Best investering - Rolex, Panerai eller Breitling?

En luxusklokkeselger i Stockholm selger en 16800 for 56k på finn.no om dagen. Det er også hyggelig lesning for oss som eier en 16800. :)
Om han får det er jo en annen sak.
 
En luxusklokkeselger i Stockholm selger en 16800 for 56k på finn.no om dagen. Det er også hyggelig lesning for oss som eier en 16800. :)
Om han får det er jo en annen sak.

Dersom det er luxuriouswatches så har vel de priset stort sett alle klokkene sine godt over norsk markedspris?
 
Ingen skrivefeil, mine venner. Men en aldri så liten løgn. Jeg betalte NOK 18.500,- og ikke 18.000,-. Dette kan delvis bekreftes av blant andre @Mathfjeld. Jeg tillater meg å røpe innkjøpsprisen da denne aldri skal selges. Gamlekjerringa mente at jeg for en gangs skyld hadde fortjent å gjøre en god handel.

Jeg ble nettopp bydd $7.500 av en seriøs (og relativt kjent) klokkekar i NYC. Med dagens dollarkurs ville dette allikevel gitt meg en fortjeneste på mer enn de nevnte NOK 40.000,-.

Håper at dere tilgir meg løgnen.

Når det gjelder Mathfjelds prisforlangende, skal jeg ikke uttale meg, men lenka alene er verd en rimelig høy sum (vet ikke om han vil røpe summen), basert på ekspertuttalelser. Ikke sant, Mathfjeld?
 
Redigert av en moderator:
Ja, i følge Christies er lenka med lås verdt 2 ganger så mye som jeg ga for klokken med lenke.
 
Ojjda, Hvordan lenke/lås er det snakk om?

P1010697.jpg
 
Ingen skrivefeil, mine venner. Men en aldri så liten løgn. Jeg betalte NOK 18.500,- og ikke 18.000,-. Dette kan delvis bekreftes av blant andre @Mathfjeld. Jeg tillater meg å røpe innkjøpsprisen da denne aldri skal selges. Gamlekjerringa mente at jeg for en gangs skyld hadde fortjent å gjøre en god handel.

Jeg ble nettopp bydd $7.500 av en seriøs (og relativt kjent) klokkekar i NYC. Med dagens dollarkurs ville dette allikevel gitt meg en fortjeneste på mer enn de nevnte NOK 40.000,-.

Håper at dere tilgir meg løgnen.

Når det gjelder Mathfjelds prisforlangende, skal jeg ikke uttale meg, men lenka alene er verd en rimelig høy sum (vet ikke om han vil røpe summen), basert på ekspertuttalelser. Ikke sant, Mathfjeld?

Wow, gratulerer med kanonkjøp!
 
Redigert av en moderator:
Jo takk for det, men hvis jeg realiserer de klokkene jeg har, samt regner inn tidligerer tiders kjøp og salg, så er det ikke snakk om en hverken lønnsom eller spesielt billig hobby:(

Jeg kjøpte heller ikke denne klokken av økonomiske årsaker. Eller vent litt, det var jo det jeg gjorde ettersom jeg ikke hadde mer å rutte med den dagen.
 
Rent hypotetisk da, dersom du hadde flippet litt mindre, og unngått i hvert fall noen av de mindre vellykkede kjøpene, hva da? Jeg lurer på om jeg skal holde meg til et strengt en inn - en ut regime. Holde meg til en finere klokke av gangen, og unngå "slengere" som kanskje ikke koster mye i seg selv, men som over sikt drar opp kostnadene likevel. Ikke kjøpe før jeg har solgt, osv. Nå har jeg solgt to av mine tre nåværende ur, fordi det vil bli kjøpt et nytt og litt gjevere eksemplar.

Når det gjelder Breitlingen som også ligger til salgs her på forumet, så har du et stjerneeksempel på at det er vanskelig å være konsekvent ovenfor seg selv. Her koster jeg på meg å være litt nazi på prisen, ikke så mye av økonomiske årsaker, som at jeg synes fortsatt at den er fin, særlig etter service. Skulle jeg fulgt tankegangen min hadde jeg slengt den ut til høystbydende. Men da sitter jeg med to ur..

Blir det en litt for spartansk filosofi på et forum som dette?

Jo takk for det, men hvis jeg realiserer de klokkene jeg har, samt regner inn tidligerer tiders kjøp og salg, så er det ikke snakk om en hverken lønnsom eller spesielt billig hobby:(

Jeg kjøpte heller ikke denne klokken av økonomiske årsaker. Eller vent litt, det var jo det jeg gjorde ettersom jeg ikke hadde mer å rutte med den dagen.
 
Nå har vel denne tråden sklidd litt ut av topic, men jeg kommer litt sent i gang, og kan fortelle om mine erfaringer med Breitling.


Klokkeinteressen min startet med Breitling, og det startet med noen billige secondhand. Til slutt kjøpte jeg en helt ny gull/stål B01 og en Gull/stål diabesel Chronomat. Begge disse tapte seg i verdi med godt over 50% på under året. Breitling er ALDRI veien å gå :)

Siden den tid har jeg eid 9 Rolexer, og disse har jeg totalt sett ikke tapt en krone på :)
 
Det sier vel alt om Breitling. Men hva er det som gjør at tapet blir så formidabelt? Jeg mener, du likte jo urene selv, og det gjør sikkert andre også. Hvorfor dropper likevel verdien som en stein? Det er ikke dårlig kvalitet, og nå også med inhouse verk.

Har Breitling like stort verditap i utlandet som i Norge? Er det noen som vet? Jeg må akseptere at verden er slik, men likevel er det rart. Jeg må si det.



Nå har vel denne tråden sklidd litt ut av topic, men jeg kommer litt sent i gang, og kan fortelle om mine erfaringer med Breitling.


Klokkeinteressen min startet med Breitling, og det startet med noen billige secondhand. Til slutt kjøpte jeg en helt ny gull/stål B01 og en Gull/stål diabesel Chronomat. Begge disse tapte seg i verdi med godt over 50% på under året. Breitling er ALDRI veien å gå :)

Siden den tid har jeg eid 9 Rolexer, og disse har jeg totalt sett ikke tapt en krone på :)
 
Blir kanskje litt sånn som high end biler.. Feks S klasser, A8 og 7serier.. Første kjøper har råd til å kjøpe bilene uten å tenke over verditapet. De neste kjøperne har vel ikke fult så mye penger, og betaler da mindre for bilene. Den første kjøperen er fornøyd med å få solgt bilen.

Det er vel lettere å selge Rolex'er da de kan appellere til langt flere enn Breitlinger.

Men igjen, det blir også feil å sammenligne med biler.
Det er markedet som bestemmer bruktprisene, og de som er ute etter brukt breitling vil ikke betale fullt så mye.
 
Jeg kjøpte en brukt gull/stål Breitling chronomat (?) på finn.no for 13k, betale 4500 kr til Bjerke for service og måtte ned i 11 k når jeg solgte den 6 mnd senere. Forøvrig en fin klokke jeg angrer på at jeg solgte.

Jeg tror tråden har sklidd ut fordi svaret åpenbart er Rolex. Og da igjen submariner som (skrekk)eksempel. En 116610LV har steget 30% på bruktmarkedet på 2-3 år. (jeg hadde en ute ganske lenge og jeg "måtte" ned på 42' når jeg solgte for 2,5 år siden, nå ligger de til 55)