Beskrivelser og anbefalinger prisklasse 20-30´søkes

Har noen forslag ut fra egne preferanser og klokkeboks. (Vet heller ikke størrelelse på lankene til vedkommende). Anbefaler alltid å kjøpe brukt, særlig med begrenset budsjett...

Åpenbart valg:

Tudor BB58
Diver, men slank og elegant så får fint også til skjorte.

Tudor Pelagos 39 kan også brukes til alt, men over budsjett, men ville nok på sikt hatt en dressy klokke i tillegg...

20230910_184457.jpg


En dressy allrounder er Aqua Terra, f. eks. en eldre generasjon 2503.80 skal være innenfor budsjett og kommer med forskjellige skiver (og størrelser)

En enda mer dressy klokke litt over budsjett er Portuguieser 3714, men passer en leder bra. Bør kanskje ha en beater i tillegg, f eks ovennevnte, men det f eks Seiko SPBXXX kan anbefales, eller en billig casio.

20230910_184634.jpg


Tilbake til klokker som funker til det meste, selv om de er divere, og en som er veldig innenfor budsjett, er Oris Aquis, anbefaler gammel versjon som er rimeligere enn med in house kaliber 400. Gjerne 41,5mm. Den har mye polerte flater og ganske shiny.

Og så til en outsider, som jeg virkelig anbefaler, og det er Seiko SLA043, som er så nærme man kommer Grand Seiko uten Grand på skiven. Fantastisk polering og detaljer som til sammen gjør at jeg smiler hver gang jeg titter på den. Og gjør det oftere enn alle ovennevnte... Ulempen er at det ikke er lenke, og at det er en diver, men den er veldig fin og shiny så kan nok slippe unna med en stoff- eller skinnreim til skjorte.

20230910_184531.jpg
 
Hvis vi på et seriøst nerdeforum ikke klarer bedre å svare på hvorfor de ulike brandene har sin unikitet kan vi alle kjøpe en BlåpæXSwatch, legge ned TS og melde overgang til Kakleriet.

Røff påstand utbasunert i Korona-rus, men tror jaggu jeg mener det.
Tja, å skulle forklare irrasjonelle følelser er ikke nødvendigvis enkelt, så jeg synes vel denne uttalelsen er litt tøff - selv i covid-delirium, men jeg tror jeg er enig med forslaget til @Callahan om en Omega 2254, rett og slett fordi den går til alt, uansett hvem/hva/hvor. Eventuelt, om han er en grovbygd kar, PO42mm (2201.50.00)
Hvorfor Omega? Da sier jeg heller hvorfor ikke! Omega er en av de store, som har en historie på nivå med Rolex, og som har en (imho) kul kobling til James Bond. De har en variert katalog, både av nytt og vintage, som også inkluderer militære koblinger.
 
Anbefaler ikke Doxa:
300/300T ser überkule ut, særegne i designet og står på egne bein i klokkeverden. Men, jeg ville ikke anbefale Doxa av to konkrete årsaker. Det ene er at lume på disse dykkerurene er en vits. Det andre er at after sales til Doxa kan være en for stor ukjent faktor som din kollega bør slippe å få erfaring med.

Anbefaler derimot en litt annerledes Omega:
Jeg vil anbefale Great White, som er en fantastisk GMT-utgave (2538.20). Den er et friskt pust og alternativ til sin mer kjente sorte utgave (med og uten GMT). Har sett denne klokken live kun to ganger de siste 10 årene. En i eie på et forummedlem her inne og en gang på flyreise. Den skiller seg virkelig ut fra mye annet. Go for it! Når det gjelder lume....ingen ting å klage på her. Finner du en Great White, er jakten verdt det. Hvorfor ikke velge noe som er kjent, men samtidig såpass spesielt at kollegaen aldri vil se samme klokke på andres arm.

For 10 år siden ble disse solgt her på TS for 10-15K. Du skal jakte bra for å finne en til 30K i dag, men er ikke det en artig utfordring å begi seg utpå, da? Og one more thing. Du la merke til det @Genta? Eller så du det ikke? Det er nettopp det; denne har ingen HEV-vorte kl. 10...men har hele 300m WR. ;)



omega-seamaster-diver-300m-gmt-great-white-dial-mens-watch-25382000-50901_c9965.jpg



 
Redigert:
Anbefaler ikke Doxa:
300/300T ser überkule ut, særegne i designet og står på egne bein i klokkeverden. Men, jeg ville ikke anbefale Doxa av to konkrete årsaker. Det ene er at lume på disse dykkerurene er en vits. Det andre er at after sales til Doxa kan være en for stor ukjent faktor som din kollega bør slippe å få erfaring med.

Anbefaler derimot en litt annerledes Omega:
Jeg vil anbefale Great White, som er en fantastisk GMT-utgave (2538.20). Den er et friskt pust og alternativ til sin mer kjente sorte utgave (med og uten GMT). Har sett denne klokken live kun to ganger de siste 10 årene. En i eie på et forummedlem her inne og en gang på flyreise. Den skiller seg virkelig ut fra mye annet. Go for it! Når det gjelder lume....ingen ting å klage på her. Finner du en Great White, er jakten verdt det. Hvorfor ikke velge noe som er kjent, men samtidig såpass spesielt at kollegaen aldri vil se samme klokke på andres arm.

For 10 år siden ble disse solgt her på TS for 10-15K. Du skal jakte bra for å finne en til 30K i dag, men er ikke det en artig utfordring å begi seg utpå, da? Og one more thing. Du la merke til det @Genta? Eller så du det ikke? Det er nettopp det; denne har ingen HEV-vorte kl. 10...men har hele 300m WR. ;)



omega-seamaster-diver-300m-gmt-great-white-dial-mens-watch-25382000-50901_c9965.jpg



Takk for god beskrivelse, tydelig anbefaling og et kult alternativ! Nei, så ikke manglende HEV før du sa det:) Likte denne godt!
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Jeg har en super kollega som har skjønt han trenger å bytte ut sin iWatch for å oppretteholde sin kule stil.
Tung lederrolle i statlig virksomhet. Ca 50 år mann. Kjekk. Trent. Kule casual klær. Bevisst sitt indre og ytre. Aktiv.
Ikke aktuelt å betale 80-120´ (som mange av oss her fort havner på). Budsjett ca 20-30´, nytt eller brukt.
Klokka må kunne brukes til jeans, skjorte, blazer, sneakers, pensko, shorts og tåle de fleste situasjoner.

I anbefalingen ønsker jeg en kort beskrivelse (to-tre setninger) av brandets unikitet, samt noen konkrete modellabefalinger.

Longines kommer ikke til å bli anbefalt av meg.

Jeg slår et slag for Longines, og ikke bare Zulu-timer og Hydroconquest.

Jeg kopierer skamløst fra Longines sin nettside: https://www.longines.com/en-fi/universe/history/

1694417366758.png

1694417458089.png

1694417516477.png

1694417645077.png


Snart 200 år, bør nevnes mtp bakgrunn. Danker ut dagens store spillere som Patek, Lange, Omega, Ulysse Nardin, Cartier.

Dekker alle baser med massiv historisk katalog.
1694418033589.png

1694418083983.png

1694418127192.png

1694418171213.png


1694418212314.png
 

Vedlegg

  • 1694417576773.png
    1694417576773.png
    490,7 KB · Visninger: 0
Flere har anbefalt Omega Seamaster 2254.50. Bra klokke med solid 1120 verk, særpreget DNA med den noe omstridte heliumventilen og litt utenom-det-vanlige designet på krone /crownguards. Og det hele pakket inn i Omega brandet, som forbindes med kvalitet, sport, stil, luksus, kjente skuespillere/markedsambassadører og Mr. 007.
Men 2254.50 og forsåvidt dens blå broder 2255.80 Electric Blue er og blir tool/dykkerklokker.

Din venn må ta det hele et lite skritt videre, nemlig Omega Seamaster Pro 2230.50, den såkalte Non-AC i kortversjon, eller Seamaster Pro Non-America's Cup.

Den er i utgangspunktet basert på 2233.50, sen såkalte Americas Cup sum var en LE laget for regattaen Americas Cup i 2000. Denne igjen var basert på 2254.50 men hadde fått hvitt gull bezel insert, Limited Edition gravert inn på hele kassens kroneside og ikke minst, teksten Americas Cup samt siluette av pokalen the Ugly Mug på nedre halvdel av skiven. Greit nok, en bra klokke, LE for de 9.999 som liker slikt.

Men så bestemte Omega seg for å løfte klokken ytterligere.
De plukket bort alt av LE og reagatta referanser, beholdt white gold bezel insert, sverdvisere og sort bølgeskive, selvsagt i tradisjonell Seamaster Pro innpakning og gav klokken hvitt gull innfattede time indexer og Omega logo. Med ett var klokken helt klar for hvitskjorte og dress. Den tar med seg sports- og dykkerklokke egenskapene fra idrettsbanen, båtliv, skog og hei og drar det hele direkte over i styrerommet der gull logo og indekser glimter diskret og sammen med gull bezel insert gir et anstrøk av maskulin luksus uten å på noen som helst måte være prangende.

Gi 1120 verket en service og din venn har et solid, flott, klassiskt armbåndsur som vil gi ham ubesværet glede i flere 10-år, den passer alltid inn og blir aldri over-the-top kostbar, hverken på kontoret eller i fritidssammenheng. Og han har en klokke med en egen historie og spesiellt kallenavn....

Artikkel fra Omega forumet:


IMG_1999.jpeg

IMG_2071.jpeg
 
Redigert:
Her er en liten tekst om historien til Glashütte skrevet av ChatGPT:

Glashütte er en by i Tyskland kjent for sin lange historie med urproduksjon. Det hele begynte i 1845 da Ferdinand Adolph Lange grunnla sitt eget urmakeri der. Byen utviklet seg til å bli et sentrum for kvalitetsur, med flere kjente urmerker som A. Lange & Söhne og Glashütte Original.

Etter murens fall i 1989 og gjenforeningen av Tyskland, gjenoppstod Glashütte som et sentrum for urproduksjon. Mange av de historiske urmakeriene som hadde blitt nedlagt under den tidligere østtyske regjeringen, ble gjenopprettet. Dette inkluderte selskaper som A. Lange & Söhne og Glashütte Original.

Den tyske regjeringen og investorer bidro til å modernisere produksjonsanleggene og innføre ny teknologi og materialer. Dette hjalp med å opprettholde byens arv for håndverksmessig kvalitet samtidig som den tilpasset seg moderne krav til presisjon og pålitelighet.

I dag er Glashütte fortsatt en viktig aktør innen urindustrien, og byen er kjent for å produsere noen av verdens mest ettertraktede mekaniske klokker. Den gjenopplivede urproduksjonen etter murens fall bidro til å styrke Tysklands posisjon som en ledende klokkenasjon.


Og litt om Nomos spesifikt:

Nomos Glashütte er et fremtredende urmerke som har sitt utspring i Glashütte, Tyskland. Selskapet ble grunnlagt i 1990, rett etter den tyske gjenforeningen, og har siden etablert seg som en betydelig aktør i urindustrien. Nomos skiller seg ut for sin minimalistiske design og fokus på presisjon.

Nomos-ur er kjent for sitt rene, enkle utseende, med skarpe linjer og en estetikk som er inspirert av Bauhaus-bevegelsen. De er også kjent for å produsere sine egne urverk i Glashütte, noe som gjør dem til en av få uavhengige urprodusenter i området.

Selskapet har mottatt flere priser for sitt design og ingeniørarbeid, og deres klokker er populære blant samlere og klokkeentusiaster over hele verden. Nomos Glashütte har spilt en betydelig rolle i å fremme Glashütte som et senter for moderne urproduksjon og har bidratt til å opprettholde byens tradisjon for kvalitetsur.
 
@Genta : Siden jeg tagges under Doxa, så holder jeg meg til det: Doxa sub 300 sharkhunter eller searambler (ikke 300T, viktig). Hvorfor? Klokker man kan koble seg på emosjonelt pga historie (Cousteau), media (Cussler), kul sport (dykking) og som tåler juling. Disse to versjonene kan bruker også på jobb og er kandidater for alt av reimer/natos i tillegg til en bra lenke som følger med.

Utover dette: Tudor, men den dekker jo du;)
 
Takk for alle innspill - sendte denne oppsummering med link til denne tråden:


Kjøp av en fin klokke er viktig. Hvis ikke er ikke punktumet for en stilig mann satt. Punktum.

Men hva er en fin klokke? I klokkemiljøet er det noen «sannheter» om hvilke produsenter og hvilke modeller som er de riktige. Selvsagt er diskusjonene rundt disse sannhetene en stor del av hobbyen. Diskusjonene handler gjerne om kvalitet, produsentens historie, markedsføring, pris, egne følelser og hva de andre rettmessig eller urettmessig synes. Det finnes anerkjente klokker i alle prisklasser, men min interesse er primært i medium-segmentet, hvis også farger mine anbefalinger.
  • Hva er kvalitet? Tja. Det kan handle om hvor «smart» urverket er lagd (eks reduserte Rolex antall deler med 50 %, lagde en tynnere urverk som også hadde lengre gangtid da de utviklet sin eget chronograph caliber 4130 (til Daytona) ca år 2000 som er erstattet Zenith sitt som de hadde brukt lenge), sertifiseringer som chronometer, vanntetthet, hvor pent urverket er å se på (finishering/polering av urverkets deler) og hvor lenge en klokke fra en slik produsent varer. Angående varighet kommer vi fort inn på teamet vintage, +30-40 år gamle klokker. Da ser vi plutselig etter noe helt annet, dette er min store lidenskap innen klokkeverdenen, men jeg lar detaljene her ligge og fortsetter med the basics.
  • Historie er vanskelig, men generelt hjelper det å ha startet urproduksjon i Sveits +/- år 1900 og ha lagd noen komplikasjoner verden ikke har sett før.
  • En komplikasjon er en funksjon. En ekstra funksjon er mer komplisert. Timeviser, minuttviser, sekundviser, centre second, jump second, deadbeat second, dato, dagvisning, månefase, automatikk, perpetual, annual perpetual, leap year, minute repeater, chronograph, alarm, dybdemåler, tachymeter, time zone, tourbillion, power reserve, equation of time, etc (dette var bare min top-of-mind)
  • Klokker som har poppet opp og blitt populære de siste årene (5-20) pga tung markedsføring er ikke veldig populært, eks Hublot som startet sin klokkereise med å benytte urverk de ikke selv hadde produsert. Det er en litt morsom kritikk for 99% av alle produsenter bruker deler andre har produsert. De dyreste Panerai har Rolex-urverk. Breitling bruker mye energi på å markedsføre store klumpete klokker. Dette liker ikke klokkemiljøet. Så selv om Breitling er en av de eldste produsentene, med fine komplikasjoner og masse dressy-modeller er de ikke særlig anerkjent. Snodig og vanskelig å se helt klare mønstre. Mobben bestemmer.
  • Pris-segmenter er også vanskelig, og det finnes noen oversikter med rangering over hundrevis av produsenter. Jeg gjøre det litt enklere utifra mitt syn og mer relevant for deg:

Billige klokker <-20’
  • Seiko, Casio, Swatch, Certina, Rado, Longines, Apple, +++ tusenvis av produsenter som gjør jobben
  • Hold deg unna dem som etterligner de store (Squale, Steinhart, Pagani, OceanX, m.fl.)
  • Rimelige klokker er supert så lenge de har sitt eget design. Men setter ingen punktum. Punktum.

Medium 20-40’ : dette er prisklassen du ser etter og her er også mye pent!

Dyre klokker, vanligst innen klokkeverden, 50-200’ (legg på gull og diamanter så koster de 5-800’):
  • Rolex (nesten i sin egen klasse pga popularitet skapt av kompromissløs kvalitet, langvarig design, mange innovasjoner og tung markedsføring)
  • Omega – du kan finne en flott brukt omega til 30’, men den vil være noen år gammel
  • Panerai
  • IWC
  • JLC
  • Breitling
  • Cartier
  • Blancpain
  • Osv, stort sett i dette segmentet Bjerke er kjent for å selge mest

High-end, 500’-> mange millioner. Disse produsentene er kjent for utilgjengelighet, ekstreme komplikasjoner og ekstrem finish.
  • Patek – the one and only
  • Vacheron
  • Audemars (mest for nyrike fotballspillere med behov for yacht i Porto Banus)
  • Lange
  • Moser @ Cie
  • F.P. Journe
  • Akrivia
  • Richard Mille
  • Også her er det mange flere produsenter, men med veldig lave produksjonsvolumer

Så, hva anbefaler jeg? Viktigst er at du får ditt punktum som en stilig mann. Dernest at du kan bruke klokka til det du ønsker. Skinnreim tåler hverken løpetur eller en dusj. Selv bytter jeg reimer og lenker om hverandre. Kjekt at klokka er vanntett så den kan være med på et bad etter at roeseflaska er tømt og svabergene er varme. Greit at klokka holder seg sånn ca i verdi. Nytt eller brukt er et viktig spørsmål. God følelse å kjøpe nytt, men mye fint på finn.

Noen konkrete forslag fra finn akkurat nå:


Sånn. Så kan vi ta diskusjonen herfra:)
 
Medium 20-40’ : dette er prisklassen du ser etter og her er også mye pent!
  • Mange andre modeller i denne prisklassen, men de ovenfor er dem jeg anbefaler, dvs at jeg fraråder Tag og Longines. Fordi de er dørgende kjedelige!
Jeg klarer ikke helt å la være, pasningen var rett og slett for god :LOL:

Til deg som tråden er laget for:
Dørgende kjedelige er først og fremst et subjektivt standpunkt fra din kamerat. Ordbruken er jo rimelig fri for nyanser og ikke minst vil den jo tillegge deg en god del egenskaper du ikke ønsker, dersom du skulle ende opp med å ønske å kjøpe en slik. Jeg vil tro at det ender med at du velger noe annet enn f.eks. Tag Heuer eller Longines. Synd for deg - vil jeg hevde. Jeg tilhører en av de som mener Longines, først og fremst med sin sin Spirit-serie, ikke er kjedelige. Jeg mener de har klart å lage noe som står et godt stykke unna referansemodeller fra bl.a. Rolex og IWC. Det er sikkert også mange som mener Tag Heuer sin Monaco er kjedelig?

Du får en god del gode råd over, først og fremst en rimelig god bredde i anbefalinger.

Ta en titt selv, og - ikke minst - gå å prøv de på hos en urmaker/butikk så langt det er mulig. Ta den på. Ta den tett opptil øyet og se på de små detaljene. Kjenn tyngden på hånden. Kjenn på kvaliteten på lenke, reim, og så videre.

Lykke til!
 
  • Haha
Reaksjoner: Genta
Jeg klarer ikke helt å la være, pasningen var rett og slett for god :LOL:

Til deg som tråden er laget for:
Dørgende kjedelige er først og fremst et subjektivt standpunkt fra din kamerat. Ordbruken er jo rimelig fri for nyanser og ikke minst vil den jo tillegge deg en god del egenskaper du ikke ønsker, dersom du skulle ende opp med å ønske å kjøpe en slik. Jeg vil tro at det ender med at du velger noe annet enn f.eks. Tag Heuer eller Longines. Synd for deg - vil jeg hevde. Jeg tilhører en av de som mener Longines, først og fremst med sin sin Spirit-serie, ikke er kjedelige. Jeg mener de har klart å lage noe som står et godt stykke unna referansemodeller fra bl.a. Rolex og IWC. Det er sikkert også mange som mener Tag Heuer sin Monaco er kjedelig?

Du får en god del gode råd over, først og fremst en rimelig god bredde i anbefalinger.

Ta en titt selv, og - ikke minst - gå å prøv de på hos en urmaker/butikk så langt det er mulig. Ta den på. Ta den tett opptil øyet og se på de små detaljene. Kjenn tyngden på hånden. Kjenn på kvaliteten på lenke, reim, og så videre.

Lykke til!
Jeps, ligger iallefall en til lissepasning i teksten - for er det ikke de andres rettmessige eller urettmessige meninger som skaper diskusjoner? :)

Jeg har Longines selv og er happy med det. Min far får ikke skrytt nok av sin Tag. Monaco er morsom. Alle brands har sine modeller og sin fanskare.

Viktigst med min oppsummering er ikke mine anbefalinger til slutt, men en innføring i hva som kan vurderes og en grovoversikt over noen av de vanligste (viktigste?) klokkemerkene - modellutvalget har dere bidratt med tips om allerede.

Men @seiltid Det aller viktigste tipset til en nybegynner kom du med: prøv på armen!
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Fikk akkurat en BB58 inn igjen her og det bekrefter bare mitt standpunkt på at dette er fasit. Den har alt og er hyggelig priset. Jeg klarer ikke å finne noe bedre alternativ innenfor rammene hvis man ikke er ute etter noe helt spesielt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta og Zawatch
Dyre klokker, vanligst innen klokkeverden, 50-200’
Fin og subjektiv oppsummering :)
Jeg stusser litt på påstanden over, som jo ikke er subjektiv. Er den riktig? Jeg har ikke noe grunnlag for å påstå noe annet, men det vil overraske meg om det er riktig. Det kommer kanskje an på hvordan man definerer "klokkeverden"...?

Til den der måtte gjelde: gå for nomosen på finn eller lignende. Den er den eneste som er stilfull nok ;)
(har ingenting med annonsen å gjøre)
 
Takk for alle innspill - sendte denne oppsummering med link til denne tråden:


Kjøp av en fin klokke er viktig. Hvis ikke er ikke punktumet for en stilig mann satt. Punktum.

Men hva er en fin klokke? I klokkemiljøet er det noen «sannheter» om hvilke produsenter og hvilke modeller som er de riktige. Selvsagt er diskusjonene rundt disse sannhetene en stor del av hobbyen. Diskusjonene handler gjerne om kvalitet, produsentens historie, markedsføring, pris, egne følelser og hva de andre rettmessig eller urettmessig synes. Det finnes anerkjente klokker i alle prisklasser, men min interesse er primært i medium-segmentet, hvis også farger mine anbefalinger.
  • Hva er kvalitet? Tja. Det kan handle om hvor «smart» urverket er lagd (eks reduserte Rolex antall deler med 50 %, lagde en tynnere urverk som også hadde lengre gangtid da de utviklet sin eget chronograph caliber 4130 (til Daytona) ca år 2000 som er erstattet Zenith sitt som de hadde brukt lenge), sertifiseringer som chronometer, vanntetthet, hvor pent urverket er å se på (finishering/polering av urverkets deler) og hvor lenge en klokke fra en slik produsent varer. Angående varighet kommer vi fort inn på teamet vintage, +30-40 år gamle klokker. Da ser vi plutselig etter noe helt annet, dette er min store lidenskap innen klokkeverdenen, men jeg lar detaljene her ligge og fortsetter med the basics.
  • Historie er vanskelig, men generelt hjelper det å ha startet urproduksjon i Sveits +/- år 1900 og ha lagd noen komplikasjoner verden ikke har sett før.
  • En komplikasjon er en funksjon. En ekstra funksjon er mer komplisert. Timeviser, minuttviser, sekundviser, centre second, jump second, deadbeat second, dato, dagvisning, månefase, automatikk, perpetual, annual perpetual, leap year, minute repeater, chronograph, alarm, dybdemåler, tachymeter, time zone, tourbillion, power reserve, equation of time, etc (dette var bare min top-of-mind)
  • Klokker som har poppet opp og blitt populære de siste årene (5-20) pga tung markedsføring er ikke veldig populært, eks Hublot som startet sin klokkereise med å benytte urverk de ikke selv hadde produsert. Det er en litt morsom kritikk for 99% av alle produsenter bruker deler andre har produsert. De dyreste Panerai har Rolex-urverk. Breitling bruker mye energi på å markedsføre store klumpete klokker. Dette liker ikke klokkemiljøet. Så selv om Breitling er en av de eldste produsentene, med fine komplikasjoner og masse dressy-modeller er de ikke særlig anerkjent. Snodig og vanskelig å se helt klare mønstre. Mobben bestemmer.
  • Pris-segmenter er også vanskelig, og det finnes noen oversikter med rangering over hundrevis av produsenter. Jeg gjøre det litt enklere utifra mitt syn og mer relevant for deg:

Billige klokker <-20’
  • Seiko, Casio, Swatch, Certina, Rado, Longines, Apple, +++ tusenvis av produsenter som gjør jobben
  • Hold deg unna dem som etterligner de store (Squale, Steinhart, Pagani, OceanX, m.fl.)
  • Rimelige klokker er supert så lenge de har sitt eget design. Men setter ingen punktum. Punktum.

Medium 20-40’ : dette er prisklassen du ser etter og her er også mye pent!

Dyre klokker, vanligst innen klokkeverden, 50-200’ (legg på gull og diamanter så koster de 5-800’):
  • Rolex (nesten i sin egen klasse pga popularitet skapt av kompromissløs kvalitet, langvarig design, mange innovasjoner og tung markedsføring)
  • Omega – du kan finne en flott brukt omega til 30’, men den vil være noen år gammel
  • Panerai
  • IWC
  • JLC
  • Breitling
  • Cartier
  • Blancpain
  • Osv, stort sett i dette segmentet Bjerke er kjent for å selge mest

High-end, 500’-> mange millioner. Disse produsentene er kjent for utilgjengelighet, ekstreme komplikasjoner og ekstrem finish.
  • Patek – the one and only
  • Vacheron
  • Audemars (mest for nyrike fotballspillere med behov for yacht i Porto Banus)
  • Lange
  • Moser @ Cie
  • F.P. Journe
  • Akrivia
  • Richard Mille
  • Også her er det mange flere produsenter, men med veldig lave produksjonsvolumer

Så, hva anbefaler jeg? Viktigst er at du får ditt punktum som en stilig mann. Dernest at du kan bruke klokka til det du ønsker. Skinnreim tåler hverken løpetur eller en dusj. Selv bytter jeg reimer og lenker om hverandre. Kjekt at klokka er vanntett så den kan være med på et bad etter at roeseflaska er tømt og svabergene er varme. Greit at klokka holder seg sånn ca i verdi. Nytt eller brukt er et viktig spørsmål. God følelse å kjøpe nytt, men mye fint på finn.

Noen konkrete forslag fra finn akkurat nå:


Sånn. Så kan vi ta diskusjonen herfra:)


Synes det er litt urettferdig å inkludere Squale blant homage-merkene.

….selv om ja: De har en Sub-kopi. Eller hadde.