Basel 2019: Spekulasjoner Rolex


Fant (u)heldigvis ikke denne som nyhet ;)
07F61676-BCBA-47D3-97BB-1D60DAB56BCC.png
 
Har skjønt at det er mange som er skuffet etter dagens lansering av "nye" Rolex-modeller. Synes lanseringen understreker det faktum at merket er ekstremt konservativt. De har all verdens tid til å gjøre akkurat det som passer dem. Personlig hadde jeg ikke så store forventninger eller forhåpninger - sikkert på grunn av at klokkekontoen er i rugemodus for tiden :D Jeg var sikker på at YM kom med oppdatert urverk, noe som slo til sammen med en ørliten prisøkning. 42 mm-versjonen kan bli interessant når den (trolig) neste år kommer i stål. "Alle" hadde forventet Submariner med 3235-urverk, regner ikke med det gir særlig høye odds å spå at 2020 blir Sub'ens år.

Ellers ser den nye DJ i 36 mm interessant ut. For meg er 36 mm fortsatt litt "damestørrelse", men mulig det endrer seg når den etter hvert prøves på? Overrasket over SD i TT. Greit å imponere Kong Neptun med gull-bling på 1200 meters dyp, men dette understreker at 99,99 prosent av alle dykkerklokker kanskje når 3 meters dybde i den lokale svømmehallen i løpet av sitt liv...

Dagens lansering kommer ikke til å avhjelpe leveringsproblemene, kanskje snarere tvert i mot. Skuffelsen mange kjenner på i dag gjør ikke lysten mindre på de modellene som allerede er svært ettertraktet. Min desiderte favoritt er den "nye" BLNR! Tipper den får samme hype på bruktmarkedet som broren i pepsi-drakt. Så blir det spennende å følge med på alle de som nå skal prøve å selge den sorte GMT-Masteren for 20k mer enn retail etter at den forsvant ut av rekkene i formiddag.

Og hva med Tudor?! Her konstaterer jeg at enten er jeg for gammel for dette designet, eller så skjønner jeg det ikke.
U-G-L-Y :confused:
 
jeg synes de har dratt markedsstrategien om å strupe tilgang for å øke etterspørsel så langt at jeg ikke gidder å vurdere merket nå.
Kommer tilbake når det er mulig å faktisk kjøpe en ny klokke uten å slikke støvler for å få lov å bruke 100 000.
 
Bare som en liten opplysning, uten at man trenger å legge så mye i det: De siste tre månedene har jeg bodd ved Chêne-Bourg i Genève. Jeg har en Rolex-fabrikk som nærmeste nabo (det er der de lager skivene sine). Det skal sies at Rolex nå bygger ny produksjonsenhet rett ved siden av fabrikken. Det nye bygget har et veldig lite grunnareal sammenlignet med resten av fabrikken, men jeg vet ikke hvor mange etasjer som kommer over og under bakken (de er ennå veldig tidlig i byggeprosessen). Dette trenger jo ikke å bety at de har tenkt å øke produksjonen selvfølgelig, men det ser i alle fall ut til at de øker kapasiteten sin. Men hva dette faktisk innebærer for produksjonen skal ikke jeg spekulere i.
 
Redigert:
Står på venteliste på utgående BLNR. Noen som har noen formening om hva som skjer da?

Står selv på venteliste på denne, og har betalt depositum hos Bjerke. Regner det derfor som en selvfølge at den blir videreført til ny modell.

Om du står på venteliste uten å ha betalt depositum, kan det sikkert være en grei måte for AD å få slettet deg fra listen?
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: daghoi
Litt "trist" at de har blinget opp den siste "profesjonelle" modellen - Sea-Dweller med TT. Synes den serien kunne klart seg uten det, ettersom man får TT i alle anfdre modeller.

Jeg er også negativ til at enda en modell (Yachtmaster) økes i størrelse fra 40mm, på lik linje med Sea-Dweller 43/45, Yachtmaster 44, Exploerer II 42 - ettersom det er 40mm som er den mest klassiske og tidløse størrelsen - selvsagt helt IMHO.

Oh well :cool:
 
Det kan tyde på kort ventetid på Batman


Står selv på venteliste på denne, og har betalt depositum hos Bjerke. Regner det derfor som en selvfølge at den blir videreført til ny modell.

Om du står på venteliste uten å ha betalt depositum, kan det sikkert være en grei måte for AD å få slettet deg fra listen?

God stemning hvis så er tilfelle Har i likhet med deg betalt depositum.
 
  • Liker
Reaksjoner: allak
Litt "trist" at de har blinget opp den siste "profesjonelle" modellen - Sea-Dweller med TT. Synes den serien kunne klart seg uten det, ettersom man får TT i alle anfdre modeller.

Jeg vil heller påstå at de har gjort et nødvendig grep ved å tilpasse designet til målgruppen for dette uret.:p

Er det virkelig bare jeg som synes nyutgivelsene til Rolex er helt ok?o_O
Batman på Jubilee er jo helt konge.
 
Jeg vil heller påstå at de har gjort et nødvendig grep ved å tilpasse designet til målgruppen for dette uret.:p

Er det virkelig bare jeg som synes nyutgivelsene til Rolex er helt ok?o_O
Batman på Jubilee er jo helt konge.

Nei, jeg er helt enig med deg. Lanseringene er OK, og dette er tydelig et pause-år for dem.

Strategisk sett så gir den nye YMen i hvitt gull og Sea-Dweller TT god mening da de vil hjelpe ADer med å få noen modeller fra professional-serien inn i montrene. Stålmodellene fyker jo som regel ut samme dag de kommer inn.

Vet vi forresten om det stemmer at Rolex med vilje holder tilbake leveranser? Etter hva jeg leser skal produksjonen være omtrent som før, men at etterspørselen har økt voldsomt de siste årene. At enkelte ADer sannsynligvis utnytter dette ved å selge til gråmarkedforhandlere til overpris hjelper heller ikke. Men at Rolex struper tilgangen? Hmm, jeg tviler.
 
Redigert:
Nei, jeg er helt enig med deg. Lanseringene er OK, og dette er tydelig et pause-år for dem.

Strategisk sett så gir den nye YMen i hvitt gull og Sea-Dweller TT god mening da de vil hjelpe ADer med å få noen modeller fra professional-serien inn i montrene. Stålmodellene fyker jo som regel ut samme dag de kommer inn.

Vet vi forresten om det stemmer at Rolex med vilje holder tilbake leveranser? Etter hva jeg leser skal produksjonen være omtrent som før, men at etterspørselen har økt voldsomt de siste årene. At enkelte ADer sannsynligvis utnytter dette ved å selge til gråmarkedforhandlere til overpris hjelper heller ikke. Men at Rolex struper tilgangen? Hmm, jeg tviler.
Tviler sterkt på at man ikke hadde klart å lage flere klokker om man ønsket dette. Vi snakker om masseproduksjon her av relativt enkle komponenter i en produksjonslinje. Man kunne mettet markedet for sub med enkle grep om man ønsket tror jeg. Det er jo ikke slik at Rolex ikke vet hvordan markedet fungerer og eller hva det er etterspørsel etter. SS sportstrupingen er et ledd i å bredde ut produktspekteret til Kundene antar jeg. Resultatet kortsiktig et fantstisk for Rolex- langsiktig skaper det rom for subkillers for de andre produsenten.