Baselworld 2018

Hvilket merke følge du tettest under Baselworld?

  • Rolex

    Stemmer: 122 54,0%
  • Omega

    Stemmer: 19 8,4%
  • Seiko

    Stemmer: 20 8,8%
  • Zenith

    Stemmer: 5 2,2%
  • TAG Heuer

    Stemmer: 1 0,4%
  • Hublot

    Stemmer: 1 0,4%
  • Patek

    Stemmer: 13 5,8%
  • Breitling

    Stemmer: 7 3,1%
  • Annet merke

    Stemmer: 38 16,8%

  • Antall stemmer
    226
E0F70146-0BC8-4D45-BDE9-C9AE20B041EA.jpeg
Seriøst? Du kan ikke stille dato med krona? Bra jobba, Patek...
 
Synes Oris har levert bra i år også. Mine personlige favoritter fra Basel er:

Chronoris 39mm i sort:

screen-shot-2018-03-22-at-21-01-15-png.763543


Pointer Date i 36mm og 40mm (kilde: Hodinkee):

Oris-Pointer-Date-10.jpg


Oris-Pointer-Date-4.jpg


65' Diver i 36mm og 40mm med bronse-bezel. Tror denne vil se skikkelig stilig ut når bronsen utvikler patina og blir mørkere!

Oris-Divers-Sixty-Five-Bronze-Watch-04.jpg


Oris-Divers-Sixty-Five-Bi-Colour-1-845x563.jpg
 
Redigert:
Oris-diveren ser nydelig ut. Spørs om jeg får plukke opp en slik en etterhvert. Er det noen av dere som har erfaring med bronsje i klokker fra før? Stål er jo sterkere, så jeg regner med at bronsje får lettere hakk? Riper det lettere også? Er det andre generelle ulemper med bronsje sammenlignet med stål?
 
Oris-diveren ser nydelig ut. Spørs om jeg får plukke opp en slik en etterhvert. Er det noen av dere som har erfaring med bronsje i klokker fra før? Stål er jo sterkere, så jeg regner med at bronsje får lettere hakk? Riper det lettere også? Er det andre generelle ulemper med bronsje sammenlignet med stål?
Har ingen erfaring med slike klokker selv, men vet at bronse (kobber) og hud ikke er en god kombinasjon. Huden kan vel bli grønn hvis det er kontakt + fukt. Bronsepatina kan vel også være giftig (til en viss grad).

Dette ville jeg ha undersøkt mer om før et evt kjøp ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: EirikH og Kohe321
Oris-diveren ser nydelig ut. Spørs om jeg får plukke opp en slik en etterhvert. Er det noen av dere som har erfaring med bronsje i klokker fra før? Stål er jo sterkere, så jeg regner med at bronsje får lettere hakk? Riper det lettere også? Er det andre generelle ulemper med bronsje sammenlignet med stål?

Ja bronse er mykere enn stål men hvis du liker den er det bare å slå til.
Skadene du skal gjør må bli ganske dyp for å virkelig vise seg på en bezel med allerede mange små fuger på seg.
Litt som den "coin bezel" fra den Pointer Date : jeg har en coin-bezel på en Revue Pilote Chrono som viser aldri noen skader.
 
Har ingen erfaring med slike klokker selv, men vet at bronse (kobber) og hud ikke er en god kombinasjon. Huden kan vel bli grønn hvis det er kontakt + fukt. Bronsepatina kan vel også være giftig (til en viss grad).

Dette ville jeg ha undersøkt mer om før et evt kjøp ;)

Godt poeng, men i dette tilfellet ville jeg nok ikke bekymret meg når det kun er bezelen som er i bronse. Den vil få veldig lite kontakt med huden.

Nå har jo klokker med solide kasser i bronse vært populære i noen år uten at jeg har lest om noen som har tatt skade av det. Det finnes jo forskjellige legeringer, og forstår at den som oftest brukes i klokkeproduksjon er CuSn8-bronse, som betyr at det er tinn som er blandet inn. Så lenge bronselegeringen ikke inneholder bly, noe som ville være galskap i et produkt som får mye hudkontakt, så går det nok greit. Og som allerede nevnt så er baklokket som regel laget i et annet metall for å unngå at bronsen avsetter farge samt eventuelle hudreaksjoner.

Men, jeg vet ærlig talt ikke hvor skadelige saltene fra en bronselegering uten bly kan være ved ren hudkontakt. Med tanke på hvor utbredt bronseklokker har blitt i klokkeindustrien kan det da umulig være farlig?
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Sjø
Hva soliditeten angår så ble jeg positivt overrasket over hvor motstandsdyktig min Lumtec Combat i bronse var mot riper i de ukene jeg eide den. Virket mer enn solid nok.

Men det skal sies, kronen til denne var også i bronse og fikk mye direkte hudkontakt, og jeg husker at jeg kunne begynne å klø akkurat der hvor kronen satt etter å ha gått med klokken en lang dag. Dette kombinert med at jeg aldri helt ble venner med designet gjorde at jeg solgte den. Hudreaksjoner fra bronse er dog noe som allerede er kjent at enkelte kan få, men til hvilken grad det er helseskadelig utover dette ville være interessant å få vite av noen med mer kunnskap om emnet enn meg.

Bronse har jo en tiltrekkende varm farge som virkelig kan passe til maritime klokker, og at den utvikler naturlig patina over tid som også fungerer som et beskyttende lag er et sjarmerende trekk. Men, om det er helseskadelig blir det med ett mindre sjarmerende igjen... :p
 
Redigert:
Det er aldri helt godt å vite hvor helseskadelig noe nødvendigvis er, selv om det brukes på stor skala. Deodoranter, såper og tannkrem er noen få eksempler på ting som kan ha giftige stoffer i seg, og som over tid og i kombinasjon kan gjøre skade på helsen. Noen tåler det (..lengre), men andre ikke. Jeg vil anta at det er med bronse-klokker som andre produkter: Noen er helt OK, andre burde man styre unna. Men det finnes nok verre ting vi utsetter oss for daglig.

Det er uansett greit å huske at huden faktisk er vårt største organ med særs viktige egenskaper og formål.

Testosteronnivå og fertilitet til menn (og kvinner) for tiden er skremmende å lese på.

#digresjon #omforladels
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Det der har jeg aldri skjønt!

At Patek m.fl eliteprodusenter for anerkjennelse for verk med en slik løsning. Dølt med pusher ift krone.

For meg ser det ut som at de ikke klarer den tekniske løsningen bedre.
Heller ikke imponert over bruken av butterfly-spenne på gummireima
 
Har ingen erfaring med slike klokker selv, men vet at bronse (kobber) og hud ikke er en god kombinasjon. Huden kan vel bli grønn hvis det er kontakt + fukt. Bronsepatina kan vel også være giftig (til en viss grad).

Dette ville jeg ha undersøkt mer om før et evt kjøp ;)

Takk for informasjonen! Det var jeg ikke klar over. Nå kom det jo også en ny Aquis i 39,5 i januar, og den fristet vel egentlig like mye, så da kan jeg kanskje muligens vurdere den i stedet. Vi får se hva det blir til. En ny diver må det uansett bli snart!
 
  • Liker
Reaksjoner: Sjø
Ja bronse er mykere enn stål men hvis du liker den er det bare å slå til.
Skadene du skal gjør må bli ganske dyp for å virkelig vise seg på en bezel med allerede mange små fuger på seg.
Litt som den "coin bezel" fra den Pointer Date : jeg har en coin-bezel på en Revue Pilote Chrono som viser aldri noen skader.

Ja, det er et godt poeng. Da får jeg litt å tenke på fremover. Både denne og den nye Aquis-modellen i 39,5 frister. Men det gjorde søren meg LLD i 36mm også. Dette blir ikke lett :(
 
C38F9986-48B4-4EDA-8B02-CAF2E3A1ACD0.png
Trekker denne frem for tredje gang til tross for at flere opplever at livene deres ble ødelagt i forbindelse med lanseringen. Både på grunn av design, størrelse og pris har jeg forstått.

Nå har ikke jeg hatt denne på hånden så størrelse kan jeg ikke konkludere med men tror ikke det dreper klokken. Når HE ventil først er tilstedeværende så er hverken ny eller gammel løsning til å dø av. Tenk om den var formet som en Hublot Kash King Kong Fusion Illousion?

Ser prisen og skaper ramaskrik. Om den lander rundt 40-45 så er en fortsatt innenfor mest for penga i sin klasse. Og sin klasse er ikke lenger den klassen dette har gått i på lenge.

Spec listen er lang og heftig.

Jeg kunne lett sett for meg dette som klokken jeg blir gående med fra 2019 av, da Bjerke det året iverksetter den nye regelen om at man må ha lisens for å eie Rolex. Da loven som kjent har tilbakevirkende kraft på samme måte som med Ruger Mini 14 så har vi tre år på å levere inn klokkene våre.

Nye Seamaster 300M er ikke lenger en innstegsmodell selv om den fortsatt prises slik. Den er som alt annet fra den kanten om dagen, sykt mye tech for penga..

Redigert pga skrivefeil
 
Redigert:
Vis vedlegg 85293 Trekker denne frem for tredje gang til tross for at flere opplever at livene deres ble ødelagt i forbindelse med lanseringen. Både på grunn av design, størrelse og pris har jeg forstått.

Nå har ikke jeg hatt denne på hånden så størrelse kan jeg ikke konkludere med men tror ikke det dreper klokken. Når HE ventil først er tilstedeværende så er hverken ny eller gammel løsning til å dø av. Tenk om den var formet som en Hublot Kash King Kong Fusion Illousion?

Ser prisen og skaper ramaskrik. Om den lander rundt 40-45 så er en fortsatt innenfor mest for penga i sin klasse. Og sin klasse er ikke lenger den klassen dette har gått i så lenge.

Spec listen er lang heftig.

Jeg kunne lett sett for meg dette som klokken jeg blir gående med fra 2019 av, da Bjerke det året iverksetter den nye regelen om at man må ha lisens for å eie Rolex. Da loven som kjent har tilbakevirkende kraft på samme måte som med Ruger Mini 14 så har vi tre år på å levere inn klokkene våre.

Nye Seamaster 300M er ikke lenger en innstegsmodell selv om den fortsatt prises slik. Den er som alt annet fra den kanten om dagen, sykt mye tech for penga..

Side 5 på tråden kom jeg med "Hvis ETA basert 2500D forsvinner, blir jeg spent på prisen... Det blir mye dyrere for å få seg en SMP nå."
Og der er vi.
Det kom som ingen overraskelse for min del men det ser ut som andre ikke forstår oppgraderingen Omega har gjort på urverket.
Fra ETA 2892-2 modifisert med det siste Co-Axial hemverk til det nytt 8800 urverk som til og med tåler 15000 Gauss magnetisme : noe som er så sterk at det hadde faktisk skadet menneske ved eksponering.
Dessuten er keramikk tallskive også litt mer eksklusiv enn malt metal og tar ikke fuktskader.
Nå også er He-ventilen vanntett til og med når den er åpnet.
At utseende er ikke for alle kan jeg forstå men prisen er ikke så stygg når vi ser på andre.

Skuffelsen for min del er mer på Rolex som siden 2015 Baselworld lansering har fortsatt ikke brukt sitt siste urverk på ALLE sine sportsmodeller.
Nå har det gått tre år og det ser ut som man kan spør seg om NÅR dette skal bli gjort?
Det er kjent at "alt går treg" hos Rolex men nå tar de kaken.