Baselworld 2018

Hvilket merke følge du tettest under Baselworld?

  • Rolex

    Stemmer: 122 54,0%
  • Omega

    Stemmer: 19 8,4%
  • Seiko

    Stemmer: 20 8,8%
  • Zenith

    Stemmer: 5 2,2%
  • TAG Heuer

    Stemmer: 1 0,4%
  • Hublot

    Stemmer: 1 0,4%
  • Patek

    Stemmer: 13 5,8%
  • Breitling

    Stemmer: 7 3,1%
  • Annet merke

    Stemmer: 38 16,8%

  • Antall stemmer
    226
Medlem
16. des. 2014
Innlegg
450
Sted
Oslo
Baselworld 2018 nærmer seg med stormskritt og det ser ikke ut som det er åpnet noen tråd på dette enda.

Personlig krysser jeg fingrene for at Rolex kommer med noe gøy i stål da det rykker i flippefoten etter å ha hatt én fast klokke det siste året. Kanskje lite realistisk, men en stål Daytona på oysterflex hadde vært artig.

Folk må gjerne dele teasere fra de forskjellige merkene da jeg er svært dårlig på å få med meg slik.

Hva håper dere på?

Datoen for årets messe er 22. - 27. mars.
 
For ryktespredere og spåkoner har vi en egen Rolex-Basel-tråd:
https://www.tidssonen.no/forum/thre...-og-andre-usannheter.48163/page-5#post-646412

Det er bekreftet fra Rolex AD at det kommer en PepsiCoke i stål med pop-bezel som gjør at du kan skifte mellom disse på sekunder. Prisen vil ligge 8% høyere i bruktmarkedet, dette er også bekreftet av AD!

Utover denne klokken er jeg spent på hva Rolex kommer med, håper på noe mer tilgjengelig Oysterflex. Og ikke så mye hypet kjeramikkfokus!
 
Kort oppsummert kan man vel si at dette er en type tråd som fort sporer av uansett. Det har en lei tendens til å dra seg i retning Rolex osv. Man trenger ikke tråle nettet i timesvis for å forstå at INGEN vet i disse tilfellene. Er det ikke den uforutsigbarheten som er halve moroa da?
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Var innom Bjerke på fredag hvor Basel og ventelister ble tatt opp. I år kjører visst de ikke lenger ventelister, men heller interessentlister basert på kundeforhold og tidligere handler. Dette fører som de sier til at gode kunder ikke lenger behøver å ringe ved Basels åpning for å sette seg på venteliste på den(de) klokken(e) de ønsker å bestille, da dette har ikke noe lenger fore. Som de sier så følger de med på bruktmarkedet, og da spesielt Rolex klokker som de får enda færre leveringer av fremover, derfor vil heller de beste kundene bli foretrukket først på listen og ikke dagens flippeparasitter. De jeg snakket med sa også at dette var begynnende praksis av flere andre store forhandlere rundt om i landet som har sett seg lei på invistering og ikke klokkeglede. De som anseer seg som gode kunder i dag fordi de kjøper mye og selger til idiotpriser, blir derfor ikke lenger vurdert som gode kunder.

Må si at jeg elsker dette og dette vil forhåpentligvis føre til at de klokkene som blir levert vil heller gå på rundgang her på sonen til "normale" priser og ikke på andre nettsider til blodpriser som i dag. Markedspris er markedspris, det er jeg enig i, men det får være måte på. Håper vi snart får bukt på disse spekulantene. Blir nok mange sure miner av dette, men det driter i allefall jeg i. Jeg kommer til å kjøpe meg en pall med popcorn samt nye 3D briller og lene meg godt tilbake :)
 
Var innom Bjerke på fredag hvor Basel og ventelister ble tatt opp. I år kjører visst de ikke lenger ventelister, men heller interessentlister basert på kundeforhold og tidligere handler. Dette fører som de sier til at gode kunder ikke lenger behøver å ringe ved Basels åpning for å sette seg på venteliste på den(de) klokken(e) de ønsker å bestille, da dette har ikke noe lenger fore. Som de sier så følger de med på bruktmarkedet, og da spesielt Rolex klokker som de får enda færre leveringer av fremover, derfor vil heller de beste kundene bli foretrukket først på listen og ikke dagens flippeparasitter. De jeg snakket med sa også at dette var begynnende praksis av flere andre store forhandlere rundt om i landet som har sett seg lei på invistering og ikke klokkeglede. De som anseer seg som gode kunder i dag fordi de kjøper mye og selger til idiotpriser, blir derfor ikke lenger vurdert som gode kunder.

Må si at jeg elsker dette og dette vil forhåpentligvis føre til at de klokkene som blir levert vil heller gå på rundgang her på sonen til "normale" priser og ikke på andre nettsider til blodpriser som i dag. Markedspris er markedspris, det er jeg enig i, men det får være måte på. Håper vi snart får bukt på disse spekulantene. Blir nok mange sure miner av dette, men det driter i allefall jeg i. Jeg kommer til å kjøpe meg en pall med popcorn samt nye 3D briller og lene meg godt tilbake :)

Haha. Klokkeriet kan bli regelrett underholdende når dette begynner å lekke ut blant alle de håpefulle spekulanter.
 
Haha. Klokkeriet kan bli regelrett underholdende når dette begynner å lekke ut blant alle de håpefulle spekulanter.
Tenk deg så mange søknader kredittkortselskapene har p.t. :)

De Bjerke definerer som "gode" kunder ville vissnok bli evaluert og satt på liste på vanlig måte. Det var heller ikke lenger mulig å sette seg på alle listene f.ex. sort og hvit Daytona. De skulle bli oppringt og må velge hvilken liste de fortsatt ville stå på. Helt innafor syns jeg
 
Det skal sikkert bli et fjell av vintage-designs som skal en gang til reise seg fra de sveitsiske støvete hyllene.
Som en føniks med keramisk fjær, bronse ørneklør og plast nebb.
Det der starter å bli den sikreste måte å ikke ta noe risiko på salgene.
 
Det skal sikkert bli et fjell av vintage-designs som skal en gang til reise seg fra de sveitsiske støvete hyllene.
Som en føniks med keramisk fjær, bronse ørneklør og plast nebb.
Det der starter å bli den sikreste måte å ikke ta noe risiko på salgene.

Jepp, tror du har rett i at det blir enda et år med mye relanseringer og nostalgisk markedsføring. På mange måter er det jo en fin ting at de forskjellige klokkemerkene graver litt i arkivene og finner noen gode design som kanskje ikke har sett dagens lys siden før quartzkrisen. Problemet er om dette blir en krykke - noe man kan argumentere for at det har blitt.

Men det er vanskelig å komme opp med nye klokkedesign som har fremtidig klassikerpotensiale også, og det er i så måte forståelig at produsentene lener seg på vellykkede design de allerede har, og lager den ene variasjonen etter den andre av disse. Omega er jo blitt notoriske med deres Speedmaster, og vi ser nå Oris gjøre det samme med deres '65-diver - en klokke som i utgangspunktet er et perfekt eksempel på en moderne relansering gjort på riktig måte, og som nå melkes for alt den er verdt.

Det som er morsomt er at disse relanseringene kan bringe med seg noe nytt i kjølvannet også. Et godt eksempel er Seiko sin 62MAS-reissue SLA017, som brakte med seg Prospex-modellene SBDC051/53. Her tok de utgangspunkt i designet til SLA017 og la til et og annet moderne touch - og plutselig har man en ny modell som står fint på egne ben!

Men produsentene vil skyte seg selv i foten om de slutter "jakten" på det neste ikoniske designet, og slutter å prøve nye ting ved tegnebenken. Det blir litt som et band som bare slipper remixer av gamle plater. Det er selvsagt moro med en vintage-relansering i ny og ne, eller klokker med et designspråk som peker til en tidligere epoke, men jeg tror nøkkelordet her er balanse. Personlig er jeg ikke veldig bekymret da jeg tror interessen og markedet naturlig vil styre dette i riktig retning, men da må produsentene følge med i timen og kjenne pulsen til markedet de serverer om de ikke vil falle av hesten..

For produsenter som Seiko som praktisk talt teppebomber markedet med klokker i alle prisklasser og for enhver smak (selv dårlig smak ;) ), så er nok dette mindre risikabelt da de har råd til å bomme av og til. Risikoen for å bli irrelevant er nok følt best blant produsentene som kun tilbyr klokker i midt-til-toppsjiktet. De må virkelig være på ballen hvert år, hvor den rette balansen mellom å lene seg på klassikere og å prøve nye ting kan være veldig tynn, hvor flopper eller feilplassert R&D kan bli en veldig kostbar affære.

Uansett, om vi får en fin blanding av vintage-inspirert design og helt nytt design ved årets Basel blir jeg fornøyd. Håper på det. :)
 
Redigert:
Skulle ønske Iwc kom med en le petit Prince med god bærekomfort eller at Panerai roa ned på retrogreiene for gæmlisene og kom med flere modeller i 40-42 mm uten at det går på bekostning av tekniske spesifikasjoner .
 
Skulle ønske Iwc kom med en le petit Prince med god bærekomfort eller at Panerai roa ned på retrogreiene for gæmlisene og kom med flere modeller i 40-42 mm uten at det går på bekostning av tekniske spesifikasjoner .
"Gæmlisene" er i hvert fall såpass våkne, at vi har fått med oss at Panerai ikke stiller ut på Basel-World;)
(De lanserer nytt på SIHH i januar hvert år)
 
Longines:

Hva med å relansere LLD uten dato? Jeg har hatt begge versjoner og kan ikke tenke meg en klokke som gjør deg bedre uten. Dessuten kan de kanskje fikse lumen til et akseptabelt nivå.
Forresten kunne jeg tenke meg en lenke også. Jeg hadde LLD og Tudor Ranger samtidig. Lenka til Ranger passer jo hvilken som helst klokke med 22mm lugs. LLD så ut som penger i banken på Ranger lenke.
Ellers kan alt være som før. De må for all del ikke tukle med de lange sexy lugsa som har fått ufortjent mye pepper.
 
"Gæmlisene" er i hvert fall såpass våkne, at vi har fått med oss at Panerai ikke stiller ut på Basel-World;)
(De lanserer nytt på SIHH i januar hvert år)
this-is-a-little-savage-memegenerator-net-21740241.png