Basel 2019: Spekulasjoner Rolex

Hvis Rolex oppdaterer SubC med nytt urverk eller ny utforming på kasse, som foreslått i denne tråden, blir det da nye refnummer?

Hva vil i så fall skje med ur som er i bestilling hos AD? Har akkurat lagt inn bestilling på en 116610LN, med lang ventetid så klart. Er det vanligvis en "overgangsfase" hvor begge modeller selges?
 
1. Nytt referansenummer ja!
2. Svært svært sjelden at det er spesielt mye overgangsperiode. Gamle modeller bruker normalt å forsvinne nesten over natten.
3. Om AD er OK, overfører de bestillingen din til ny modell..
 
  • Liker
Reaksjoner: hbf
Hvis Rolex oppdaterer SubC med nytt urverk eller ny utforming på kasse, som foreslått i denne tråden, blir det da nye refnummer?

Hva vil i så fall skje med ur som er i bestilling hos AD? Har akkurat lagt inn bestilling på en 116610LN, med lang ventetid så klart. Er det vanligvis en "overgangsfase" hvor begge modeller selges?

Vil tro du får første ledige ur uavhengig av ny eller gammel ref.
 
Tror ikke det finnes noen regler som forbyr venteliste.. Det er bare en uttalt policy fra butikkene selv, ettersom de også er møkkalei invistorer..
 
Hmm, er det jeg som har drømt noe nå? o_O
Mente å huske at det var innbakt i det rundskrivet som ble lekket der det var nevnt at alle salg skal gå over disk og plasten skal fjernes. Sikkert jeg som tar feil :oops:
 
Hmm, er det jeg som har drømt noe nå? o_O
Mente å huske at det var innbakt i det rundskrivet som ble lekket der det var nevnt at alle salg skal gå over disk og plasten skal fjernes. Sikkert jeg som tar feil :oops:

Slik jeg har forstått det så blir man først "validert" etter retningslinjene til Rolex av AD, som jeg tror handler om tidligere kjøp og interesse i merket, samt øvrig samling. Hvis man blir godkjent så får man stå på venteliste mot depositum på klokken. Dette var også tilfelle for meg.

Det er visst også noe ulik praksis mellom de forskjellige AD i Norge etter hva jeg har forstått når det kommer til hvordan de følger listene.

Dette med salg over disk, var noe som Rolex i USA hadde oppfordret til.
 
Alt tullet med prekvalifisering er det Bjerke som må ta sin kappe. Ikke Rolex. Empirien ligger i at det er for mye variasjon blant AD-er til at Rolex styret dette. Kun Bjerke og deres holdning spredd via WWW (her på forumet og annonser fra Bjerke).
 
Litt artig at Bjerke ikke selger til investorer, men i et intervju med Bjerke selv, så sa han vel noe sånn som at dette er en fin investering (husker ikke hvilken klokke det var)........o_O
 
Litt artig at Bjerke ikke selger til investorer, men i et intervju med Bjerke selv, så sa han vel noe sånn som at dette er en fin investering (husker ikke hvilken klokke det var)........o_O

Forskjell på de som kjøper og flipper umiddelbart med 50% fortjeneste og de som kjøper og selger igjen (med fortjeneste) om 10+ år. Det er nok sistnevnte Mr. Bjerke refererer til
 
Mitt forslag er at en velger seg ut en forhandler en vil handle hos. Start en dialog og bygg opp en relasjon, og drit i hva alle som skal selge mener. Det er klart de hauser opp det med venteliste og priser. Forhandler vet godt hva de har lov til å ikke lov til å gjøre fra produsentens side. Så kan vi alle synse og mene så mye vi vil. Ikke kritikk til ovenstående men et råd til de som vil ha seg en klokke og helst fra forhandler.
 
  • Liker
Reaksjoner: kyrrer
Det er vel ikke lenge før man må sende skriftlig søknad til AD med referanser for å få kjøpe Rolex :confused:

Det er trist når den virkelige handelen i Rolex ur skjer i annenhåndsmarkedet. Rolex AD'er fungerer per i dag nesten utelukende som en engrosvirksomhet for annenhåndsselgere på visse typer modeller. Kan ikke se at noe vil endre seg i umiddelbar fremtid.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kroger og ilpadrino
Det var vel ganske obvious at det var Bjerke som var den jeg la inn bestilling hos @Loevhagen, så ja det er deres regime jeg har måttet forholde meg til. Har forøvrig handler der tidligere, så relasjonen er også på plass @Tubbs :) Derfor valgte jeg å bli med på løpet som Bjerke har lagt på bestillinger, selv om jeg også synes det er noe spesielt.

Men back on topic; Hvorfor er det nå egentlig spekulasjoner om at Sub skal oppdateres? Ut i fra tidsintervaller på tidligere oppdateringer til Sub, så har tidligere modeller hatt lengre intervaller enn 10 år. 16800 hadde jo 10 år, men det var tilbake i 1987, deretter 16610 på 21 år tom 2010. Før det har intervallene også vært lengre. Er ingen Rolex-ekspert, så her kan sikkert dere veie inn med tyngre kunnskaper enn meg.

En mulig forklaring, som kun er egen spekulasjon; hvis en oppdatering skulle skje og dagens modell nærmest forsvinner over natten, som @Ph34r skriver, kan ikke det forklare at produksjonen avtar og man derfor forsøker å selge ut "lageret" før ny modell lanseres og at dette forklarer den begrensede tilgangen verden over?
 
En mulig forklaring, som kun er egen spekulasjon; hvis en oppdatering skulle skje og dagens modell nærmest forsvinner over natten, som @Ph34r skriver, kan ikke det forklare at produksjonen avtar og man derfor forsøker å selge ut "lageret" før ny modell lanseres og at dette forklarer den begrensede tilgangen verden over?

Spekulasjonen din er nok gjengs oppfatning tror jeg. Jeg skulle likt å vite om noen husker om det samme skjedde i 1988 da Rolex kom med ny referanse og urverk (samtidig?).
 
En mulig forklaring, som kun er egen spekulasjon; hvis en oppdatering skulle skje og dagens modell nærmest forsvinner over natten, som @Ph34r skriver, kan ikke det forklare at produksjonen avtar og man derfor forsøker å selge ut "lageret" før ny modell lanseres og at dette forklarer den begrensede tilgangen verden over?

Det tror jeg ikke.
Du blander forresten litt produksjon, lager og tilgjengelighet i ditt spørsmål som gjør at det ikke gir helt mening heller.. :p
Hvis de har et lite lager, hvorfor skulle de produsere mindre?
Hvis de har et stort lager, hvorfor er det så få klokker til salgs?

At den forsvinner over natten, er fordi det er så få tilgjengelige allerede per dags dato, at det ikke gir rom for noen overgangsperiode. Hvertfall hvis man antar at de ikke har et stort lager som de har tenkt å slippe litt og litt ut fra selv etter at en ny klokke er lansert. Det gir liten mening, både at de har et stort lager, og at de ønsker å kjøre paralelle løp. Sjelden bilforhandlere selger gamle bilmodeller i lang tid etter at en ny eller face-lift variant er lansert. Da blir jo lagerbeholdningen kanskje solgt ut så fort som mulig, f.eks. med reduserte priser og det er nok sjelden den blir annonsert som vanlig; velg "ny eller gammel bil, de koster omtrent det samme". Det blir også rart å annonsere "Vi har lansert en ny modell, men du får ikke kjøpt den enda, men du kan kjøpe den gamle til full pris" (i lengre tid). :)
 
Hvis de har et lite lager, hvorfor skulle de produsere mindre?

Hvorfor skulle de ikke produsere mindre?
Husk at Rolex ikke er et aksjeselskap. De svarer ikke til eiere på normal måte. De gjør som de vil. Hvis de ser det hensiktsmessig å knipe igjen produksjonen av forskjellig årsaker så gjør de nettopp det.
 
Mulig jeg forklarte det litt rotete @Zawatch :rolleyes: Men grunntanken min var at hvis ny modell kommer så reduserer man jo, kanskje til og med stopper opp, produksjonen av gammel modell. Det er vel i tråd med parallellen din til bilmodeller også. Det ville da forklare hvorfor den er vanskelig å få fatt på.