Baselworld 2017

Leser igjennom Jon Henriks inntrykk fra dag 2, og synes Captein Cook fra Rado gir akkurat riktig 70-tallsvibber. Et forfriskende take på dykkerur og retrobølgen.

baselworld-day-2-07918.jpg


Digger små dykkere.

Helt enig, og denne er fantastisk kul. Det jeg ikke har sett på nettet noen sted ennå, men lærte i dag, er at det også kommer en versjon på lenke. Denne er sort isteden for brunaktig i skiven, og ser litt mer moderne ut.

3649B269-0A09-4FFD-9583-841571EBFAE8_zpssqek0q2s.jpg


Gode kilder sier 17 750,- på lenke og 16 750,- for rem-versjonen.
 
Jepp. Er vel for å distansere linjen fra "vanlige" Seiko klokker, og dermed gi følelsen av noe mer rendyrket ekslusivt tenker jeg. Forstår den tankegangen.

Den nye layouten ser bra ut synes jeg. Det blir hakket renere med bare to repetisjoner av navnet "GS - Grand Seiko" i stedet for "Seiko - GS - Grand Seiko".

Jeg må si at det er litt mye skrift på GS (i hvert fall SBGA031 jeg lettet @Todda for), men en av kule tingene med GS var nettopp at det sto "Seiko" på det, slik at den virker billig. Litt stil over det. Koner og lign tror de er billige :)

GS- Grand Seiko burde være unødvendig på skiven. Kronen har vel "GS" på en vakker måte.

Ikke ofte man ser datovinduet kl 4 ...
 
  • Liker
Reaksjoner: Frost og Todda
Når det er sagt, så skjønner jeg ikke hvorfor Seiko nok en gang har gått for lume i "feil ende" av sekundviseren. :D

Dette var det jeg stusset over på SBGA031-en min. Nå er det nesten favoritt-featuren til den klokken. Sekundviseren blir veldig stilren og lekker når den er en uavbrudt lang sekundviser uten dill-dall. Herlig, men uvant i begynnelsen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Todda
Dette var det jeg stusset over på SBGA031-en min. Nå er det nesten favoritt-featuren til den klokken. Sekundviseren blir veldig stilren og lekker når den er en uavbrudt lang sekundviser uten dill-dall. Herlig, men uvant i begynnelsen.
Jeg fikk fullstendig hangup på at lumen var i "feil" ende på både ny-turtle, 007 og 009... Endte derfor opp med en SKX173 istedet. :D
 
Concluding Baselworld2017
Etter andre mer eller mindre fancy høydepunkter ender de opp med Yachtmaster og hvitt gull Daytona så da er vel verden iorden for de fleste :) Cool oppsummering fra Revolution, en favorittsite
 
Longines Conquest V.H.P. urverket som du nevner i DinSide.no artikkelen @Jon Henrik hørte jeg rykter om også fantes i en ny Certina modell under Precidrive navnet - altså en ny en - ikkje det Precidrive verket de har hatt en stund. Etter sigende ønsker de av taktiske grunner i Certina versjonen ikke å reklamere med de samme ytelsene som i v.h.p. Har ikke funnet noe på nettet om dette. Noen andre som har hørt dette?
 
har liten tro på at slike taktikker er bærekraftige; vipps! så blir det som å skli på et bananskall ;)

Longines Conquest V.H.P. urverket som du nevner i DinSide.no artikkelen @Jon Henrik hørte jeg rykter om også fantes i en ny Certina modell under Precidrive navnet - altså en ny en - ikkje det Precidrive verket de har hatt en stund. Etter sigende ønsker de av taktiske grunner i Certina versjonen ikke å reklamere med de samme ytelsene som i v.h.p. Har ikke funnet noe på nettet om dette. Noen andre som har hørt dette?
 
Longines Conquest V.H.P. urverket som du nevner i DinSide.no artikkelen @Jon Henrik hørte jeg rykter om også fantes i en ny Certina modell under Precidrive navnet - altså en ny en - ikkje det Precidrive verket de har hatt en stund. Etter sigende ønsker de av taktiske grunner i Certina versjonen ikke å reklamere med de samme ytelsene som i v.h.p. Har ikke funnet noe på nettet om dette. Noen andre som har hørt dette?

Om jeg forstod det rett, vil Longines bruke ekslusivt i noen år (lurer på om det var 2 eller 3). Deretter vil ETA åpne for andre aktører, MEN jeg synes å huske at én av egenskapene (jeg husker ikke nøyaktig hvilken, muligens kronen) vil fortsatt være eksklusiv for Longines.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bilanz og Gubben11
Eterna hadde en nyhet på Baselworld som gikk meg hus forbi, nemlig denne KonTiki bronse modellen. Sammenlignet med bronsemodellen fra Oris Aquis som koster omtrent det samme synes jeg denne har noe ekstra. Eterna er et merke jeg har hatt et forhold til etter at jeg kjøpte en Kon-Tiki Four Hands for noen år siden og denne nye modellen i bronse med inhouse verk kommer til en pris på CHF 2590. Eterna er vel i ferd med å bli relansert her hjemme også ? Så den dukker forhåpentligvis opp. Antall er riktignok limitert til 300. Omtale her
03-Eterna-KonTiki-Bronze.jpg

02-Eterna-KonTiki-Bronze.jpg
 
Redigert:
Kall meg gjerne dum, men den bezelen skjønte jeg ikke mye av
Forklaringen leveres i omtalen jeg linket til:
'However, instead of the more normal graduated 60-minute scale, this bezel displays a decompression scale. Indicating the amount of time a diver would have to spend at particular depths in order to avoid decompression sickness (or the bends, as it is more commonly known). The KonTiki Bronze’s bezel was inspired by a watch in Eterna’s archives, a Super-KonTiki produced for the US Military in the 1960s with a similar ‘no decompression limits scale’ bezel'