Audemars Piguet-tråden

Noen som har tanker om jubilantene i offshore-serien?

Re-edition ser enda bedre ut enn den originale, synes jeg.
Vis vedlegg 67361
Vis vedlegg 67362

Men hva med "nyskapningene" med tourbillon? Jeg synes det ser ganske badass ut. Men kan umulig bli billig...
Vis vedlegg 67372

audemars-piguet-royal-oak-offshore-2018-12-1170x780.jpg


En liten omtale av jubileums-Offshoren (og en av mine favoritter fra årets messe).

https://www.tidssonen.no/audemars-piguet-royal-oak-offshore-2018/
 
Et aldri så lite arkivfoto i påvente på at stålklumpen kommer tilbake fra service.
Tiden går aldri så sakte som når en venter på en klokke. Vis vedlegg 78099

Om du ikke har noe i mot å fortelle, hvor mye koster service og hvor har du valgt å få det gjort? Har en slik selv som straks trenger service. Takk :)
 
Om du ikke har noe i mot å fortelle, hvor mye koster service og hvor har du valgt å få det gjort? Har en slik selv som straks trenger service. Takk :)
Leverte til Tidemann i Oslo, de sørger for frakt til og fra Nymans verksted i Sverige, tror de tar 1500,- for dette. Nymans opererer med servicepriser på hjemmesiden, men tror dette kun er «fra»-priser, så om det er noen deler utenom standard slitedeler som skal byttes kommer nok dette på toppen.

Dersom du reiser ofte ville jeg nok dratt innom AP i Genève og levert/hentet der, da prisene der er litt lavere.
 
Hjelp i jungelen!

Har fått opp øynene for AP RO i det siste. Beholdningen min i dag består av Rolex: 16800, 214270, 114270 (på livslangt utlån til kona), 1803, Pam 375, Sinn 103 og noen andre som jeg ikke bruker.

Tanken var å kvitte meg med Paneraien og evt 214270 og få inn en AP RO. Etter at jeg fikk inn 1803 har min preferanse mtp størrelse gått fra stor, til mindre. Derfor ser jeg for meg at 37mm eller 39 RO hadde vært OK.

Jeg vurderer derfor 15300 og 15450. Evt kanskje en 26120 (da det ligger en tilgjengelig brukt på markedet i disse dager). Lenke er et må krav, både pga mine preferanser og ut av respekt for det originale designet fra 72.

Noen tips på jakten? Hva bør man styre unna, hvilke ikke-åpenbare sjekkpunkter bør man gå igjennom og er det evt andre modeller jeg bør rette fokus mot?

Alle tips tas i mot med glede
 
AP RO er rå. Før eventuelt kjøp av 15450 MÅ du prøve den på hånda.

Jeg liker også relativt små klokker, eksempelvis fikser jeg ikke ROO. Har 5711, og den kan ikke være en mm mindre!

Tilsvarende har jeg det for AP, heller 15400 foran 15450. Men aller helst 15202 eller 15300 (eller en RO chrono!).

Selv avstår jeg nå dessverre fullstendig fra AP da et par av dem jeg har hatt for hånden i skarpe handelssituasjoner har hatt defekter, samt at veldig mange 15300 har hatt service på et tidlig stadie i sitt liv. De burde tålt mer (IMHO) ift pris.

Design er dog utsøkt!
 
  • Liker
Reaksjoner: Run AC
Har du planer om å ta ut ett defekt objekt hos AD i en skarp handelssituasjon så anbefaler jeg å kalle inn forsterkninger. F.eks @Tom Henriksen.

Delta 4 Genta 8 over!
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Har du planer om å ta ut ett defekt objekt hos AD i en skarp handelssituasjon så anbefaler jeg å kalle inn forsterkninger. F.eks @Tom Henriksen.

Delta 4 Genta 8 over!

Å trekke ut krona på en 15300 når den skulle stilles uten å ha på Lang Under Vinter er trolig den røffeste situasjon jeg har vært i!

Roger out
Fen Genta
FIS/P sjø
 
  • Liker
Reaksjoner: roanje og flyback
Takk for svar. Mulig jeg må vurdere 15400 også. Synd det ikke er noen AD i Norge pt, så brukt er nok det jeg styrer mot. Hva vil være en fair pris for en 15400 4-6 år gammel, pent brukt og evt med uten service? (ligger vel sikkert på 10-12k for service på disse?)

Skulle aldri begynt å se på disse klokkene, nå er jeg hektet på designet og ideen om en klokke hvis form var/ er fokuset. I motsetning til design som blir til som følge av funksjon.
 
Takk for svar. Mulig jeg må vurdere 15400 også. Synd det ikke er noen AD i Norge pt, så brukt er nok det jeg styrer mot. Hva vil være en fair pris for en 15400 4-6 år gammel, pent brukt og evt med uten service? (ligger vel sikkert på 10-12k for service på disse?)

Skulle aldri begynt å se på disse klokkene, nå er jeg hektet på designet og ideen om en klokke hvis form var/ er fokuset. I motsetning til design som blir til som følge av funksjon.

Enig, designet på 15202/15300/15400 er helt i en egen klasse!

Jeg er ikke pris-ekspert på disse, men denne tror jeg gir en priside: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=114545887

Utover det jeg nevner over ift mine dårlige erfaringer med disses kvalitetsopplevelse trekker det også ned at de ikke har crown-guards eller er tilstrekkelig vanntette til vanlig bruk:(

Men igjen, suverent pene!!!
 
  • Liker
Reaksjoner: Run AC
Da ble klokka igjen i tollen på Gardermoen etter at jeg ikke hadde 40 000 cash på Visa-kortet, og de ikke tok Amex (gikk på rød for å fortolle, men gikk ikke helt som jeg håpet på). Må tilbake og hente den på mandag :( Noen som har lignende erfaring, må jeg cashe inn på mandag, eller går det ann å få tollkreditt ell.?
 
Hjelp i jungelen!

Har fått opp øynene for AP RO i det siste. Beholdningen min i dag består av Rolex: 16800, 214270, 114270 (på livslangt utlån til kona), 1803, Pam 375, Sinn 103 og noen andre som jeg ikke bruker.

Tanken var å kvitte meg med Paneraien og evt 214270 og få inn en AP RO. Etter at jeg fikk inn 1803 har min preferanse mtp størrelse gått fra stor, til mindre. Derfor ser jeg for meg at 37mm eller 39 RO hadde vært OK.

Jeg vurderer derfor 15300 og 15450. Evt kanskje en 26120 (da det ligger en tilgjengelig brukt på markedet i disse dager). Lenke er et må krav, både pga mine preferanser og ut av respekt for det originale designet fra 72.

Noen tips på jakten? Hva bør man styre unna, hvilke ikke-åpenbare sjekkpunkter bør man gå igjennom og er det evt andre modeller jeg bør rette fokus mot?

Alle tips tas i mot med glede


Støtter det å teste på hånda! Jeg endte på 15450 etter å ha prøvd både den og 15400.

15400 ble kunstig stor på meg. De andre klokkene mine er 42-40 mm.

Trodde ikke 37 mm ville passe meg, men det bærer perfekt. Integrerte lugs på 15450 gjør at jeg ikke merker praktisk forskjell i størrelse sammenlignet med Submariner, Speedmaster o.l.
 
  • Liker
Reaksjoner: Run AC, time og uret
Endelig fått tilbake min 15300 etter nesten 10 uker service hos Nymans. De byttet en hel del med smådeler og kvitterte på servicebill «enligt SP15300 upgrade», deriblant datohjulet.
Lesbarheten og hvitfargen er forsåvidt bedre på det nye, men kjenner en ambivalens til at det opprinnelige ikke står i. Kan det gamle være for slitt til å fungere tilfredsstillende?
D8E019A5-9A31-4A99-80A9-8EFA24BB02C6.jpeg
 
Da ble klokka igjen i tollen på Gardermoen etter at jeg ikke hadde 40 000 cash på Visa-kortet, og de ikke tok Amex (gikk på rød for å fortolle, men gikk ikke helt som jeg håpet på). Må tilbake og hente den på mandag :( Noen som har lignende erfaring, må jeg cashe inn på mandag, eller går det ann å få tollkreditt ell.?

Må betale cash, eller med godkjent kredittkort. Tollkreditt må søkes om.
Les mer her: https://www.toll.no/no/bedrift/import/betaling-av-toll-og-avgifter/
 
  • Liker
Reaksjoner: Hreple