Best investering - Rolex, Panerai eller Breitling?

Medlem
30. juli 2014
Innlegg
345
Hei!

Etter å ha vært stigende ivrig her på forumet fra juli 2014 og frem til i dag, tenker jeg det er på tide å kjøpe en klokke med enda mer tyngde enn de "innstegs-modellene" jeg har i dag (hhv. Bretiling Superocean Chronograph I 2006-modell, Sinn UX Hydro 2010-modell og Anonimo Militare Automatico - Drass - også 2010 Limited Ed. (men det var jo nesten alle Nimoene)).

Så kommer poenget: Jeg har hatt en god dialog med folk på formuet her om hva man bør gå etter når det gjelder ny klokke, og jeg ble anbefalt A) Det du liker best, og B) Den håndtverksmessig best utførte klokken. Det jeg lurer på nå er hva med alternativ C) De urene som har størst sannsynlighet for å kunne selges for enten kjøpsverdi eller kanskje mer. Før alle roper "Rolex", tenkte jeg at jeg i hvert fall kunne innby til en åpen debatt om temaet.

Jeg vurderer sterkt å selge noen fondsandeler for et kjøpsbudsjett på inntil kr 50 000. Skal jeg gjøre dette, må jeg for å rettferdiggjøre det for meg selv være rimelig sikker på å få tilbake (helst) hele kjøpesummen skulle jeg ønske det.

Det ligger p.t tre Breitling Transocean, hvorav to limiterte, til salgs på Finn nå. To av disse hevdes å være nye. Alle er innenfor budsjett. Urene har B01-urverket, som har høstet en god del lovord. Modellene kan sies å ha et tidløst preg, men er etter min vurdering for litt usikre å regne når det gjelder mulig salgsverdi i et 0 - 5 årsperspektiv.

Når det gjelder det estetiske - så er Panerai min favoritt, men jeg er litt usikker på kvaliteten når det gjelder P.9000-urverket. Hva så med evnen til å bevare verdien over tid? Jeg har på følelsen at den kan være noe bedre enn Transocean-alternativet, men det er bare en magefølelse. Det er p.t en PAM 392 som ligger ute til 50 blanke, men det er en noe sjeldnere 42 mm-variant. Ellers kan jeg huke av det meste jeg liker når det gjelder Panerai.

Så har vi alternativ tre, en Rolex Submariner - den beste jeg kan legge vantene på for opp mot 50 K. Når det gjelder antatt sikkerhet for å få tilbake kjøpesummen bør den være høyest her. Den er tidløs, ikonisk og trolig salgbar i overskuelig fremtid. Estetisk er det den minst tiltalende av de tre alternativene, slik jeg ser det.

Hvis salgsverdien er den eneste faktoren som tillegges vekt - hva er din anbefaling? og hva er din begrunnelse? Håper på mange innspill, og kanskje alternativer til de som jeg har listet opp her.
 
Redigert:
Jeg har dessverre ikke altfor peiling på Panerai, så annenhåndsverdi på disse velger jeg å la være å uttale meg om, men vet hvertfall at Breitling er tapsprosjekt nesten uansett. Det er sant inhouse-verket deres har fått mye skryt, men disse går likevel langt under listepris som MINT på bruktmarkedet.

Rolex Submariner vil være en sikker investering. Kjøper du en, kan du selge samme dag uten å tape. Har du den noen år, vil du tjene penger på den. Jeg vet ikke eksakt hvordan Sub'ene stadig får høyere markedspris, selv etter bruktprisøkningen som alle legger på etter nyprisøkning, men en sub virker det som kan fint stige 7-10k brukt på et år.
 
Å kjøpe en klokke man egentlig ikke liker - med bakgrunn i å ha den som en investering - virker ikke som en lur idé.

Da er det bedre å enten kjøpe en du liker (e.g. Panerai som du liker) eller bare la pengene stå i fond.
 
Dersom man kjøper en klokke man egentlig ikke liker, er sjangsen stor for at den flippet innen svært kort tid. Da blir det uansett ingen investering.. Ønsker man bare å ha mange forskjellige klokker på svært kort tid (serieflipping), er det greit å minimere tapet ved å kjøpe noe som er lettsolgt.

Du taper nok en del mindre på Panerai, enn på Breitling iallefall:)
 
Hvis jeg leser deg rett, så handler dette om å ha litt mer glede av pengene sine enn kun ha dem "på konto".
Rent ut hvilken merke som er lettest å få igjen pengene på, så er det jo greit med empiri her på bjerget at Rolex (og da kurrante modeller som feks 116610LN ) skal man slite med å tape penger på. En del Panerai modeller er og ganske safe (312 feks) om man får den til ok pris brukt. Den 42mm som er ute nå er nok litt mindre gangbar, helt objektivt sett.
Breitling er vel mer usikkert generelt, omtrent uansett modell.
uansett ville jeg ikke anbefale å kjøpe basert på hva som er tilgjengelig akkurat nå, men vente til den rette (uansett hva du måtte velge) dukker opp, til rett pris, b/p og ikke minst i god nok stand.
my 2 cent;)
 
Utifra det du sier bør du kjøpe panerai. Finn hvor de forskjellige modellene ligger på flippbarhet og bruk deretter lang tid på å sikre et kanoneksemplar til rett pris. Deretter: nyt
 
Klokkene som omsettes raskeste og til beste pris er klokkene som er mest populær.
La oss si som et eksempel at mest av alle mennesker i landet eller kanskje 85% av de, skal gå i samme retning og 15% skal gjør "det motsatte".
Hvis du ikke har samme smak som majoriteten og er i disse "sær" 15%, skal du finne deg å tappe en god del penger ved å kjøpe din ny klokke i butikken til full pris og selge senere din "upopulær" klokke. Klart det.
Men, man kan egentlig "vinne" ved å ha sær smak...På bruktmarked eller "overstock" marked.
Fordi da man kjøper til mye lavere pris enn butikkprisen.
Senere tap skal ikke bli så stor hvis man fikk klokken allerede med stor rabatt: Hvis man selger videre i hele tatt selvfølgelig.
Alt av det der har sitt utgangpunkt i at man kjøper med hjertet sitt: Ikke med de andre sine øyner.
Jeg har kjøpt sånn en del klokker til veldig god pris på internasjonalt marked og har til nå ikke intensjonen å selge disse videre.
Da er det bare vinn vinn situasjon.
Man må også ikke BARE holde seg til det norske markedet: Nordmenn har ikke samme smak som Japanere, Tyskere etc...
I sted å videreselge din "sær klokke" med stor tap i Norge fordi nordmenn "liker den ikke", burde du selge den videre til andre folk i andre land hvor klokken er mer populær der. Nordmenn har ingen universell smak.
En Ebay auksjon kan hjelpe i dette tilfellet fordi den skal få internasjonalt oppmerksomhet og ofte betale bedre tilbake.
Hvis du er i de 85% og elsker alle populær klokker: Blir det ingen vansker for deg...Du kjøper dyrt, du selger dyrt.
Det kan se ut som vanskelig å bli i de sær 15% men hvis man er smart, kan man utnytte det til sin fordel.
Det er også klart at man kan like litt av alt: De populær og de upopulær klokkene. Da er ingenting vanskelig hvis man kjøper her og der og senere selger her og på en annen plass.
Rolex klokker tatt rett fra butikken til fullpris skal bare selge seg snart og videre til samme pris hvis etterspørselen er større en tilgangen på modellen: Det gjelder alle klokker egentlig.
Hvis ikke, skal du tappe litt uansett.
 
Redigert:
Å kjøpe en klokke man egentlig ikke liker - med bakgrunn i å ha den som en investering - virker ikke som en lur idé.

Da er det bedre å enten kjøpe en du liker (e.g. Panerai som du liker) eller bare la pengene stå i fond.

+ 1

Klokker skal kjøpes av kjærlighet, ikke som investeringsobjekter :D
 
Hei!

Takk for mange, fine innspill!

La meg adressere noen punkter som ble tatt opp av dere ovenfor. Jeg liker både Bretiling, Panerai og Rolex. Til å begynne med syntes jeg Rolex var en "gubbeklokke", det har jeg skrevet i en tidligere mail her på forumet. Men om jeg har blitt hjernevasket, eller at merket har sneket seg opp på meg, så kan jeg definitvt tenke meg en Rolex nå. Men jeg kan tenke meg Panerai mer.

Når det gjelder klokker som investeringsobjekt så var kanskje tittelen på innlegget litt misvisende. Jeg tror ikke at noen av disse urene er investeringsobjekter slik som et ultra-highend ur kanskje er, ut fra at opplagene er så små, og etterspørsel uansett er større. Det er vel mange vintage-ur i den kostbare enden som også kan anses som investeringsobjekt.

@Nessuno traff spikeren på hodet, det er kanskje litt hyggeligere med et ur man kan glede seg over, enn bare å ha penger "på bok".

Det jeg ikke kan leve med er scenarier av typen "kjøpt for 50 K, solgt for 25 K" - det er uakseptabelt, i hvert fall for meg. men jeg tar med meg innspillet som @Hammerfjord kom med, i forhold til at smak er forskjellig - og markeder forskjellig. Går det ikke i Norge, kan det være at en tysker eller japaner vil ha det.

Så det koker ned til noe som jeg kan sette pris på, men som ikke faller for mye i verdi, og som kan selges rimelig raskt. Og der kan vi vel si at Rolex ligger foran de andre, når det gjelder flippbarhet og forutsigbar markedsutvikling.

Det er selvfølgelig uaktuelt å kjøpe et ur jeg ikke liker i det hele tatt, bare fordi det er lett å få solgt det. Men jeg er ennå ikke på et stadium i livet der jeg kan la hensynet til estetikk og smak veie 100 %, og hensynet til økonomien og gjensalgsverdien være uvesentlig.

Hva tenker dere?
 
Det jeg ikke kan leve med er scenarier av typen "kjøpt for 50 K, solgt for 25 K" - det er uakseptabelt, i hvert fall for meg.
Hva tenker dere?

Der har du Breitling...hvis du er heldig.:p

For å unngå å tape penger:
En populær Rolex modell som har gått ut av produksjon er nok det sikreste kortet.
En GMT Pepsi. Gjerne med 3186-verket. Da har du nok noe som ikke taper seg. Hvis du i det hele tatt finner en slik til en fornuftig pris idag...:p En Sub 16800 eller 168000. Eventuelt en Kermit. Nå skal det vel godt gjøres å ikke betale overpris for noen av disse modellene nå om dagen.

Panerai holder seg greit i pris.
Jeg ville uansett gått for brukt hvis potensielt gjensalg er en faktor som veier tungt.

Ellers synes jeg det er helt greit å tenke økonomi når man handler.
Ingenting er bedre enn å gjøre et økonomisk fornuftig valg kombinert med 100% glede.:)
 
Vedrørende penger på bok versus å ha litt klokker, så er jeg fullstending enig. Med dagens rentenivå på sparekonti, så gir nok enkelte klokker bedre årlig avkastning. Uvirksomme penger er kjedelig.

Jeg mener fortsatt at du bør kjøpe en Panerai, som er en du liker - og som kanskje også er å anse som en attraktiv modell av andre (minimere tap). :) Synes Rolex sine sportsur er pene, funksjonelle og robuste og lettleste - at de i tillegg er lite tapsobjekter - er bare en ekstra bonus.
 
Redigert:
For min del angående Rolex: For dyrt, for alminelig, for mye cyclope som har egentlig ingen mening når man har 10/10 på synet sitt som jeg har:mrgreen:
Og ja, for dyrt: Sagt jeg det allerede?
Når jeg sier "for dyrt" betyr det ikke at jeg har ikke råd: Det betyr at Rolex prøver for mye å selge meg en "prestisje" jeg faktisk "dritter i".
 
Takk for mange, fine innspill!

Hva tenker dere?

Jeg tenker at du er litt ute å "kjører".
Er du redd for pengene dine så bør de stå i banken.

Det er lett å tenke at Rolex og Panerai er "gode" investeringer fordi slik har det vært. Hvordan det blir er imidlertid usikert.
Kjøp et ur du selv tror vil være en keeper, tror du dette, så er det sikkert noen andre som også liker det samme uret.
 
Jeg tenker at du er litt ute å "kjører".
Er du redd for pengene dine så bør de stå i banken.

Det er lett å tenke at Rolex og Panerai er "gode" investeringer fordi slik har det vært. Hvordan det blir er imidlertid usikert.
Kjøp et ur du selv tror vil være en keeper, tror du dette, så er det sikkert noen andre som også liker det samme uret.

Hei!

Jeg har en del penger i høyrisiko-fond, så det er ikke risikoen i seg selv jeg bekymrer meg for. Ur kan falle i verdi, helt hypotetisk kan Rolex bli skikkelig upopulært, ikke trolig da men likevel.. Fond kan også falle i verdi - og gjør det titt og ofte. Verdensøkonomien er vanskelig å forstå nå om dagen, og gamle markedsfilosofier har kanskje mistet mye av sin verdi. Mange sliter med å forstå risiko og verdier på aksjer og andre finansielle instrumenter. Proffer også.

Hvis vi skal overføre dette til klokkeverden, så vil jeg si at et soleklart høyrisikokjøp er Anonimo fra Firenze-perioden. Produsenten finnes ikke mer, service er ikke mulig å få gjennom produsentens kanaler. En selger med lang provenanse på Rolex hadde på sitt nettsted en bronse San Marco til 51 K tror jeg det var. Den lå ute siden tidlig i høst, tror jeg, og nå er den solgt. Det er mulig at Nimoer får kultstatus, og at det var et godt kjøp. Men her er nedsiden mye tydeligere å se enn oppsiden. (Vi vet ikke om kjøperen betalte 51 K da, men for eksempelets skyld).

Slike kjøp vil jeg unngå.
 
Der har du Breitling...hvis du er heldig.:p

For å unngå å tape penger:
En populær Rolex modell som har gått ut av produksjon er nok det sikreste kortet.
En GMT Pepsi. Gjerne med 3186-verket. Da har du nok noe som ikke taper seg. Hvis du i det hele tatt finner en slik til en fornuftig pris idag...:p En Sub 16800 eller 168000. Eventuelt en Kermit. Nå skal det vel godt gjøres å ikke betale overpris for noen av disse modellene nå om dagen.

Panerai holder seg greit i pris.
Jeg ville uansett gått for brukt hvis potensielt gjensalg er en faktor som veier tungt.

Ellers synes jeg det er helt greit å tenke økonomi når man handler.
Ingenting er bedre enn å gjøre et økonomisk fornuftig valg kombinert med 100% glede.:)

Jeg kommer til å kjøpe brukt, det er sikkert. Det er uaktuelt å kjøpe nytt på det nåværende tidspunkt. Takk for rådet om Sub'er. Jeg tar det med meg.
 
Det er vel bare å få det overstått; pent brukt Sub LN/LV eller en GMT BLNR, så sover du nok godt om natten i den nærmeste fremtid.
 
Å kjøpe en Anonimo for over 50K er som å bende seg ned foran en kåt esel.
Da er Rolex mer enn velkommen.

Presis. Det er nok ekstremtilfellet, så finnes det nok en del merker hvis annenhåndsverdi er lavere enn hva urets kvaliteter skulle tilsi. Breitling er kanskje et slikt, Longines er et annet, basert på hva jeg har lest andre har skrevet her på Forumet.

Du har tydligvis lykkes med å finne ur som du fått billig i forhold til reel verdi, hvilke ur har det vært. Om jeg får lov til å spørre da.
 
Jeg synes fortsatt en 16570 polar er underpriset i forhold til sub/gmt. Ikke umulig at disse vil følge etter på den litt sinnsyke prisstigningen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Alinoe