Beskrivelser og anbefalinger prisklasse 20-30´søkes

Sinnen du referer til er den jeg har bilde av? Syns den er rå! Men hvis den er utsolgt så er løpet kjørt.
Det er den ja - Diese Uhr ist im Direktverkauf bereits ausverkauft. Sie können diese Uhr noch über unsere Vertriebspartner beziehen. Bei Interesse kontaktieren Sie uns, wir vermitteln Sie gern an unsere Fachhändler.

Noen ord om Hermes som klokkebrand?
Hermès har vel vært mest kjent for damekvartsur, men de siste 10 - 15 årene etter at de kjøpte seg inn i Vaucher, har de kommet med egne urverk og interessante komplikasjoner. Designet er gjennomført ned i detaljer som egne fonter for de ulike modellseriene som Arceau, Slim, Cape Cod osv. På H08 er f.eks bezelformen repetert i fonten, motvekten på sekundviseren og spennen.
 
  • Elsker
Reaksjoner: Genta
Tregoster (edit: gjelder ikke @chrbir !): Kan noen av dere også gidde å beskrive hvorfor dere anbefaler, eller hva som gjør et klokkemerke unikt? Noen få setninger, eks:

Tudor: ble av Rolex´ grunnlegger skapt som et rimelig alternativ til dem som ikke hadde råd til en Rolex. De første klokkene benyttet de fleste deler utenom urverket fra Rolex. I dag står merket på egne ben, men eid av samme stiftelse som Rolex. De produserer nå egne urverk og har design på klokkene som står på egne ben, men med tydelige referanser til Rolex´ største suksesser som Daytona, GMT og Submariner. Utover å være en copy-cat og billig-Rolex har Tudor også skapt sin egen historie som leverandør av militære utgaver til US og franske styrker.

Radium: Startet som et smalt brand på Bjølsen av Erik @articboy og Thomas. Etter masse oppstartsproblemer har nå merket vind i seglene (Sjur har fått skikk på sjappa) med et unike design, konsept og mange modeller. Grunnleggende er norsk produksjon, norsk design, norsk aluminum fra Hydro i kassene og solide ETA-verk. #enestenorske
 
Synd for kompisen din, men  jeg vil fortsatt varmt anbefale Longines Hydroconquest GMT (er han heldig, så titter han innom her selv). Her får man en del. Praktisk dykkerbezel - så har man muligheten til å ta tiden på matlaging, osv, 300 m vannresistens, klasselende kvalitet (imø) og ikke minst reise-GMT/travellers GMT/"ekte" GMT. Alternativt Longines Spirit Zulu Time (men den er ikke like sportslig).

Ellers har du jo fått mange gode tips her. @chrbir har fine forslag!
Han har fått link til denne tråden:) Glad for din entusiasme for en flott klokke. Hans valg er hans, uansett hva jeg liker:)
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
SUF Helsinki? Denne er litt over budsjett med de har flere andre modeller til litt rimligere.
1694363057455.png
 
Her sitter vel trådstarter på fasit selv. Tudor! Med en ørliten busjettsprekk så har han klokke livet ut!
Jeg tenker BB58 eller kanskje en Ranger på Nato?
Overlegen kvalitet ift pris, nydelig comfort, godt og tidløst design. En no-brainer.
 
Her sitter vel trådstarter på fasit selv. Tudor! Med en ørliten busjettsprekk så har han klokke livet ut!
Jeg tenker BB58 eller kanskje en Ranger på Nato?
Overlegen kvalitet ift pris, nydelig comfort, godt og tidløst design. En no-brainer.
Tja, for meg er det enkelt å anbefale Tudor, men må nesten være hans valg så ønsker flere anbefalinger. Tudor er også, iallefall IMHO, litt kjedelig. Sinn og Nomos er enda mer spennende.

Denne er jeg litt svak for, innenfor budsjett som brukt, men Bulgari har jeg lite kjennskap til.
Vis vedlegg 344887
Jeg har eid Bulgari chrono i designet du linker til. Liker dem veldig godt! Men igjen, hvorfor Bulgari?
 
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Tja, for meg er det enkelt å anbefale Tudor, men må nesten være hans valg så ønsker flere anbefalinger. Tudor er også, iallefall IMHO, litt kjedelig. Sinn og Nomos er enda mer spennende.


Jeg har eid Bulgari chrono i designet du linker til. Liker dem veldig godt! Men igjen, hvorfor Bulgari?
Kjedelig og konservativt men trygt og robust. Med dine beskrivelser av en mann i hans posisjon så virker det som om Tudor passer som hånd i hanske. Sinn har jeg lite erfaring med men kanskje det hadde vært noe. Nomos blir for Bauhaus for meg, og kanskje et design man kan gå fort lei av.

Men nå er jeg litt inhabil da jeg har en soft spot for Tudor selv. Synes de er i en egen divisjon når det kommer til kvalitet målt opp i mot pris. Dessuten tror jeg det er bare et spørsmål om tid før Tudor kanskje går i Omegafellen og priser seg ut av det som gjør de så veldig appellerende - mer klokke enn prisen antyder.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Syns Nomos har et fantastisk design! Men hva gjør den attraktiv for kjennere? Som innsalg til en ikke-kjenner? Mulig å tak i Nomos brukt til under 30´.

Tja? Bare det at de er basert i Glashütte? Designet, eget "in house" urverk, håndbygget av dem selv, etc. Trenger man noe mer enn specs og design? De er jo tyske, så det er ikke så mye romantisisme involvert, kanskje? ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone og Genta
Tja? Bare det at de er basert i Glashütte? Designet, eget "in house" urverk, håndbygget av dem selv, etc. Trenger man noe mer enn specs og design? De er jo tyske, så det er ikke så mye romantisisme involvert, kanskje? ;)
Men Glashytte som lokasjon er vel unikt nok! Men hvorfor er denne beliggenheten så interessant?
 
Men Glashytte som lokasjon er vel unikt nok! Men hvorfor er denne beliggenheten så interessant?

Njaei… Det er vel bare en tilfeldig høy konsentrasjon av uavhengige klokkeprodusenter der. …og kanskje Øst-Tyskland er litt mer eksotisk når "alt" er fra Sveits? ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Hva med Omega Railmaster? Som alltid, må man jo pushe pris-spennet som er satt opp litt, men den som ligger på KS-siden her er jo nesten innenfor rammen.
Absolutt må planer og budsjetter pushes! I gamledager var svaret på slike tråder som denne konsekvent: Kjøp en sub!

Jeg liker innspillet ditt, men jeg vil også utfordre deg, hvorfor Omega?

Hvis vi på et seriøst nerdeforum ikke klarer bedre å svare på hvorfor de ulike brandene har sin unikitet kan vi alle kjøpe en BlåpæXSwatch, legge ned TS og melde overgang til Kakleriet.

Røff påstand utbasunert i Korona-rus, men tror jaggu jeg mener det.
 
Din kjekke kompis med tung statlig lederlønn må rett og slett manne seg opp og ta kostnaden med å bli en WIS. Han skal selvsagt ha seg to ur, og ja, her pushes økonomien ørlite, men til gjengjeld gir mitt forslag stor grad av «unikitet» ;)

Og ja, Pateken er stål :)

Godt valg ønskes deg :)

IMG_4437.jpeg
IMG_4438.jpeg
 
Eller den nye 41mm Black Bay Heritage på Jubilee?
Den kan jo være et godt alternativ, og finnes jo også i både 39 og 36mm hvis man vil ha noe nettere.
Har den gamle 41mm selv og kunne godt byttet mot 39mm selv om jeg har ganske kraftige håndledd på nesten 20cm.

Ellers får man jo den perfekte Nomosen akkurat innenfor budsjettet hvis man ikke har et sterkt behov for noe større:
1694373991843.png

Akkurat passe både flashy og passe diskrét til å fungere til det aller meste.
Ang Nomos som merke så er det jo sikkert noen som kan mer om historien enn meg, men jeg synes det er artig at de er bortimot et produkt av murens fall og tør å leke med Bauhaus-stilen. De har jo også inhouse urverk, og jeg mener det er noe med at de produserer enda mer inhouse enn de fleste andre. Swing-system og/eller balansefjærer og slikt. Kjenner jeg er på veldig tynn is angående urverkene, så her må noen gjerne korrigere meg eller fylle ut med noe fornuftig.

For å slenge inn en liten brannfakkel her så mener jeg at menn med skjorte og jakke og dykkerklokke bare er hårfint mer stilfullt som menn men skjorte og jakke og pulsklokke med blå gummirem. Det spiller ikke egentlig så stor rolle om det står Rolex, Omega eller Garmin på den, de hører til shorts, t-skjorte, våtdrakt etc. Dropp dykkerbezelen så hjelper det mye.
 
Redigert:
  • Elsker
Reaksjoner: Genta
Din kjekke kompis med tung statlig lederlønn må rett og slett manne seg opp og ta kostnaden med å bli en WIS. Han skal selvsagt ha seg to ur, og ja, her pushes økonomien ørlite, men til gjengjeld gir mitt forslag stor grad av «unikitet» ;)

Og ja, Pateken er stål :)

Godt valg ønskes deg :)

Vis vedlegg 344897Vis vedlegg 344898
Uten tvil er dette målet. Men kan ikke starte her. Jeg sår et frø. Venter. Forankrer. Benytter den moderne ledelsesteknikken dulting. Så vipps, er han på kjøret, en ekte WIS med både interessante og dyre klokker på armen.