jeg har isteden for å gradere det ned.
Det samme må jeg si gjelder med alt jeg kjøper uansett om det er biler, motorsykler, sykler, verktøy, fyllepenner, lightere, gitarer, stereoutstyr eller hva det nå skulle være.![]()