Baselworld 2018

Hvilket merke følge du tettest under Baselworld?

  • Rolex

    Stemmer: 122 54,0%
  • Omega

    Stemmer: 19 8,4%
  • Seiko

    Stemmer: 20 8,8%
  • Zenith

    Stemmer: 5 2,2%
  • TAG Heuer

    Stemmer: 1 0,4%
  • Hublot

    Stemmer: 1 0,4%
  • Patek

    Stemmer: 13 5,8%
  • Breitling

    Stemmer: 7 3,1%
  • Annet merke

    Stemmer: 38 16,8%

  • Antall stemmer
    226
376930D0-0038-4575-A3A2-C825286B3642.png
AEB7FD99-BE0B-4A34-B003-2F7ADEE3D398.png
 
Tror du man bør sette seg på liste på denne? Mer value for pengene får man jo ikke, og selv om ikke Certina er venteliste-merke, var denne ganske snasen..:)
Tror ikke det kommer til å bli sendt veldig mange av disse til Norge. Selges fortsatt veldig lite mekaniske ur til at dette prioriteres av både Swatch og Optura Norge. Ved å sette seg på liste så er man sikret tidlig levering ved lansering.
 
En liten oversikt over endringene på SMP300:
  1. Verket er selvsagt oppgradert kraftig fra 2500D til METAS 8800. Innsyn til verket. Bedre antimagnetiske egenskaper. Gangreserve har økt fra 48 til 55t.
  2. Wave dial på keramisk skive.
  3. Dato flyttet fra kl 3 til kl 6. (Pga nytt verk.)
  4. Kassen er økt fra 41mm til 42mm.
  5. Tykkelsen er økt med 1-2mm.
  6. Lenken er litt oppgradert/fornyet (heldigvis); de polerte flatene er smalere, hele lenken er "flatere" og endlinks er endret til "U". Mikrojusteringsspenne med diver ext. er på plass. (Ref 117STZ001159. Samme spenne som er standard på PO 43,5.)
  7. Tallene på bezel har økt litt i størrelse og det er nå også lume i markører og tall. Det er nå også markering av tallet 10.
  8. Crown guard er tonet litt ned.
  9. He-ventil har en oppgradert fasong.
  10. "Maxi dial" (timemarkører og sekundviser) og litt oppgraderte minuttmarkører med en utvendig strek.
  11. Viserene er endret. Størrelsen er økt og timeviseren har endret fasong.
  12. Litt endret pip kl 12.
Til slutt er det verdt å nevne at prisen har økt med ca 10k fra 35.000,- til ca 45.000,-.

Jeg gjorde en liten stilstudie:

smp.jpg


caseback1.jpg


 
Redigert:
Stor fan av de fleste oppgraderingene. estetisk ville jeg personlig beholdt den gamle timeviseren og den enklere HE-ventilen.

En liten oversikt over endringene på SMP300:
  1. Verket er selvsagt oppgradert kraftig fra 2500D til METAS 8800. Innsyn til verket. Bedre antimagnetiske egenskaper. Gangreserve har økt fra 48 til 55t.
  2. Wave dial på keramisk skive.
  3. Dato flyttet fra kl 3 til kl 6. (Pga nytt verk.)
  4. Kassen er økt fra 41mm til 42mm.
  5. Tykkelsen er økt med 1-2mm.
  6. Lenken er litt oppgradert/fornyet (heldigvis); de polerte flatene er smalere, hele lenken er "flatere" og endlinks er endret til "U". Mikrojusteringsspenne med diver ext. er på plass. (Ref 117STZ001159. Samme spenne som er standard på PO 43,5.)
  7. Tallene på bezel har økt litt i størrelse og det er nå også lume i markører og tall. Det er nå også markering av 10.
  8. Crown guard er tonet litt ned.
  9. He-ventil har en oppgradert fasong.
  10. "Maxi dial" (timemarkører og sekundviser) og litt oppgraderte minuttmarkører med en utvendig strek.
  11. Viserene er endret. Størrelsen er økt og timeviseren har endret fasong.
  12. Litt endret pip kl 12.
Til slutt er det verdt å nevne at prisen har økt med ca 10k fra 35.000,- til ca 45.000,-.

Vis vedlegg 85094

Vis vedlegg 85098
 
En liten oversikt over endringene på SMP300:
  1. Verket er selvsagt oppgradert kraftig fra 2500D til METAS 8800. Innsyn til verket. Bedre antimagnetiske egenskaper. Gangreserve har økt fra 48 til 55t.
  2. Wave dial på keramisk skive.
  3. Dato flyttet fra kl 3 til kl 6. (Pga nytt verk.)
  4. Kassen er økt fra 41mm til 42mm.
  5. Tykkelsen er økt med 1-2mm.
  6. Lenken er litt oppgradert/fornyet (heldigvis); de polerte flatene er smalere, hele lenken er "flatere" og endlinks er endret til "U". Mikrojusteringsspenne med diver ext. er på plass. (Ref 117STZ001159. Samme spenne som er standard på PO 43,5.)
  7. Tallene på bezel har økt litt i størrelse og det er nå også lume i markører og tall. Det er nå også markering av tallet 10.
  8. Crown guard er tonet litt ned.
  9. He-ventil har en oppgradert fasong.
  10. "Maxi dial" (timemarkører og sekundviser) og litt oppgraderte minuttmarkører med en utvendig strek.
  11. Viserene er endret. Størrelsen er økt og timeviseren har endret fasong.
  12. Litt endret pip kl 12.
Til slutt er det verdt å nevne at prisen har økt med ca 10k fra 35.000,- til ca 45.000,-.

Jeg gjorde en liten stilstudie:

Vis vedlegg 85094

Vis vedlegg 85098

Uten at det betyr noe for noen andre enn meg selv, syns jeg de fleste endringene her var til det klart bedre! De kunne holdt igjen på de større timemarkørene, og så hadde det vært fint om ikke hele klokken ble tykkere (Omega må generelt jobbe med å få ned tykkelsen, syns jeg), men alt det andre er betydelige framskritt :)
 
La til et punkt. Beklager, men her har de drete seg loddrett ut. Innsyn? Konisk HE-ventilkrone? Wannabe bølgeskive?
Og atpåtil forlanger de 10k mer? Kutt ut a..

Nåja, så dramatisk som "ødelagt" vil jeg ikke si det er, men ikke alt er like vellykket. Den økte prisen er vel hovedsakelig pga det nye verket. Skal bli spennende å se den i levende live. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Longhairdontcare
Shit. Ser ikke ut som det er lume i bezel allikevel.
Ref dette bildet av den blå i stål:

Screenshot_20180324-114703.png


Stusser da litt siden Omegas egen VP her sier det flere ganger:

 
En liten oversikt over endringene på SMP300:
  1. Verket er selvsagt oppgradert kraftig fra 2500D til METAS 8800. Innsyn til verket. Bedre antimagnetiske egenskaper. Gangreserve har økt fra 48 til 55t.
  2. Wave dial på keramisk skive.
  3. Dato flyttet fra kl 3 til kl 6. (Pga nytt verk.)
  4. Kassen er økt fra 41mm til 42mm.
  5. Tykkelsen er økt med 1-2mm.
  6. Lenken er litt oppgradert/fornyet (heldigvis); de polerte flatene er smalere, hele lenken er "flatere" og endlinks er endret til "U". Mikrojusteringsspenne med diver ext. er på plass. (Ref 117STZ001159. Samme spenne som er standard på PO 43,5.)
  7. Tallene på bezel har økt litt i størrelse og det er nå også lume i markører og tall. Det er nå også markering av tallet 10.
  8. Crown guard er tonet litt ned.
  9. He-ventil har en oppgradert fasong.
  10. "Maxi dial" (timemarkører og sekundviser) og litt oppgraderte minuttmarkører med en utvendig strek.
  11. Viserene er endret. Størrelsen er økt og timeviseren har endret fasong.
  12. Litt endret pip kl 12.
Til slutt er det verdt å nevne at prisen har økt med ca 10k fra 35.000,- til ca 45.000,-.

Jeg gjorde en liten stilstudie:

Vis vedlegg 85094

Vis vedlegg 85098

Nei, datoen kunne bli som før med det 8800 urverk, akkurat som på den ny Planet Ocean.
Under kan du se alle Omega klokker som bruker urverket og mange har datoen sin på kl 3.
http://watchbase.com/omega/caliber/8800
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321 og havarduf
La til et punkt. Beklager, men her har de drete seg loddrett ut. Innsyn? Konisk HE-ventilkrone? Wannabe bølgeskive?
Og atpåtil forlanger de 10k mer? Kutt ut a..

Må si meg enig i dette. Skjønner ikke hvorfor de på død og liv må øke høyden på klokka ved å legge til en gjennomsiktig bakside. Ikke alle modellene trenger dette. I tillegg økes diameteren til 42mm, noe som er helt unødvendig, i alle fall uten alternativ. Bølgene ser ikke bra ut i det hele tatt, hvis du spør meg. Det eneste jeg liker bedre med denne utgaven er lenken, men jeg ville likevel mye heller kjøpt dagens utgave enn denne.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Sjø
Vanskelig å finne informasjon om Longines sin nye re-issue av deres Nautilus Skindiver. Eneste jeg har klart å finne til nå er noen få bilder fra noen forskjellige instagrambrukere. Specs har vært helt fraværende, helt fram til brukeren #vintagediver la ut et bilde i går der han har klart å grave frem litt info om specs: 42mm kasse, 22mm lugbredde, PVD-bezel, 300 wr, og pisestimat på 2600$.